Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
4410000-PAI-9100I-11/07/430/EU
z 27 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
4410000-PAI-9100I-11/07/430/EU
Data
2007.04.27



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
akcyza
paliwo lotnicze
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy Podatnik dokonujący sprzedaży paliwa lotniczego przechowywanego w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego na rzecz podmiotu uprawnionego do zwolnienia na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), obowiązany jest zapłacić podatek akcyzowego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX (zwanej dalej Podatnikiem lub Agencją), złożonym w piśmie nr BF-fn 073-11-222/07 z dnia 23.02.2007r. (data wpływu do Urzędu – 28.02.2007r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie zastosowania przepisów art. 4 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) oraz § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.02.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik realizując zadania wynikające z ustawy z dnia 30 maja 1996r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (tj. Dz. U. z 2003r. Nr 24, poz. 197 z późn. zm.) i nadanego jej Statutu, zobowiązany jest do gospodarowania rezerwami państwowymi między innymi w zakresie surowców, materiałów i paliw (art. 10 ust. 3 ustawy, § 2 Statutu), w tym do sprzedaży paliw w celu ich odświeżania.

Podatnik informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007r. Podatnik dokonując sprzedaży paliwa lotniczego JET A-1 przechowywanego w składach podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz podmiotu uprawnionego na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego do zwolnienia, obowiązany jest zapłacić podatek akcyzowy?

Stanowisko podatnika:

Na podstawie § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2006r. zwolniona od akcyzy była:

1. sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych, dokonywana na zamówienie m.in. Podatnika w celu uzupełnienia rezerw państwowych,

2. sprzedaż oleju napędowego oraz olejów smarowych do silników okrętowych i silników do techniki morskiej dokonywana na zamówienie m.in. Podatnika w celu uzupełnienia rezerw państwowych

3. sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych oraz oleju napędowego do silników okrętowych i silników do techniki morskiej oraz olejów smarowych do silników okrętowych i silników do techniki morskiej, dokonywaną przez Agencję na zamówienie Ministra Obrony Narodowej, organu wojskowego przez tego ministra upoważnionego, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub podmiotu uprawnionego do zwolnienia, na cele uprawniające do zwolnienia, o których mowa w § 7 i 8, po spełnieniu warunków wymienionych w § 9 ust. 2.

Zdaniem Podatnika w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007r. sprzedaż przez Agencję paliwa lotniczego JET A-1, ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy uprawnionemu nabywcy jest zwolniona od akcyzy na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Opodatkowanie tej sprzedaży spowodowałoby bowiem wielokrotne opodatkowanie paliw akcyzą.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z § 7 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot dokonujący odsprzedaży tych wyrobów.

Zgodnie z § 7 ust. 2 zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Uprawnionym nabywcą jest, zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, podmiot dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który posiada statek lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub podmiot dokonujący odsprzedaży tych wyrobów podmiotom spełniającym powyższy warunek lub zużywający na własne potrzeby do ww. celów.

Podmiot wskazany we wniosku Podatnika, który miałby być nabywcą ww. towarów nie posiada własnych statków powietrznych, dokonuje jedynie ich odsprzedaży na rzecz innych podmiotów. W związku z tym możliwe jest dokonanie przez Agencję sprzedaży ze składu podatkowego na rzecz wskazanego podmiotu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w § 7 ust. 4 rozporzadzenia.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia zgodnie z § 7 ust. 4 pkt 1 jest złożenie sprzedawcy (Podatnikowi) przez nabywcę, oświadczenia, że nabywane paliwa zostaną odsprzedane do celów, o których mowa w § 7 ust. 1. Oświadczenie takie zgodnie z § 7 ust. 6 powinno zawierać co najmniej:

- nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

- ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

- określenie celów, na które zostanie przeznaczony zakupiony towar;

- datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Ponadto stosownie do § 7 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia, podmiot nabywający od Podatnika musi posiadać zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Sprzedaż podmiotowi dokonującemu odsprzedaży, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia następuje z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot nabywający zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z § 7 ust. 4 pkt 4 podmiot nabywający ma obowiązek potwierdzić na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów i zwrócić ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy.

Stosownie do § 24c w związku z § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 7 ust. 4 i 6 w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów w celu ich odsprzedaży.

Podmiot nabywający wyroby celu ich odsprzedaży jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji pozwalającej określić ilość i sposób przeznaczenia zwolnionych wyrobów.

Ponadto stosownie do § 7 ust. 4 pkt 7 prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca jest zobowiązany przekazać do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń. Natomiast oświadczenia otrzymane od nabywcy będą dostępne u Podatnika w celu kontroli.

Zgodnie z § 2a rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego miesięczne zestawienie oświadczeń, o którym mowa w § 7 ust. 4 pkt 7 powinno zawierać:

1) nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu składającego oświadczenie;

2) ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie;

3) datę złożenia oświadczenia;

4) nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu składającego zestawienie;

5) datę sporządzenia zestawienia oraz podpis osoby składającej zestawienie.

W związku z powyższym aby Podatnik mógł dokonać sprzedaży paliwa lotniczego JET A-1, ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy podmiotowi, który wskazał we wniosku, musi uzyskać od niego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele objęte zwolnieniem. Ponadto prowadzący skład podatkowy zobowiązany jest do przekazania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień otrzymanych oświadczeń w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ponadto Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie pragnie zauważyć, że stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych jest zawieszony jeżeli wyroby są m.in. magazynowane w składzie podatkowym, przemieszczane między składami podatkowymi, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Opodatkowaniu akcyzą stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 2 podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, ale tylko w przypadku dokonania wyprowadzenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z tym jeżeli Agencja jest właścicielem paliw ciekłych, które są magazynowane w składach podatkowych z zastosowaniem (jak to wskazał Podatnik w stanie faktycznym) procedury zawieszenia poboru akcyzy, to nie nastąpiło powstanie obowiązku podatkowego i nie dokonano zapłaty podatku akcyzowego. Nie nastąpi ono również w przypadku sprzedaży z zastosowaniem zwolnienia o którym mowa w § 7 i przy spełnieniu wszystkich ww. warunków do stosowania tego zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie nie ma więc zastosowania przepis art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy, na który powołuje się Podatnik, a który stanowi, że zwolnienie od akcyzy stosuje się również gdy wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych. W przedstawionym stanie faktycznym wyroby akcyzowe będące przedmiotem zapytania nie będą bowiem podlegały opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko przedstawione przez Podatnika jest nieprawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj