Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/130/313/06
z 3 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/130/313/06
Data
2006.06.03



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
bilety
deklaracje
kasa rejestrująca
miejsce świadczenia
opodatkowanie
pośrednictwo


Pytanie podatnika
Spółka zwraca się z następującymi pytaniami: czy sprzedaż biletów brytyjskiej, rozkładowej komunikacji miejskiej jest opodatkowana w kraju, czy poza granicami Polski, w których pozycjach deklaracji VAT-7 należy wykazywać przychody ze sprzedaży biletów (czy jako świadczone poza granicami kraju – poz. 21, czy jako dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 0%) oraz czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania obrotu z tego tytułu przy zastosowaniu kas rejestrujących.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika (...)S.A. – przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2006 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 22.03.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczące: opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży biletów jednorazowych na przewozy autobusowe, wykonywane przez przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej w Wielkiej Brytanii, pozycji deklaracji VAT-7, w których powinny zostać wykazane oraz obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia ww. usług przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.03.2006 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 31.03.2006 r. wezwano podatnika do usunięcia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały usunięte w dniu 20.04.2006 r. (data stempla pocztowego 19.04.2006 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że w celu poszerzenia zakresu usług świadczonych przez Port Lotniczy dla pasażerów linii lotniczych, Spółka postanowiła zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem świadczącym usługi komunikacji miejskiej w Wielkiej Brytanii na przyjęcie do sprzedaży biletów jednorazowych na regularne przewozy autobusowe na trasie lotnisko Stansted – Londyn (przystanki przy węzłowych dworcach kolejowych). Z dokonanych uzgodnień wynika, że Spółka będzie sprzedać bilety w imieniu i na rzecz tego przedsiębiorstwa (jako pośrednik). Działalność ta, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oznaczona jest symbolem 63.30.12. Sprzedaż biletów odbywać się będzie na stanowisku odpraw pasażerów, a jej ewidencjonowanie na odrębnym koncie analitycznym sprzedaży. Ze wstępnych rozmów z angielskim kontrahentem wynika, że Port Lotniczy otrzyma pewną pulę biletów z nadrukowaną ceną nominowaną w GBP i EUR. Raz w miesiącu Port poinformuje swojego kontrahenta o ilości sprzedanych biletów. Na podstawie tej informacji angielski kontrahent wystawi Portowi fakturę za sprzedane bilety, pomniejszoną o należną prowizję. Należność zostanie przelana na konto w Wielkiej Brytanii. Spółka nie podaje dla tej czynności przedsiębiorstwu świadczącemu usługę komunikacji miejskiej w Wielkiej Brytanii numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego.
Na tle opisanego stanu faktycznego, Spółka zwraca się z następującymi pytaniami: czy sprzedaż biletów brytyjskiej, rozkładowej komunikacji miejskiej jest opodatkowana w kraju, czy poza granicami Polski, w których pozycjach deklaracji VAT-7 należy wykazywać przychody ze sprzedaży biletów (czy jako świadczone poza granicami kraju – poz. 21, czy jako dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 0%) oraz czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania obrotu z tego tytułu przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnik stoi na stanowisku, iż sprzedaż biletów regularnej komunikacji miejskiej, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jest usługą świadczoną w miejscu, gdzie odbywa się transport i podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii, a podatnikiem jest przedsiębiorca świadczący tę usługę. Zdaniem Spółki, przychody ze sprzedaży biletów związane będą z usługą wykonywaną poza granicami kraju i w związku z tym powinny być wykazywane w deklaracji VAT w pozycji 21. Z ww. powodów sprzedaż biletów nie podlega ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Spółkę stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik. Z kolei do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielania pomocy w zakwalifikowaniu usług do poszczególnych grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług upoważnione są wyłącznie organy statystyczne. Organy podatkowe nie są upoważnione do wydawania opinii w tym zakresie. Zatem tut. organ podatkowy oceniając stanowisko Podatnika, przyjął klasyfikację statystyczną opisanych usług, dokonaną przez Podatnika, który zaklasyfikował opisane usługi do grupowania PKWiU 63.30.12 „Usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów, miejsc zakwaterowania i imprez z kompleksowym programem”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...). Przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) stanowi, że w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi te usługi są związane. Natomiast miejscem świadczenia usług transportowych, w myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jest miejsce gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
Według załącznika Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) „Objaśnienia do deklaracji VAT-7 i VAT-7K”, w pozycji 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do przepisu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu jest zdania, iż w przypadku usług pośrednictwa w sprzedaży biletów (zaliczonych do grupowania 63.30.12 PKWiU), związanych z usługami komunikacji miejskiej (transportowymi), miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług komunikacji miejskiej (transportowych), czyli miejsce gdzie odbywa się transport. Świadczenie przedmiotowych usług ma miejsce poza terytorium kraju, dlatego usługi te powinny zostać wykazane w pozycji 21 deklaracji VAT-7. Wobec tego, iż miejscem świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży biletów nie jest terytorium kraju, przepis art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania, ponieważ świadczenie przedmiotowych usług nie stanowi sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy. W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku prowadzić ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj