Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423/19/07/MK
z 24 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423/19/07/MK
Data
2007.04.24


Referencje


Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
działalność gospodarcza
impreza
koszty uzyskania przychodów
napoje alkoholowe
reklama


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, w szczególności na napoje alkoholowe przeznaczone do degustacji, jako związanych z działaniami o charakterze reklamowym.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 05.02.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 12.02.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, w szczególności na napoje alkoholowe przeznaczone do degustacji, jako związanych z działaniami o charakterze reklamowym, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest obrót napojami alkoholowymi. W ramach prowadzonej działalności, w celu zwiększenia sprzedaży oferowanych napojów alkoholowych Spółka podejmuje następujące działanie:1.umożliwia potencjalnym klientom degustacje tych napojów alkoholowych w marketach,2.organizuje spotkania, podczas których prowadzący opowiada o historii, procesie produkcji whisky i mieszaniu poszczególnych gatunków. Próbki kilku gatunków podawane są w kieliszkach, a podczas degustacji uczestnicy uzyskują informacje o każdym z nich,3.częstuje tymi napojami alkoholowymi uczestników imprez w lokalach gastronomicznych. Charakter imprez bywa różny. Są to imprezy organizowane zarówno dla zaproszonych gości (impreza zamknięta), jak dla wszystkich przebywających gości (impreza otwarta). Podczas takich imprez, oprócz poczęstunku, produkty Spółki są reklamowane np. poprzez umieszczenie stojaków, ulotek czy w inny sposób mający na celu zapoznanie klienta z produktami będącymi w ofercie Spółki,4.przekazuje napoje alkoholowe na poczęstunek w ramach imprez zamkniętych organizowanych poza lokalami gastronomicznymi, gdzie jest kilku różnych sponsorów. Spółka poza napojami alkoholowymi zapewnia między innymi catering, opłaca hostessy, wynajmuje salę, fotografa. Celem imprezy jest zwiększenie widoczności marek Spółki i ich promocja. Bardzo często uczestnikami tych imprez są dziennikarze, którzy później opisują zdarzenie w gazetach.W związku z powyższym, Spółka pyta czy powyższe działania można uznać za działania o charakterze reklamowym i w związku z tym, czy Spółka ma prawo do zaliczania w całości do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z powyższymi działaniami, w szczególności wydatków na napoje alkoholowe przeznaczone do degustacji. Zdaniem Spółki wydatki związane z powyższymi działaniami są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów. Działania te bowiem mają charakter reklamowy i są skierowane na nakłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu. Zmiana przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007r. eliminuje podział na reklamę publiczną i niepubliczną, w konsekwencji wydatki na reklamę zarówno publiczną jak i niepubliczną będą potrącalne podatkowo w całości. Stąd też wydatki związane z powyższymi działaniami podejmowane przez Spółkę skierowane do nieograniczonego i ograniczonego kręgu odbiorców mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zmiana ustawy wprowadziła także nowe brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.W ocenie Spółki powyższy przepis wskazuje na to, że do kosztów uzyskania przychodów nie są zaliczane wszelkie wydatki na zakup napojów, w tym alkoholowych, lecz takie zakupy napojów alkoholowych, które mieścić sie będą w kategorii reprezentacji. Jeżeli zatem firma zajmująca się np. sprzedażą usług doradczych, dokonuje zakupu napojów alkoholowych, w celu ich spożycia z klientami i wzmocnienia w ten sposób łączącej ich relacji, to działanie takie należy uznać za reprezentację, a wydatek należy zaliczyć do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu.Jednakże, Spółka organizuje degustację napojów alkoholowych w celu przedstawienia klientom walorów konsumpcyjnych tych napojów alkoholowych, które są przedmiotem degustacji. Posługując sie terminologią finansową Spółka przekazuje próbki swoich towarów klientom, po to aby mogli się zapoznać z ich jakością. Celem poczęstunku napojami alkoholowymi dystrybuowanymi przez Spółkę jest zareklamowanie produktów Diageo i zachęcenie do ich zakupu, a tym samym zwiększenie sprzedaży. Działania te nie mają nic wspólnego z prezentacją „wytworności” czy „okazałości” firmy, czy też budową jej wizerunku za pomocą gastronomii i innych zbliżonych świadczeń, a więc nie są one reprezentacją, lecz klasyczną reklamą. W celu realizacji działań reklamowych, w szczególności w przypadku imprez zamkniętych organizowanych poza lokalami gastronomicznymi, Spółka ponosi też koszty cateringu, wynajmu sal, hostess, fotografa. Brak tych wydatków uniemożliwiałby odpowiednią reklamę produktów Spółki. Stąd też wydatki te mają również charakter wydatków reklamowych i mają na celu osiągnięcie przychodów. Ponadto całokształt działań (wydatków) podejmowanych w ramach imprez zamkniętych organizowanych poza lokalami gastronomicznymi pozwala na zaproszenie dziennikarzy, którzy później opisują zdarzenie w gazetach.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem więc uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Jednocześnie wydatek taki nie może być wymieniony pośród kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 powołanej ustawy. Od 01.01.2007r. istotnej zmianie uległy zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę. Ustawodawca zrezygnował bowiem z dotychczasowego podziału na reklamę prowadzoną publicznie i niepublicznie. Jednocześnie został zlikwidowany limit, który do końca 2006r. pozwalał na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reklamę niepubliczną i na reprezentację – do wysokości nieprzekraczającej 0,25% przychodu. W efekcie tych zmian wydatki poniesione na reklamę, w tym również na reklamę niepubliczną, skierowaną do zamkniętego kręgu odbiorców, można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te pozostają w związku z przychodami uzyskiwanymi z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.Od 1 stycznia 2007r. art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, w nowym brzmieniu stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.W związku z tym, że przepisy w/w ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęć reprezentacja i reklama dlatego też stosując wykładnię językową przepisu, należy posiłkować się definicjami zawartymi w słownikach języka polskiego. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (PWN, Warszawa 2002) „reprezentacja” to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną, „reklama” zaś to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, zakupy kwiatów i upominków wręczanych z okazji uroczystości itp. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich celach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawione we wniosku działania związane ze sprzedażą oferowanych przez Spółkę napojów alkoholowych nie wyczerpują wyżej cytowanej definicji reprezentacji. Poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych przez Spółkę towarów. Zatem opisane we wniosku działania Spółki mają charakter reklamowy, a poniesione w związku z nimi wydatki mają niewątpliwie wpływ na osiągane przez Spółkę przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki na podstawie ogólnej zasady wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop o ile działania te nie naruszają norm wynikających z odrębnych ustaw, w szczególności ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.).Biorąc więc powyższe pod uwagę, stanowisko Spółki w kwestii możliwości uznania wydatków na napoje alkoholowe przeznaczone do degustacji za wydatki o charakterze reklamowym i na tej podstawie zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należy uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj