Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-67/07/MN
z 28 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-67/07/MN
Data
2007.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia od podatku
podatek naliczony


Istota interpretacji
Czy Jednostce przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych żetonów w miesiącach ich otrzymania?



Wniosek ORD-IN 780 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2007 r. (data wpływu 27 lipca 2007 r.) uzupełnionego w dniach 13 sierpnia 2007 r. i 18 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup żetonów pełniących w okresie od 01.07.2007 r. do 30.09.2007 r. funkcję płatniczą w Gminie, a następnie podlegających opodatkowaniu jako dostawa towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup żetonów pełniących w okresie od 01.07.2007 r. do 30.09.2007 r. funkcję płatniczą w Gminie, a następnie podlegających opodatkowaniu jako dostawa towaru.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednostka prowadzi akcję związaną z dystrybucją wyemitowanych przez Gminę żetonów zwanych „merkami”. Faktury potwierdzające zakup przedmiotowych żetonów Jednostka otrzymała w miesiącach kwietniu i lipcu 2007 r. Żetony te w okresie od 1.07.2007 r. do 30.09.2007 r. pełnią funkcję płatniczą na terenie Gminy, przy czym nie zastępują prawnych środków płatniczych. Przedmiotowe żetony przekazywane są do punktów handlowych biorących udział w akcji na podstawie stosownych umów i protokołów przekazania. Punkty te (agenci) podpisując umowę wpłacają kaucję stanowiącą zabezpieczenie finansowe. Z zawartych umów wynika, iż punkty handlowe (agenci) zobowiązują się do przyjmowania żetonów od osób trzecich wypłacając im kwotę 3 zł za każdy żeton lub świadcząc jej równowartość w towarach albo usługach do dnia 30.09.2007 r. Podmioty biorące udział w akcji dystrybucji żetonów nie otrzymują żadnego wynagrodzenia. Po dniu 30.09.2007 r. żetony tracą ważność i stają się gadżetem – pamiątką. W okresie od 1.10.2007 r. do 5.10.2007 r. następuje rozliczenie żetonów tj. punkty handlowe biorące udział w akcji zwracają posiadane żetony Jednostce. Żetony, które nie zostaną zwrócone traktowane będą jako sprzedane gadżety – pamiątki, od sprzedaży których zostanie odprowadzony podatek VAT, natomiast zwrócone żetony zostaną sprzedane bądź darowane (będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Jednostce przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych żetonów w miesiącach ich otrzymania...

Zdaniem wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w miesiącu otrzymania faktur potwierdzających nabycie żetonów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Terminy obniżania kwoty podatku należnego zostały określone w unormowaniach zawartych w art. 86 ust, 10 i 11 cytowanej ustawy: I tak art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast z treści przepisu art. 86 ust. 11 ustawy o VAT wynika, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego wskazuje, że zakup przedmiotowych żetonów związany jest wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, niezależnie od tego czy żetony zostaną zwrócone przez punkty handlowe biorące udział w akcji czy też nie.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane przepisy stwierdzić należy, iż Jednostce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających zakup żetonów, o ile oczywiście poniesione wydatki na zakupy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia w art. 88 ustawy o VAT. Przedmiotowe odliczenie przysługuje w rozliczeniu za okresy, w których otrzymała faktury. W przypadku, gdy Jednostka nie skorzystałaby z prawa obniżenia podatku należnego w tym okresie, mogłaby dokonać przedmiotowego obniżenia w deklaracji za okres następny.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj