Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-62/07/AB
z 13 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-62/07/AB
Data
2007.11.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zmiana stanu prawnego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy można korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę?



Wniosek ORD-IN 972 kB

I N T E R P R E T A C J A I N D Y W I D U A L N A

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 14 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 21 listopada 2000r. Agencja R. P. S.A. w W., działając w imieniu Ministra Gospodarki wydała dla wspólników spółki cywilnej, w tym dla wnioskodawcy, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie T. Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W związku z obowiązkiem przewidzianym w art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych, nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną. Spółka jawna stała się z mocy prawa (art. 26 § 5 K.s.h.) podmiotem, na który przeszły wszelkie prawa i obowiązki wspólników spółki cywilnej, w tym również prawa wynikające z ww. zwolnienia. Wspólnikami spółki jawnej są dotychczasowi wspólnicy spółki cywilnej.Art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o SSE), w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania zezwolenia m.in. dla wnioskodawcy, przewidywał, że dochody każdego ze wspólników spółki są zwolnione od podatku dochodowego:

  • całkowicie na okres 10 lat (tj. połowa okresu na jaki została ustanowiona strefa)
  • w części wynoszącej 50% dochodu - w pozostałym okresie na jaki została ustanowiona strefa.

Bieg 10 letniego okresu całkowitego zwolnienia z podatku rozpoczyna się od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie SSE, przez który to dzień należy rozumieć datę wystawienia pierwszej faktury przez Spółkę (§ 5 ust. 1 i § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.09.1997r. w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 1997 r., Nr 135, poz. 907) - obowiązujące na dzień wydania zezwolenia dla Spółki. W przypadku wspólników Spółki oznaczało to, że okres całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego (okres 10 lat) obejmuje okres od 31.12.2001r. (data wystawienia pierwszej faktury) do dnia 30.12.2011r.

W dniu 01.05.2004r. weszła w życie ustawa z dnia 02.10.2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 – dalej: ustawa o zmianie SSE). Zgodnie z art. 5 tej ustawy przedsiębiorca, który:

  1. posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 01.01.2001r., oraz
  2. w dniu 01.05.2004r. posiadał status „średniego przedsiębiorcy” w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001r.)

- zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31.12.2010r.

Wnioskodawca na dzień 01.05.2004r. spełniał oba ww. warunki, tj. Spółka jawna prowadziła działalność na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed 01.01.2001r., oraz posiadała status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. przepisów.W związku z wejściem w życie powyższej regulacji, dochody poszczególnych wspólników Spółki jawnej z tytułu działalności na terenie SSE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego całkowicie do dnia 31.12.2010r. W trakcie 2007 roku Spółka jawna zmieni status ze średniego na dużego przedsiębiorcę (m.in. w związku z zatrudnieniem większej ilości pracowników).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli Spółka jawna w trakcie roku 2007 zmieni swój status, tzn. nie będzie średnim, ale dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.10.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw, to czy wspólnicy Spółki Jawnej będą nadal korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach, tj. dochody każdego ze wspólników Spółki jawnej z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będą całkowicie zwolnione od podatku dochodowego do dnia 31.12.2010r....

Zdaniem wnioskodawcy zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę, w trakcie 2007 roku nie ma wpływu na korzystanie z ulgi z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W świetle art. 5 ustawy o zmianie ustawy o SSE dla celów ustalenia zasad korzystania z ulgi podatkowej istotny jest status podatnika jedynie na dzień 01.05.2004r. Wnioskodawcy nadal przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia „na dotychczasowych” zasadach, tj. jego dochody z tytułu działalności na terenie SSE są całkowicie zwolnione od podatku dochodowego do dnia 31.12.2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust.1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przy czym zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a ww. ustawy). Przepisy ww. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych były wielokrotnie nowelizowane, m.in. w części dotyczącej przyznania zwolnienia i preferencji dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi.Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117 poz. 1228) przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000 r., tj. przed dniem 1 stycznia 2001 r. (ust.1).

Przywołany wyżej przepis art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw został uchylony art. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188 poz. 1840) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej.

Jednocześnie art. 5 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw stanowi, iż z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie tej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie tej ustawy średnim przedsiębiorcą

- w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1 albo 2, jest osobową spółką handlową albo spółką cywilną, uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują w okresie ważności zezwolenia wspólnikom tej spółki (art. 5 ust. 7 ww. ustawy).Przy czym w myśl art. 5 ust. 6 tej ustawy począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100 % wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

- przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

W świetle cytowanych przepisów, podatnik który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010 r. jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy z dnia z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, tj. w dniu 1 maja 2004 r. posiadał status „średniego przedsiębiorcy”. Jak zaznaczył wnioskodawca, na dzień 1 maja 2004 r. spełniał ww. warunki, tj. Spółka jawna prowadziła działalność na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001r. oraz posiadała status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. przepisów. W 2007 r. Spółka jawna zmieni status ze średniego na dużego przedsiębiorcę.Z cytowanego art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw wynika wprost, że dla zachowania zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010 r. konieczne jest posiadanie statusu średniego przedsiębiorcy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z kolei w ust. 6 tego artykułu ustawodawca dokonał wyliczenia w których przypadkach przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1, jednakże nie przewidziano w nim jako podstawy do utraty zwolnienia zmiany statusu przedsiębiorcy.Mając na uwadze przedstawiony stan faktycznym stwierdzić należy, że zmiana statusu przedsiębiorcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w następnych latach, tj. po dniu 1 maja 2004 r. nie pozbawi go prawa do zwolnienia dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej pozarolniczej działalności gospodarczej. Pamiętać jednak należy, iż wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402), wydanego na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291 ze zm.)

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj