Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I U SB -II-423/14/07
z 20 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I U SB -II-423/14/07
Data
2007.08.20
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
koszty uzyskania przychodów
opodatkowanie dochodu
zasoby mieszkaniowe
Pytanie podatnika
Co to są zasoby mieszkaniowe i kiedy dochody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w administracji nieruchomościami (zakładzie budżetowym) ?
Wnioskodawca w dniu 29 czerwca 2007r. złożył pismo z 29 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej. Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę przedstawia się następująco.Wnioskodawca jest zakładem budżetowym miasta Łódź utworzonym w wyniku reorganizacji Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej Łódź. Przedmiotem działalności X są zadania związane z:
Źródłami przychodów Administracji są:
a rozchodami są:
Zadaniem X jest zarządzanie zasobem lokalowym Miasta, tj. obsługa eksploatacyjna, techniczna i administracyjna zarządzanych nieruchomości. Obsługiwany zasób obejmuje:
Poza wynajmem lokali w budynkach wymienionych wyżej wynajmowane są inne pomieszczenia (pralnie, suszarnie i inne pomieszczenia w części ogólnej nieruchomości) na potrzeby mieszkańców z przeznaczeniem na cele gospodarcze. Najemcy lokali mieszkalnych, za zgodą wynajmującego, mogą w części zajmowanych pomieszczeń wykonywać działalność gospodarczą.Na budynkach mieszkalnych oraz użytkowych mogą być umieszczone reklamy i montowane inne elementy (anteny. . .), które przynoszą dochody. Poza obsługą wymienionych nieruchomości i lokali Administracja świadczy - w oparciu o zawarte umowy cywilno-prawne - usługi zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych i innymi nieruchomościami niestanowiącymi w 100% własność Miasta.Opłaty związane z najmem zgodnie z zawartymi umowami w imieniu Miasta Łodzi obejmują czynsz najmu oraz opłaty za świadczenia dostarczane do lokali (opłaty za dostawę energii, gazu, wodę oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych), a w przypadku utraty tytułu prawnego do lokalu przez najemcę płacone jest odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego oraz opłaty za świadczenia (media). Poza przychodami własnymi zakład otrzymuje dotację od budżetu Miasta.X pokrywa swoje koszty z przychodów własnych i dotacji budżetowej. W związku z prowadzoną działalnością Administracja ponosi koszty:
Zdaniem X kosztów związanych z utrzymaniem zakładu, związanych z obsługą administracyjną oraz finansowo-księgową nieruchomości i lokali nie da sie wprost odnieść do przychodów zwolnionych i opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami) obowiązującym od 1 stycznia 2007r. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Oceniając - w świetle przepisów podatkowych - stan faktyczny opisany przez Administrację w zakresie zdefiniowania gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy stwierdzić, że nie można przyjąć określenia zasobów mieszkaniowych zgodnie z definicjami z art. 2 pkt 12 ustawy z 11 marca 2004 roku ustawy o podatku od towarów i usług ani zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Nie ma żadnych podstaw prawnych, aby odnosić się - przy definiowaniu gospodarki zasobami mieszkaniowymi dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- do zapisów innych ustaw wymienionych wyżej. Wprawdzie brak jest ustawowej definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jednakże określenie zasobów mieszkaniowych zawarte zostało w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006r., znak DD6-8213-438/WK/06/339/391, powołanym także przez Administrację w przedmiotowym wniosku o interpretację. Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów pojęcie "zasoby mieszkaniowe" obejmuje nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie, tj.:
W świetle powyższego pojęcie gospodarki zasobami mieszkaniowymi w tym ujęciu jest inne od tego przedstawionego przez Administrację w przedmiotowym piśmie z 29 czerwca 2007r. i nie jest uzależnione od powierzchni budynku wykorzystywanego na cele mieszkalne.Taką definicję pojęcia zasobów mieszkaniowych podaną w wymienionym piśmie Ministerstwa Finansów z 22 grudnia 2006 roku należy uwzględniać przy rozpatrywaniu dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podatkowej. Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) i opłaty za świadczenia (dostawa energii, wody, odbiór nieczystości stałych i płynnych) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt. 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy), służące do ustalenia dochodu z tytułu gospodarowania wyżej wymienionymi zasobami mieszkaniowymi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który będzie wolny od podatku, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W świetle powyższego tutejszy Organ uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w zakresie dotyczącym następujących dochodów:
Powyższe różnice w interpretacji wynikają z przyjęcia przez Organ innej definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi, to jest zgodnej z podaną w cytowanym piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006r. Organ uznaje zaś za prawidłowe stanowisko Podatnika w zakresie dotyczącym następujących dochodów:
Wymienione przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi po pomniejszeniu o koszty uzyskania tych przychodów stanowią dochód wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2007r., o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Wymienione przychody uzyskane z innej działalności po pomniejszeniu o koszty ich uzyskania stanowią dochód będący przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z przepisami art. 7 i art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będą dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi oraz - ewentualnie - dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Oceniając - w świetle przepisów podatkowych - przedstawiony stan faktyczny dotyczący kosztów ogólnozakładowych Organ uznaje przedstawiony przez Podatnika sposób podziału kosztów pośrednich - dla których w Administracji nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów - jako prawidłowy. Koszty pośrednie obejmują wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek podmiot zobowiązany jest do ich ponoszenia. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Z przepisu art. 15 ust. 2a wynika, że zasadę o której mowa w art. 15 ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania.Mając powyższe na względzie za prawidłowe należy uznać stanowisko Administracji, by do wyliczenia kosztów uzyskania przychodów w części dotyczącej "kosztów ogólnozakładowych" ustalać stosunek, w jakim pozostają przychody ze źródeł opodatkowanych i zwolnionych w ogólnej kwocie przychodów. Oceniając stan faktyczny przedstawiony przez Administrację w zakresie zaliczania do przychodów podatkowych pobieranych od najemców lokali zaliczkowych opłat za świadczenia z tytułu dostawy do lokali energii cieplnej, gazu, wody, odprowadzenia ścieków i wywozu nieczystości - Organ uznaje stanowisko Podatnika jako nieprawidłowe. Opłaty związane z najmem lokali zgodnie z zawartymi umowami - o czym poinformowano przedstawiając stan faktyczny - obejmują czynsz najmu oraz opłaty za świadczenia dostarczane do lokali takie jak: opłaty za dostawę energii, gazu, ciepłej i zimnej wody, odbiór nieczystości stałych i płynnych. Uiszczane przez najemców lokali opłaty stanowią pokrycie kosztów utrzymania określonej nieruchomości w zakresie mediów m. in. ciepłej i zimnej wody, ogrzewania, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci.W świetle powyższego przy rozliczaniu w ujęciu podatkowym - do zaliczek uiszczanych przez najemców lokali, nie ma zastosowania przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Bowiem administracja nieruchomościami nie świadczy usług na rzecz najemców w zakresie tzw "mediów" dostarczanych zgodnie z odrębnymi przepisami, a jedynie gromadzi środki i dokonuje z nich stosownych opłat niezbędnych dla utrzymania lokali w należytym stanie. Zatem uiszczane miesięczne opłaty na pokrycie kosztów związanych z dostawą "mediów" najemcom lokali stanowią przychód Administracji w dacie ich otrzymania zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie wskazuje się na uregulowania zawarte w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Administrację i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 nie jest wiążąca dla Podatnika. Jeżeli jednak Podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.