Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-830/12/AK
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku darowizny przekazanej na rzecz parafii – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku darowizny przekazanej na rzecz parafii.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie umowy zlecenia z dnia 6 stycznia 2011 r. dokonał konserwacji i wymiany oświetlenia zewnętrznego na terenie ośrodka opiekuńczego przy Rzymskokatolickiej Parafii. W ramach zlecenia Wnioskodawca dokonał wymiany na nowe sześciu opraw wraz ze źródłami światła, zaciskami, przewodami oraz uchwytami montażowymi. Materiał Wnioskodawca dostarczył we własnym zakresie. Na wyżej wymienioną usługę wystawił rachunek. Wnioskodawca nadmienia, iż nie pobrał należności tylko przekazał ją w formie darowizny na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej, w imieniu której wystąpił jako reprezentant ksiądz proboszcz. Przedmiotem świadczenia była kwota pieniężna odpowiadająca wartości wynagrodzenia za usługę. Darczyńca – Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Kwota pieniężna odpowiada wartości określonej w umowie – zleceniu. Wnioskodawca nadmienia, iż nie posiada dowodu wpłaty na rachunek bankowy obradowanego, gdyż równowartość wynagrodzenia przekazał w formie darowizny. Posiada natomiast dokument, z którego wynikają dane identyfikujące darowiznę oraz wartość tej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu (potwierdzenie odbioru). Nadmienia, iż przedmiot darowizny do tej pory jest eksploatowany, a jego przeznaczenie (z uwagi na jego specyfikę – zamontowane oprawy oświetleniowe) nie ulega zmianie.



W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca może wyżej opisaną darowiznę odliczyć od podatku?
  2. Czy gdyby nie wystawił rachunku również taką darowiznę może odliczyć od podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy, poniósł on nakłady rzeczowe i osobiste na rzecz osób ubogich. Ich wartość została określona w formie umowy zlecenia.

Obdarowany do tej pory korzysta z dobrodziejstw tej darowizny. Stąd skorzystanie z ulgi jest zdaniem Wnioskodawcy w tej sytuacji jak najbardziej zasadne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej.

W przypadku opodatkowania w formie karty podatkowej wysokość podatku ustalona jest w drodze decyzji. Podatek można obniżyć w ściśle określonych warunkach. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zostały zawarte w artykule 27 i 31 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jest to katalog zamknięty i nie przewiduje możliwości odliczenia od podatku darowizn.

Odliczenie darowizny na cele kultu religijnego przysługuje na określonych zasadach podatnikom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy dla celów podatku dochodowego wybrali formę opodatkowania na zasadach ogólnych – według skali, bądź w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (ryczałt).

Możliwość odliczenia w ww. przypadku reguluje przepis art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto w myśl art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz – w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny – sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.

Jednakże, jak już wskazano z przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczących opodatkowania kartą podatkową, wprost wynika że podatek w formie karty podatkowej nie może zostać pomniejszony o inne niż składka na ubezpieczenie zdrowotne wydatki przewidziane w ustawie podatkowej (art. 26) jak i w innych ustawach.

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż od podatku ustalonego w formie karty, podatnik nie może odliczyć wartości darowizny na rzecz parafii.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Dalej ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zlecenia dokonał wymiany na nowe sześciu opraw wraz ze źródłami światła, zaciskami, przewodami oraz uchwytami montażowymi. Materiał Wnioskodawca dostarczył we własnym zakresie. Na powyższą usługę Wnioskodawca wystawił rachunek. Następnie należności tej nie pobrał, przekazał ją w formie darowizny na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przepisy prawa obowiązującego w jego zakresie stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do obniżenia podatku w formie karty podatkowej o kwotę darowizny przekazanej na rzecz kościelnej osoby prawnej (w przedmiotowym wniosku Parafii Rzymskokatolickiej).

Jednocześnie nie można zgodzić się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Wnioskodawcę we wniosku, iż skoro poniósł nakłady osobiste i rzeczowe na rzecz ubogich, a ich wartość została określona w formie umowy-zlecenia, to tym samym skorzystanie z ulgi jest jak najbardziej zasadne, albowiem możliwość skorzystania przez podatnika z odliczeń nie wynika z samego przekonania podatnika i faktu poniesienia przez niego określonych wydatków. Uprawnienie do zastosowania określonego odliczenia musi wynikać wprost z normy prawnej. Z tego też względu stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że przepisy rozdziału 1a ustawy Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie, może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego, przy czym wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku.


Zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:


  1. stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  2. stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  3. zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy.


Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie interpretacyjnej organu została poddana więc kwestia możliwości odliczenia darowizny od podatku płaconego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Jednocześnie wskazać należy, iż organ wydający interpretację indywidualną nie ma obowiązku poszukiwania okoliczności faktycznych, które nie zostały wskazane we wniosku. Przy rozpatrywaniu okoliczności faktycznych przyjęto więc, iż Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia darowizny od podatku płaconego z tytułu karty podatkowej, wobec czego dopuszczalność odliczenia darowizn w ujęciu szerszym w zależności od innych form opodatkowania, rodzaju dochodów, nie stanowi przedmiotu niniejszej interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj