Interpretacja Urzędu Skarbowego w Hajnówce
PD-I/415-6/07
z 12 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I/415-6/07
Data
2007.07.12



Autor
Urząd Skarbowy w Hajnówce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz pomocowy
fundusz unijny
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy dochody podatnika z tytułu stosunku pracy w części obejmującej bezzwrotną pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Tożsamy z
106762


W dniu 14 maja 2007 r. do Urzędu Skarbowego w Hajnówce wpłynął wniosek Pana xxxxzam. xxxxx o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie sądowoadministracyjne, polegającej na określeniu, czy wynagrodzenie (przychody) Pana xxxxzatrudnionego w Zakładzie Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w xxxx wypłacane ze środków Unii Europejskiej przy realizacji 5 Programu Ramowego (BIOTER) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. W uzasadnieniu wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od dnia 01.07.2003 r. do dnia 30.11.2005 r. Wnioskodawca był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Zakładzie Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk wxxxxprzy bezpośredniej realizacji celu programu BIOTER finansowanego ze środków Unii Europejskiej stanowiących bezzwrotną pomoc zagraniczną w ramach Piątego Programu Ramowego Badań Unii Europejskiej – kontrakt pomiędzy Zakładem Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk a Komisją Europejską nr EVK2-CT-2002-80011. Celem programu BIOTER było utworzenie Centrum Doskonałości w Ochronie Bioróżnorodności i Badaniach Ssaków w Europejskich Ekosystemach Lądowych, w ramach którego podjęto szereg działań o charakterze edukacyjnym (3 letnie szkoły bioróżnorodności dla około 300 studentów polskich i europejskich, długoterminowe szkolenia studentów, magistrantów, doktorantów i młodych naukowców (...). Całość otrzymanego wynagrodzenia przez Wnioskodawcę była finansowana ze środków otrzymanych w ramach wyżej wymienionego programu. Dochody te Wnioskodawca zadeklarował w zeznaniach podatkowych za rok 2003, 2004, 2005, które opodatkował zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku dochodowego za te lata.

Według Wnioskodawcy dochody otrzymane w ramach stosunku pracy przy realizacji programu BIOTER są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 i art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej stanowią nadpłatę i podlegają zwrotowi.

Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Hajnówce stwierdza, co następuje:

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonywanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie wyżej powołanych przepisów ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:a) środki finansowe stanowiące jego wynagrodzenie (przychód) pochodzą m.in. od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań,b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W powyższym przypadku wymienione warunki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że bez potrącenia podatku (zaliczki na podatek) otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, jeżeli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie to nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonywanie czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy, tzn. osoby działające przy realizacji tych prac we własnym imieniu i na własny rachunek.

Reasumując stwierdzić należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w tym przypadku jest bezpośrednim beneficjentem pomocy zagranicznej, zatem – o ile uzyskiwane przez Wnioskodawcę zatrudnionego na podstawie umowy o pracę dochody były związane z bezpośrednią realizacją w ramach stosunku pracy celu programu finansowanego ze środków pomocowych – wówczas otrzymane przez niego wynagrodzenie w części pochodzącej z tych środków będzie korzystało – na podstawie powołanych wyżej przepisów – ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeśli natomiast przychody (wynagrodzenia) Wnioskodawcy realizującego projekt BIOTER w ramach 5 Programu Ramowego są wypłacane częściowo ze środków pochodzących z instytucji Wspólnoty Europejskiej i ze środków własnych (statutowych) to zwolnione w tym przypadku są przychody (wynagrodzenia) podatnika realizującego bezpośrednio projekty BIOTER finansowane bezpośrednio środkami z instytucji Wspólnoty Europejskiej. Pozostałe przychody (wynagrodzenia) są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nawet w przypadku gdy podatnik bezpośrednio realizuje projekt BIOTER, a wynagrodzenia (przychody) wypłacane są ze środków własnych (statutowych) pracodawcy.

Zgodnie z przepisami art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Nadpłata powstaje z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej. Na podstawie przepisów art. 75 § 2 pkt 1 lit „a” uprawnienie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli w zeznaniach, o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej. W przypadku zadeklarowania przez Podatnika w rocznych zeznaniach podatkowych za lata 2003-2005 r. dochodów zwolnionych przedmiotowo, jako dochodów podlegających opodatkowaniu i wpłacenia zadeklarowanego podatku od tych dochodów, zgodnie z przepisami art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej podatnikowi przysługuje prawo wystąpienia do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Hajnówce podziela stanowisko Pana xxxxxx, iż dochody podatników pochodzące ze środków z 5 Programu Ramowego, finansowane bezpośrednio z instytucji Wspólnoty Europejskiej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym, w przypadku zadeklarowania ich w rocznych zeznaniach podatkowych za lata 2003-2005, jako dochody opodatkowane i zapłaty zadeklarowanego podatku, zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 stanowią nadpłatę i co do zasady podlegają zwrotowi na wniosek podatnika złożony wraz ze skorygowanymi zeznaniami podatkowymi.

Interpretacja powyższa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, a jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, bądź zmiany przepisów prawa.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Hajnówce w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 i art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj