Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.OP/423-13/MG/07
z 19 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.OP/423-13/MG/07
Data
2007.09.19
Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
kanalizacja
koszty uzyskania przychodów
projekt
Pytanie podatnika
- Dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej.
Naczelnik Warmińsko–Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r., po rozpatrzeniu wniosku Pełnomocnika Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej, p o s t a n a w i a uznać stanowisko Spółki za prawidłowe Z przedstawionego we wniosku oraz w piśmie uzupełniającym stanu faktycznego wynika, że znajdujący się w S... zakład Spółki z o.o. nie ma bezpośredniego dostępu do miejskiej sieci kanalizacyjnej – dostęp przechodzący przez nieruchomość będącą w użytkowaniu wieczystym FS... został zablokowany przez tę spółkę. W związku z powyższym wnioskodawca musiał poprowadzić sieć kanalizacyjną wokół nieruchomości w/w spółki. Kanalizacja ta jest jednak nieodpowiednia, gdyż musiała zostać poprowadzona w sposób, który narzuca mechaniczne przepompowywanie ścieków. Powoduje to, że jest ona bardzo droga w eksploatacji, a ponadto ulega częstym awariom i ścieki zalewają sąsiednie nieruchomości, co powoduje roszczenia odszkodowawcze ich właścicieli. W celu rozwiązania powyższego problemu Spółka zwróciła się do Gminy Miejskiej z prośbą o wybudowanie kanalizacji sanitarnej. Gmina uzależniła podjęcie działań w tym zakresie od przygotowania przez wnioskodawcę na własny koszt dokumentacji projektowej spełniającej niezbędne wymagania do ubiegania się o środki finansowe z funduszy zewnętrznych oraz od uzyskania decyzji i zezwoleń koniecznych do realizacji przedmiotowej inwestycji i nieodpłatnego przekazania opracowanej dokumentacji projektowej Gminie. W dniu 28.12.2006 r. Wnioskodawca oraz Gmina Miejska zawarły porozumieniem w tym zakresie. W celu realizacji w/w porozumienia Spółka w dniu 08.02.2007 r. zawarła z biurem projektowym umowę o przygotowanie stosownej dokumentacji. Koszty przygotowania dokumentacji projektowej wyniosły 39467 zł i zostały przez Spółkę zapłacone. Po wybudowaniu kanalizacja będzie stanowiła własność Gminy. Na tle przedstawionego stanu faktycznego Pełnomocnik Spółki zadał pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione przez niego na przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie stosownych decyzji stanowią koszty uzyskania przychodów i mogą być do nich zaliczone w momencie ich poniesienia. Analizowany koszt jest poniesiony w celu uzyskania przychodów oraz zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów, bowiem brak nowej sieci kanalizacyjnej może spowodować konieczność zaprzestania produkcji przemysłowej prowadzonej w zakładzie, a częste awarie kanalizacji, z której obecnie korzysta Wnioskodawca, powodują zatrzymywanie produkcji lub jej ograniczanie do czasu naprawy awarii. Zatem położenie nowej kanalizacji przyczyni się do eliminacji awarii i do zwiększenia mocy produkcyjnych zakładu oraz zwiększenia przychodów. Przedmiotowy koszt nie znalazł się także w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. W związku z faktem, iż koszty dotyczące przygotowania dokumentacji oraz uzyskania stosownych decyzji nie będą związane bezpośrednio z konkretnymi przychodami, powinny one zostać potrącone w dacie ich poniesienia jako tzw. „koszty ogólne”. Na tle przedstawionego stanu faktycznego, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, uprzejmie informuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jt. Dz. U. z 2000 r. Nr 54. poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka poniosła koszty związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej. Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Natomiast z ust 3 w/w przepisu wynika, że gmina ustala kierunki rozwoju sieci w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku nieodpłatnego przekazania gminie dokumentacji projektowej, nie będzie to darowizna, ponieważ przekazanie to nie ma na celu obdarowania kogokolwiek, ale jest niezbędne dla uzyskania dostępu do kanalizacji miejskiej i korzystania ze świadczeń przez podmiot, który dokonuje przekazania. Wybudowana przez Gminę kanalizacja sanitarna odprowadzająca ścieki z terenu nieruchomości Wnioskodawcy do sieci miejskiej nie będzie środkiem trwałym u przekazującego dokumentację. Przedmiotowe wydatki należy zakwalifikować do kosztów pośrednich, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania. W przypadku kosztów pośrednich poniesione wydatki są zaliczane do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. Zatem stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w jest prawidłowe. Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia. Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.