Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-213/07-2/GZ
z 6 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-213/07-2/GZ
Data
2007.12.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
catering
obniżenie podatku należnego
odliczanie podatku naliczonego
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe
usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów
usługi turystyczne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych z usługami turystycznymi, zastosowanie zwolnienia do usług świadczonych przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów oraz do usług rozrywkowych świadczonych przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły i orkiestry, a także odliczenie podatku naliczonego od usług cateringowych.



Wniosek ORD-IN 857 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych z usługami turystycznymi, zastosowania zwolnienia do usług świadczonych przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów oraz do usług rozrywkowych świadczonych przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły i orkiestry, a także odliczenia podatku naliczonego od usług cateringowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych z usługami turystycznymi, zastosowania zwolnienia do usług świadczonych przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów oraz odliczenia podatku naliczonego od usług cateringowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach działalności Wnioskodawca organizuje imprezy dla przedsiębiorstw: konferencje, seminaria, szkolenia oraz spotkania promocyjne.


    1) Oprócz ww. zakresu imprez, Zainteresowany organizuje również:
       a) imprezy plenerowe dla podmiotów gospodarczych obejmujące swym zakresem zapewnienie miejsca spełniającego wymogi klienta, transport uczestników, catering, ochronę imprezy, zaproszenie artystów, zapewnienie noclegów, nagłośnienie i oświetlenie imprezy;
       b) imprezy integracyjne i motywacyjne obejmujące transport, zakwaterowanie, wyżywienie, przygotowanie i przeprowadzenie programu imprezy wg autorskiego scenariusza;
       c) imprezy charytatywne na zlecenie podmiotów gospodarczych obejmujące swym zakresem zorganizowanie atrakcji, zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia, nagłośnienie i oświetlenie imprezy, przeprowadzenie zbiórki pieniędzy.
Powyższe usługi zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem pod numerem PKWiU 63.30.11-00.00.
    2) W ofercie świadczonych przez Wnioskodawcę usług występuje również opracowanie autorskiego programu artystycznego na zamówienie podmiotów gospodarczych w tym: wybór artystów realizujących scenariusz. Usługa ta została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny jako usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów pod numerem PKWiU 92.31.22-00.00.
    3) W ofercie świadczonych usług Zainteresowany proponuje również organizowanie koncertów obejmujących występ artystów, zakwaterowanie i wyżywienie artystów oraz obsługi technicznej, nagłośnienie i oświetlenie imprezy, ochronę i obsługę techniczną imprezy. Powyższe usługi zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny, jako usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły i orkiestry pod numerem PKWiU 92.31.21-00.00.
    4) Organizując w ramach prowadzonej działalności konferencje, seminaria, szkolenia oraz spotkania promocyjne Zainteresowany nabywa usługi gastronomiczne i cateringowe. Usługi cateringowe polegają na dostarczaniu przygotowanych posiłków do miejsc, w których organizowane są imprezy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych niezbędnych przy wykonaniu usługi turystycznej...
  2. Czy realizując usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów pod numerem PKWiU 92.31.22-00.00 ma prawo do zwolnienia od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy...
  3. Czy realizując usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły i orkiestry Wnioskodawca zachowuje prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług...
  4. Czy Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych usług cateringowych...


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1 Zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od faktur dokumentujących zakup usług noclegowych i gastronomicznych w celu realizacji usługi turystycznej.


Ad. 2 i 3 Zachowuje on prawo do zwolnienia od podatku VAT do powyższych usług.


Ad. 4 Zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług cateringu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, co następuje:


Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Natomiast zastrzeżenie odnosi się do przypadków stosowania szczególnych procedur opodatkowania, w ramach których zostało wyłączone to prawo, mimo że związek ze sprzedażą opodatkowaną istnieje.

Przykładem takiego wyjątku są usługi turystyczne opodatkowane zgodnie z art. 119 ustawy, w przypadku których podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego. W myśl przepisu art. 119 ust. 4 ww. ustawy podatnikom stosującym szczególną procedurę opodatkowania nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Nabyte usługi gastronomiczne i noclegowe zgodnie z treścią art. 119 są usługami rozliczanymi na zasadach szczególnych, tj. opodatkowaniu podlega różnica między kwotą należności, którą płaci nabywca usługi turystycznej, a kwotą za którą podatnik nabywa od innych podatników usługi dla bezpośredniej korzyści klienta np.: transport, wyżywienie, zakwaterowanie, ubezpieczenie itp.

W związku z taką procedurą ustalania podstawy opodatkowania usług turystycznych, podatnik świadczący tego rodzaju usługi nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od nabywanych od innych podmiotów usług, będących elementami składającymi się na całość usługi turystycznej - czyli w przedmiotowej sprawie nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego do usług noclegowych i gastronomicznych.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.


Jak wynika z wniosku, Zainteresowany będzie świadczył usługi turystyczne opodatkowane na zasadach ogólnych, w skład których wejdą obce usługi noclegowe i gastronomiczne. W związku z tym, na podstawie zapisu wyżej powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. usług.


Ad. 2.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 8 ust. 1 ww. ustawy określono, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są dla potrzeb ustawy identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 tego załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:


    1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
    2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
    3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
    4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
    5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
    6) działalności agencji informacyjnych,
    7) usług wydawniczych,
    8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz.12.

W przedmiotowej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.31.22-00.00, jako usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów. W związku z tym, że w grupowaniu PKWiU ex 92 mieszczą się usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, nie wymienione w wyłączeniach wskazanych w pkt 1-8 poz.11 załącznika nr 4 do ustawy, zatem przedmiotowe usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług.


Ad. 3.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stawką podatku w wysokości 7% opodatkowane są usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. W załączniku tym w pozycji 156 wskazane są usługi o symbolu ex 92.3, czyli usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12).

Oznacza to, że stawką podatku VAT w wysokości 7% opodatkowane są wyłącznie opłaty wstępu (sprzedaż biletów) na różnego rodzaju imprezy kulturalne organizowane w zakresie usług rozrywkowych o symbolu PKWiU 92.31.2.

Jak wynika natomiast z załącznika nr 4 poz. 11 wyłączony ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jest wyłącznie wstęp na różnego rodzaju imprezy kulturalne, między innymi, w zakresie usług rozrywkowych o symbolu PKWiU 92.31.2, a nie sama usługa polegająca na organizacji tych imprez.

Tym samym, wymienione w zapytaniu usługi, polegające na organizowaniu koncertów obejmujących występ artystów, zakwaterowanie i wyżywienie artystów oraz obsługi technicznej, nagłośnienie i oświetlenie imprezy, ochronę i obsługę techniczną imprezy, zaklasyfikowane pod numerem PKWiU 92.31.21-00.00. są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Wymienione w przedmiotowej sprawie usługi nie polegają na pobieraniu opłat za wstęp, np. w formie sprzedaży biletów wstępu, ale na organizowaniu imprez kulturalnych na zlecenie innego podmiotu.


Ad. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.


Oznacza to, że generalną zasadą jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług gastronomicznych i noclegowych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wyżej cytowany przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie wyłącznie do usług gastronomicznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.3 „usługi gastronomiczne”. Natomiast usługi cateringowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.5 „usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych”. A zatem Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu tych usług pod warunkiem, że są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz jeśli mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT).

Z powyższego wynika również, iż ograniczenie zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 4 nie dotyczy podatników świadczących usługi turystyki opodatkowane na zasadach ogólnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


W zakresie pytania o możliwość wyboru formy opodatkowania usługi turystycznej: na zasadach ogólnych lub zgodnie z art. 119 ustawy o podatku VAT oraz „refakturowania” kosztów wyżywienia i zakwaterowania zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 6 grudnia 2007 r. nr ILPP1/443-213/07-3/GZ .


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj