Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-389A/07/AW
z 22 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-389A/07/AW
Data
2007.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
zadania publiczne
zadania statutowe
zadania własne


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość odzyskania przez Gminę podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu



Wniosek ORD-IN 853 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.), uzupełnionym w dniu 8 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę w odniesieniu do zrealizowanego projektu Z/2.20/I/1.1.1/15/04 „Rozbudowa systemu komunikacyjnego w mieście H.” niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę w odniesieniu do zrealizowanego projektu Z/2.20/I/1.1.1/15/04 „Rozbudowa systemu komunikacyjnego w mieście H.”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina otrzymała dofinansowanie z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na projekt Z/2.20/I/1.1.1/15/04 „Rozbudowa systemu komunikacyjnego w mieście H.”. Umowa została zawarta 15 grudnia 2004 r., projekt był realizowany w okresie od 1 kwietnia 2005 r. do 30 września 2006 r. Głównym celem projektu była modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego w mieście H., polegająca na wybudowaniu ulic, tzn. asfaltowaniu wraz z ułożeniem chodników. Powstałe ulice są ulicami publicznymi będącymi własnością Gminy. Za korzystanie z ulic nie są pobierane opłaty. Gmina nie zamierza przekwalifikować sposobu użytkowania dróg, ani też przekazać ich w użytkowanie innemu podmiotowi.

Gmina występując z wnioskiem o wsparcie z ZPORR na ww. projekt uwzględniła w budżecie tegoż projektu koszty podatku VAT jako koszty kwalifikowane ze względu na fakt, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT tylko w zakresie wykonywania czynności z tytułu zawarcia umów cywilnoprawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT...


Zdaniem wnioskodawcy, Gmina uwzględniła w budżecie projektu podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowany ze względu na fakt, że nie ma możliwości jego odzyskania poprzez odliczenie podatku naliczonego. Zrealizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm.). Do zadań własnych Gminy należą m. in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj