Interpretacja Izby Celnej w Kielcach
340000-WPA-9118-1/07
z 26 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
340000-WPA-9118-1/07
Data
2007.06.26



Autor
Izba Celna w Kielcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
przemieszczanie wyrobów akcyzowych
ropa naftowa
sprzedaż
stawki podatku
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy
zwrot podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
1.Jaka jest wysokość obowiązującej stawki podatku akcyzowego dla lekkiej ropy naftowej surowej (symbol PKWiU 11.10.10-30.00; kod CN 2709 00 90?2.Jakie są niezbędne dokumenty potrzebne przy sprzedaży lekkiej ropy naftowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy sprzedaży do Republiki Czeskiej?


D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Celnej w Kielcach, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami – ostatnia zmiana: Dz.U.06.225.1635) zmienia z urzędu postanowienie Nr 341000-RPA-911-1/07 wydane w dniu 09 stycznia 2007r. przez Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowana prawa podatkowego.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka XXXXXXXX wnioskiem z dnia 22.09.2006r, uzupełnionym pismem z dnia 16.10.2006r. (wpływ do UC – 17.10.2006r.), zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do działalności podatnika polegającej na nabywaniu na terenie kraju lekkiej ropy naftowej surowej o kodzie CN 2709 00 90 (PKWiU 11.10.10-30.00), a następnie jej sprzedaży na terytorium kraju i poza jego granicami.

Jak wynika z treści pisma Spółka wprowadza do sprzedaży nowy produkt w postaci lekkiej ropy naftowej surowej. Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług produkt ten jest oznaczony symbolem PKWiU 11.10.10-30.00 i kodem CN 2709 00 90. Spółka ma zamiar sprzedawać ten produkt nie tylko na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, ale także poza granice kraju. Lekka ropa naftowa jest kupowana przez podatnika na terenie Polski i przeznaczona do sprzedaży zarówno na terenie kraju, jak i na terenie Unii Europejskiej, w tym w pierwszej kolejności do Czech.

Zawarte we wniosku pytanie podatnika dotyczyło wysokości obowiązującej stawki podatku akcyzowego dla lekkiej ropy naftowej surowej (symbol PKWiU 11.10.10-30.00; kod CN 2709 00 90), a także niezbędnych dokumentów potrzebnych przy sprzedaży lekkiej ropy naftowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy sprzedaży do Republiki Czeskiej.

Zdaniem podatnika zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.) oraz ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), obowiązująca stawka podatku akcyzowego dla tego produktu wynosi zero złotych. Z taką stawką zerową produkt winien być kupowany i zbywany na terenie kraju. Ponadto, zdaniem Spółki, w świetle przywołanych przepisów, do sprzedaży tego produktu nie są konieczne żadne dodatkowe dokumenty i oświadczenia o dalszej odsprzedaży nabywanego produktu.

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach postanowieniem Nr 341000-RPA-911-1/07 z dnia 09 stycznia 2007r. uznał przedstawione we wniosku stanowisko Strony odnośnie zastosowania stawki podatku akcyzowego za prawidłowe, a nie podzielił stanowiska odnośnie przywołanych przez podatnika przepisów prawa podatkowego w zakresie obrotu wyrobem.

W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Celnego przywołał art. 2 pkt 2 i art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami) oraz poz. 1 załącznika nr 2 ww. ustawy oraz wskazał na fakt, że stawki podatku akcyzowego dla paliw silnikowych określone zostały w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym na poziomie 2.000,00 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Ponadto uznał, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami) stawki podatku akcyzowego określone w art. 65 ust. 1 (paliwa silnikowe i oleje opałowe), art. 69 ust. 4 (wino), art. 70 ust. 4 (napoje fermentowane), art. 71 ust. 4 (produkty pośrednie), art. 72 ust. 4 (alkohol etylowy), art. 75 ust. 1 (wyroby akcyzowe niezharmonizowane z wyjątkiem energii elektrycznej) ustawy o podatku akcyzowym zostały obniżone do wysokości określonej w:

- załączniku nr 1 do rozporządzenia – dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju;

- załączniku nr 2 do rozporządzenia – dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.

Od dnia 01 stycznia 2006 r. stawki wymienione w tym załączniku uległy obniżeniu do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 266, poz. 2237).

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach wskazał, że jeżeli dla danego wyrobu akcyzowego, z grupy wyrobów, których stawki podatku akcyzowego zostały obniżone (wszystkie wyroby akcyzowe z wyłączeniem piwa i energii elektrycznej), obniżona stawka podatku akcyzowego nie została określona – odpowiednio w poz. 1-28 załącznika nr 1 lub poz. 1-23 załącznika nr 2 do rozporządzenia, to w takim przypadku należy odpowiednio zastosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego z poz. 29 załącznika nr 1 lub poz. 24 załącznika nr 2. Stawka ta została ustalona na poziomie zero.

Dalej stwierdził, że

1. Lekka ropa naftowa surowa nie jest wymieniona w poz. od 1 do 28 załącznika nr 1 do w/w rozporządzenia, wobec czego do jej sprzedaży na terenie kraju zastosowanie będzie mieć stawka zero.

2. zgodnie z poz. 1 załącznika nr 2 dla olejów ropy naftowej innych niż surowe stawka podatku akcyzowego od dnia 01 stycznia 2006 r. wynosi 1.882,00 zł/1000l, natomiast dla wyrobów niewymienionych w poz. 1-23 załącznika stawka akcyzy wynosi zero. Surowa ropa naftowa jest wyłączona z poz. 1 w/w załącznika, nie widnieje też w poz. 2-23, w związku z czym dostawa wewnątrzwspólnotowa, nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz import takiego wyrobu będzie objęty stawką zero.

Naczelnik Urzędu Celnego stwierdził także, że przywołane przez podatnika przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity – Dz. U. Nr 72 z 2006r., poz. 500 ze zm.) nie mają zastosowania dla przedmiotowego wyrobu i zauważył, że właściwymi przepisami regulującymi obrót wyrobem zarówno na terytorium kraju jak i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.). Zgodnie z § 2a ust. 1 w/wym. rozporządzenia, nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1.

Produkt – oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe – PKWiU 11.10.10; kod CN 2709 00 – wymienione zostały w poz. 1 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, jeżeli wyrób nie będzie zużywany do napędu, opału lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych obrót może się odbywać na podstawie dokumentów handlowych. W innym przypadku przemieszczanie wyrobu może odbywać się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego przy zastosowaniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach przepisy prawa podatkowego nie nakładają na podmioty dokonujące obrotu przedmiotowym wyrobem obowiązku pobierania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu.

Postanowienie doręczono stronie w dniu 11.01.2007r. Powyższe postanowienie Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach pismem Nr 341000-RPA-911-1/07 z dnia 30.01.2007r. (wpływ do IC – 01.02.2007r.).

Dyrektor Izby Celnej w Kielcach, po przeanalizowaniu wszystkich aspektów sprawy stwierdza, co następuje:

Norma prawna zawarta w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Natomiast przepisy art. 14a § 3 i § 4 Ordynacji podatkowej stanowią, iż pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa, a jej udzielenie następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jednocześnie zgodnie z art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4:

1) jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie, lub

2) z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Dyrektor izby celnej jest właściwy w sprawie weryfikacji rozstrzygnięć wydanych w I instancji. W tym celu może wszcząć postępowanie weryfikujące postanowienie naczelnika urzędu celnego, gdyż wydane ws. interpretacji rozstrzygnięcia naczelnika urzędu celnego zgodnie z art. 14b § 5 mogą być uchylone lub zmienione przez dyrektora izby celnej. Wydanie takiego rozstrzygnięcia powinno być poprzedzone wszczęciem postępowania, o ile strona nie wniosła zażalenia.

W rozpoznawanej sprawie postanowieniem Nr 340000-WPA-9118-1/07 z dnia 27.03.2007r., doręczonym w dniu 30.03.2007r., organ z urzędu wszczął postępowanie zmierzające do wydania rozstrzygnięcia o jakim mowa w art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

W piśmie z dnia 13.06.2007r. Podatnik przedstawił charakterystykę przedmiotowego produktu wskazując jego parametry fizykochemiczne. Jak wynika z tej charakterystyki lekka ropa naftowa surowa jest produktem należącym do grupy węglowodorów ciekłych i jako kondensat gazolinowy jest produktem ubocznym powstałym w wyniku wydobycia gazu ziemnego ze złóż na terenie kraju.

Wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ostatnia zmiana: Dz.U.06.169.1199), zwanej dalej „ustawą”, są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 tej ustawy.

W myśl art. 62 ust. 1 do paliw silnikowych i olejów opałowych ustawa zalicza:

1) wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy,

2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przedmiotowy wyrób, jako wymieniony w poz. 1 załącznika nr 2 do ustawy zalicza się do paliw silnikowych i olejów opałowych i tym samym jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym.

Ww. wyroby są opodatkowane wg stawki określonej w art. 65 ust. 1 ustawy, która wynosi 2.000zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Stawka ta została, zgodnie z delegacją zawartą w art. 65 ust. 2 ustawy, obniżona w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825, ostatnia zmiana: Dz.U.06.246.1805).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004r. w załączniku nr 1 podano obniżone stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, a zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia w załączniku nr 2 podano obniżone stawki dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.

Wyrobom akcyzowym opisanym w pozycjach 1 do 28 załącznika nr 1 do rozporządzenia przypisano kwotowe lub procentowe stawki podatku akcyzowego. Pozostałe towary, które nie zostały wymienione w pozycjach 1 do 28, są opodatkowane wg stawki określonej w pozycji 29, tj. stawką zero.

Analogicznie wyrobom akcyzowym opisanym w pozycjach 1 do 23 załącznika nr 2 do rozporządzenia przypisano kwotowe lub procentowe stawki podatku akcyzowego. Pozostałe towary, które nie zostały wymienione w pozycjach 1 do 23, są opodatkowane wg stawki określonej w pozycji 24, tj. stawką zero.

Nie można się zgodzić z twierdzeniem Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach, iż lekka ropa naftowa surowa klasyfikowana symbolem PKWiU jako 11.10.10-30.00 i kodem CN 2709 00 90 nie jest wymieniona w pozycjach od 1 do 28 załącznika nr 1 i w pozycjach 1-23 załącznika nr 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, w związku z czym posiada zerową stawkę podatku akcyzowego.

Dyrektor Izby Celnej w Kielcach mając na uwadze brzmienie cytowanego art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym wyrób powyższy jest zaliczany do paliw silnikowych i olejów opałowych stwierdza, że występuje on w pozycji nr 4 załącznika nr 1 oraz w pozycji 3 załącznika nr 2 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego i jest opodatkowany stawką podatku akcyzowego w wysokości 1.882,00 zł/1.000 l, zarówno w przypadku sprzedaży w kraju (§ 2 ust. 1 pkt 1 i poz. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego), jak i w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego i importu (§ 2 ust. 1 pkt 2 i poz. 3 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego).

Jednocześnie rozdział 6 Działu I ustawy reguluje kwestie zwolnień z podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Przedmiotowy wyrób wymieniony jest w poz. 1 załącznika nr 1 do ustawy.

Korzystając z delegacji art. 24 ust. 2 oraz art. 25 ust. 5 tego rozdziału Minister Finansów w dniu 26 kwietnia 2004r. wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500, ostatnia zmiana: Dz.U.06.243.1766), w którym określił warunki, jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego oraz szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych, a także warunki i tryb ich stosowania.

I tak § 11 rozporządzenia w sprawie zwolnień wskazuje, kiedy przedmiotowe zwolnienie może mieć zastosowanie:

§ 11. 1. Zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, przysługuje podmiotowi dokonującemu sprzedaży wyrobów, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju, uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

2. Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

1) wykorzystuje je do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i złoży oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem, lub

2) dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

3. W przypadku sprzedaży wyrobów podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

2) sprzedaż wyrobów podmiotowi, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

3) podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył zwolnione wyroby;

4) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, uzyska od podmiotu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oświadczenie, że wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

6) prowadzący skład podatkowy przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienie otrzymanych oświadczeń zawierających informacje, o których mowa w pkt 5; oświadczenia będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

4. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, powinno zawierać co najmniej:

1) nazwę oraz adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2) ilość zakupionych na terytorium kraju wyrobów oraz ich symbol PKWiU lub kod CN;

3) określenie celu, na który zostaną przeznaczone zakupione wyroby;

4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

5. W przypadku sprzedaży wyrobów oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, może być złożone na fakturze lub w zamówieniu, jeżeli dokument taki ściśle określa ilość zamawianego towaru, zawiera datę i numer, a podmiot prowadzi ewidencję zamówień. Jeżeli oświadczenie jest składane odrębnie, powinno być dołączone do kopii faktury, a w przypadku oświadczenia złożonego w zamówieniu - na fakturze powinien być wpisany numer i data zamówienia.

A zatem aby powyższe zwolnienie miało zastosowanie należy spełnić określone warunki, m.in. dotyczące oświadczeń. Dlatego też Dyrektor Izby Celnej w Kielcach nie może podzielić zdania Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach, mówiącego iż przepisy prawa podatkowego nie nakładają na podmioty dokonujące obrotu przedmiotowym wyrobem obowiązku pobierania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu.

Dyrektor Izby Celnej w Kielcach wskazuje, że w Dziale II ustawy zostały uregulowane kwestie dotyczące obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej art. 26 ust. 4 i art. 28 ust. 2 ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849, ostatnia zmiana: Dz.U.05.132.1114) zawarł przepisy regulujące obrót wyrobem zarówno na terytorium kraju jak i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej, które to przepisy mają zastosowanie w niniejszej sprawie i nie ma zastosowania przywołane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach wyłączenie na podstawie § 2a ust. 1 tego rozporządzenia.

I tak jeżeli ww. wyrób będzie sprzedawany do składu podatkowego na terenie Republiki Czeskiej wówczas taka dostawa wewnątrzwspólnotowa powinna być realizowana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1ustawy.

Przedmiotowy wyrób może być także dostarczany ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego (tu: Republika Czech) do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wtedy także taka dostawa powinna być realizowana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Dodatkowo w myśl art. 27 ust. 4 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego (uregulowane w rozdziale 5 Działu II ustawy).

Natomiast jeżeli podatnik będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowej dostawy przedmiotowego wyrobu, od którego została zapłacona akcyza to będą miały zastosowanie przepisy rozdziału 6 Działu II ustawy, dotyczące procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

I tak m.in. zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy dostawa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego, a zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu.

W omawianej sytuacji będą miały także zastosowanie przepisy wykonawcze tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. 81, poz. 744, ostatnia zmiana: Dz.U.05.94.792) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674).

Jakkolwiek pytający nie złożył zażalenia na treść uzyskanego postanowienia dotyczącego interpretacji prawa podatkowego, to w opinii Dyrektora Izby Celnej analiza przedmiotowego postanowienia wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach skłania do wniosku, iż posiada znamiona rażącego naruszenia prawa, o którym mowa w art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, uprawniającego do zmiany lub uchylenia postanowienia.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Od niniejszej decyzji służy Stronie odwołanie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach, które wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj