Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-28-1-GK/07
z 3 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-28-1-GK/07
Data
2007.08.03



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
obniżenie podatku należnego
podatek od towarów i usług
restrukturyzacja
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Pytanie podatnika
Czy w przypadku otrzymania faktury wewnętrznej i uregulowania kwoty podatku od towarów i usług z niej wynikającej Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 15 maja 2007 r. ( złożonym w tut. Urzędzie dnia 16 maja 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2007 r. (złożonym w tut. Urzędzie dnia 31 maja 2007 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka X (zwana dalej „Kontrahentem”) jest podmiotem prowadzącym działalność handlową w branży energetycznej oraz chemicznej. Kontrahent Spółki jest właścicielem instalacji produkcyjnych. Kontrahent wynajmuje przedmiotowe instalacje Spółce, która wykorzystuje je w celu prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kontrahent jest w trakcie restrukturyzacji poprzez wydzielenie wynajmowanych instalacji oraz przeniesienie ich do Spółki. Restrukturyzacja będzie przeprowadzona na podstawie art. 529 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. – zwanej dalej „Kodeksem”). Kontrahent otrzymała interpretacje właściwych organów podatkowych (zarówno pierwszej jak i drugiej instancji), iż w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. – zwanej dalej „ustawą”) tj. nieodpłatnego przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie sporządzającego samodzielnie bilansu, na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z uwagi na powyższe zgodnie z art. 106 ustawy Kontrahent wystawi fakturę wewnętrzną dokumentującą te czynności.

Spółka zadała pytanie czy w przypadku otrzymania ww. faktury wewnętrznej i uregulowania kwoty podatku od towarów i usług z niej wynikającej będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury.

W opinii Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie upoważniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z ww. faktury wewnętrznej.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie:

1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2) w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
3) zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
4) kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w opinii tut. organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym podatek VAT wynikający z faktury wewnętrznej wystawionej przez inny niż Spółka podmiot nie będzie stanowił podatku naliczonego o jakim mowa w powołanym art. 86 ust. 2 ustawy. Spółka poinformowała, iż otrzyma fakturę wewnętrzną wystawioną przez inny podmiot na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy. Przepis ten stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych m.in. w art. 7 ust. 2, wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie.

Należy również zwrócić uwagę, iż ustawodawca w ww. art. 86 ust. 2 pkt 1 i art. 86 ust. 2 pkt 4 wyraźnie odróżnia sytuacje, w których podatnik otrzymuje faktury od sytuacji w których wystawiane są faktury wewnętrzne (podatek należny od importu usług, od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Nie przewidziano możliwości otrzymania przez podatników faktur wewnętrznych (czynności wymienione w art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 20 ust. 1pkt 1 do pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej "dowodami źródłowymi":

  1. zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów,
  2. zewnętrzne własne - przekazywane w oryginale kontrahentom,
  3. wewnętrzne - dotyczące operacji wewnątrz jednostki.

Faktura wewnętrzna w opinii tut. organu podatkowego jest dokumentem, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, tj. dotyczy operacji wewnętrznych podatników, co wyklucza uznanie jej za dokument zewnętrzny obcy. Nie może, zatem stanowić podstawy wpisu i zaksięgowania operacji przez inny podmiot.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż ustawodawca w ww. art. 106 ust. 7 ustawy przewidział możliwość wystawiania jednej faktury wewnętrznej na udokumentowanie czynności z danego okresu, a co za tym idzie, na fakturze wewnętrznej uwidocznione zostaną przekazania dokonane na rzecz różnych osób czy podmiotów., co w opinii tut. organu podatkowego, prowadzi do wniosku, iż faktura taka musi pozostać w dokumentacji wystawiającego.

Jednocześnie zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 – zwanego dalej „rozporządzeniem”) przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy. Z powyższego wynika, iż do faktur wewnętrznych nie stosuje się m.in. § 21, zgodnie z którym faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Również w tym przepisie nie przewidziano sytuacji w której następuje przekazanie faktury wewnętrznej obcemu podmiotowi. natomiast zgodnie z § 25 ust. 2 rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku. Również w tym wypadku prawodawca przewidział możliwość wystawienia jednego egzemplarza faktury wewnętrznej dokumentującej wiele czynności podlegających opodatkowaniu

Ponadto w opinii tut. organu podatkowego obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego wykazanego w fakturze wewnętrznej innego podmiotu doprowadziłoby do sytuacji, w której Spółka nie ponosząc ciężaru podatku dokonałaby jego odliczenia, co kłóci się z jedną z podstawowych zasad wspólnego systemu podatku od towarów i usług, tj. zasadę potrącalności podatku, którym Spółka została obciążona przez dostawcę towarów lub usług, co w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miało miejsca. Jeśli czynność została określona jako nieodpłatne przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa to oznacza, że w ślad za przekazaniem nie następuje pomiędzy kontrahentami płatność. Zapłata Kontrahentowi przez otrzymującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa podatku VAT należnego od przekazania oznaczałoby, że transakcja jest odpłatna.

Natomiast uregulowanie przez Spółkę przejmującą podatku VAT należnego (we własnym rozliczeniu VAT-7) wynikającego z faktury wewnętrznej wystawionej przez inny podmiot nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o VAT. Z tytułu nieodpłatnego przekazania podatnikiem jest przekazujący jako dokonujący dostawy. Nieodpłatne otrzymanie nie zostało wymienione w art. 5 ustawy o VAT jako czynność opodatkowana.

Wobec powyższego faktura wewnętrzna dokumentująca wykonanie czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 nie stanowi dla otrzymującego podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku w niej wykazanego, a kwota wykazanego w niej podatku nie będzie stanowiła kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw niniejsza interpretacja wygasa z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były jej przedmiotem.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj