Interpretacja Izby Skarbowej w Kielcach
PD2-4151-134/06
z 24 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2-4151-134/06
Data
2006.10.24
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz unijny
środki pieniężne
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Czy dochody uzyskiwane na podstawie umowy zlecenie i umowy o pracę (w części finansowanej ze środków EFRR) podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ?
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 8.08.2006 r. Pana Marcina B. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z dnia 24.07.2006 r. znak: PD/415-26/06 dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. Pismem z dnia 5.05.2006 r. Pan Marcin B. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 4.10.2004 r. Podatnik uzyskiwał dochody na podstawie umowy zlecenia, a od 1.08.2005 r. jest zatrudniony na umowę o pracę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. Da zadań Podatnika wykonywanych w ramach obowiązków służbowych należy realizacja działań związanych z pełnieniem przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego funkcji jednostki uczestniczącej przy wdrażaniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Wynagrodzenie Pana Marcina B. jest w 75% współfinansowane przez Unię Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałe 25% wynagrodzenia pokrywane jest ze środków budżetu państwa. W ocenie Podatnika, uzyskane przez niego dochody zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, bowiem spełnione są obie przesłanki wymienione w powołanym przepisie. Postanowieniem z dnia 24.07.2006 r, znak: DP/415-26106 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej stwierdził, że stanowisko Pana Marcina B. przedstawione we wniosku z dnia 5.05.2006 r. jest nieprawidłowe. Pismem z dnia 8.08.2006r Pan Marcin B. wniósł zażalenie na w/w postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach. W złożonym zażaleniu podtrzymuje swoje stanowisko, iż w odniesieniu do części dochodu finansowanego ze środków EFRR zastosowanie ma zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W złożonym zażaleniu Podatnik podnosi, że w żadnym z powołanych w zaskarżonym postanowieniu aktów prawnych nie znajduje się zapis, z którego wynika, iż środki na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrążających) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej nie pochodzą ze środków wspólnotowych stanowiących bezzwrotną pomoc. Ponadto Pan Marcin B. powołuje się na fakt, iż w wielu przypadkach urzędy skarbowe przyznały rację stanowisku przedstawionemu przez podatników znajdujących się w identycznej jak jego sytuacji. W wyniku rozpatrzenia zarzutów zażalenia i po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej nie znalazł podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), - wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy w dniu otrzymania przez podatnika pieniędzy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
W przedmiotowej sprawie nie zostały zachowane obie w/w przesłanki. Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, m.in. na wynagrodzenia wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Pośredniczących ZPORR, oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażającej) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. A zatem w chwili dokonywania przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego wypłaty wynagrodzeń Panu Marcinowi B. nie były one finansowane ze środków pomocowych. Nadto Podatnik w ramach wykonywanych obowiązków nie realizuje bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, a więc nie został zachowany warunek określony pod lit, b) cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby zatrudnione przy realizacji Programu, tj. w zakresie przygotowywania, wyboru, oceny, monitorowania projektów i programu, weryfikacji płatności i kontroli finansowej w ramach ZPORR (Priorytet 4 ZPORR Pomoc Techniczna), a więc we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia z uwagi na nie spełnienie przesłanki polegającej na bezpośrednim realizowaniu celu programu finansowanego z funduszy strukturalnych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast z umowy - zlecenia na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy. Wobec powyższego brak jest podstaw do dokonania zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. W złożonym zażaleniu Podatnik podnosi zarzut, iż w żadnym z powołanych w zaskarżonym postanowieniu aktów prawnych nie znajduje się zapis, z którego wynika, iż środki na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej nie pochodzą ze środków wspólnotowych stanowiących bezzwrotną pomoc. Odpowiadając na powyższe organ odwoławczy wyjaśnia, że powodem dla którego dochody uzyskane przez Pana Marcina B. z tyt. obsługi procesu wdrażania ZPORR nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest okoliczność, iż w dniu otrzymania przez podatnika pieniędzy nie zostały spełnione dwie przesłanki, tj. aby:
Warunek wystąpienia łącznie w/w przestanek wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to przepis jako podstawę prawna wydanego postanowienia przytacza organ pierwszej instancji. Organy podatkowe nie twierdza, iż środki na wynagrodzenia otrzymane przez Podatnika nie pochodzą ze środków wspólnotowych, stanowiących bezzwrotna pomoc, a jedynie że środki na wypłatę tych wynagrodzeń finansowane są z krajowych środków publicznych, a następnie refundowane ze środków pomocowych, czego - jak wynika z treści złożonego zażalenia - Podatnik nie kwestionuje. Odnośnie odmiennych stanowisk zajmowanych przez urzędy skarbowe w spornej kwestii, na które powołuje się Podatnik w złożonym zażaleniu (nie wskazując jednakże numerów konkretnych rozstrzygnięć), organ podatkowy zauważa, że każda z interpretacji udzielanych przez organy podatkowe jest udzielana w indywidualnej sprawie, dotyczy odmiennego stanu faktycznego i ma zastosowanie w konkretnej sprawie. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.