Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-91/07/JP
z 13 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-91/07/JP
Data
2007.11.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji.



Wniosek ORD-IN 1024 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy C., przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2007r. (data wpływu 14 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji p.n. „Budowa przygranicznego Centrum Kultury i Sportu W. w C.” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia Gminy C. i Ośrodka Kultury Gminy i Miasta C. do podatników podatku od towarów i usług oraz w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu.Pismem z dnia 12 listopada 2007r. Wnioskodawca uzupełnił złożony wniosek i sprecyzował, że zapytanie dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedstawionego we wniosku Projektu. Wycofał równocześnie część zapytania odnoszącą się do uznania za podatników podatku od towarów i usług Gminy C. i podmiotu zarządzającego Projektem „Przygraniczne Centrum Kultury i Sportu W. w C.”.Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że Ośrodek Kultury Miasta i Gminy C. zmienił obecnie nazwę na Centrum Kultury i Sportu w C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina C. realizuje zadanie inwestycyjne p.n. „Budowa Przygranicznego Centrum Kultury i Sportu W. w C. " w ramach którego wybudowane zostaną boiska do piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki, tenisa ziemnego, amfiteatr, budynek socjalny, bieżnia prosta i okólna, rzutnia kulą i siedziska dla kibiców. Projekt ten dofinansowywany jest w 75% kosztów brutto (wraz z podatkiem VAT) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska -Białoruś - Ukraina INTERREG …… 2004 - 2006.

Po oddaniu ww. inwestycji do użytku administrowanie obiektem powierzone zostanie Centrum Kultury i Sportu w C. (poprzednia nazwa Ośrodek Kultury Miasta i Gminy C.), które jest jednostką organizacyjną Gminy C. działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Administrowanie obiektem spowoduje powstanie dodatkowych kosztów, które w niewielkim stopniu Gmina planuje odzyskać wprowadzając niewielkie opłaty za korzystanie z obiektu przez osoby fizyczne. Na korzystanie z obiektów sportowych przez osoby fizyczne nie zawiera się z mieszkańcami umów cywilnoprawnych. Jak wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 12 listopada 2007r. Centrum Kultury i Sportu w C. jest odrębną jednostka organizacyjną mającą osobowość prawną, swój numer NIP i Regon. Obecnie jednostka ta jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a rejestracji dokonano w związku z przekroczeniem progu dochodu w miesiącu wrześniu 2007r. Zatem będzie mogła samodzielnie rozliczać podatek od towarów i usług. Ponadto wskazano, że wszystkie faktury związane z przedmiotową inwestycją wystawione zostały na Gminę C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina i zarządzające Projektem Centrum Kultury i Sportu w C. może odzyskać (w całości lub części) podatek VAT związany z realizacją ww. Projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno Gmina C. jak i zarządzające Projektem Centrum Kultury i Sportu w C. nie mogą odzyskać (w całości lub części) podatku VAT związanego z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Powyższego przepisu nie można jednak zastosować w przypadku gmin, gdyż te jako jednostki samorządu terytorialnego są innymi, niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, i są zwolnione z podatku VAT w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zwolnienie powyższe wynika z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

    ­
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9),­
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina C. w ramach swoich zadań realizuje, dofinansowywane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG ….. 2004 - 2006, zadanie inwestycyjne p.n. „Budowa Przygranicznego Centrum Kultury i Sportu W. w C. ". Inwestycją po zrealizowaniu będzie administrować Centrum Kultury i Sportu w C., będące jednostką organizacyjną Gminy C..Realizacja inwestycji i jej przekazanie do administrowania związane będzie z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, dla realizacji których została powołana.

Zatem w myśl powyższego nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji. W zakresie przedmiotowego zadania Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w Rozdziale 12 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do możliwości odzyskania podatku VAT przez drugi z wymienionych we wniosku podmiot tj. przez Centrum Kultury i Sportu w C., stwierdzić należy, że możliwość taka nie istnieje gdyż jak wynika ze stanu faktycznego faktury VAT dotyczące realizowanej inwestycji wystawiane są na Gminę, zatem tylko i wyłącznie ona jest nabywcą towarów i usług. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizowaną inwestycją, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, póz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § l ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj