Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-461A/07/MN
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-461A/07/MN
Data
2007.12.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
autostrada
opłata za przejazd autostradą
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy koncesjonariusz jest obowiązany opodatkować stawką 22% pobierane opłaty za przejazd płatną autostradą



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za przejazd płatną autostradą pobieraną przez Spółkę, jako koncesjonariusza - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 września 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za przejazd płatną autostradą pobieraną przez Spółkę, jako koncesjonariusza.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Celem działalności Spółki jest budowa i eksploatacja autostrady w oparciu o udzieloną koncesję w drodze decyzji administracyjnej. W dniu 31 sierpnia 2004 r. Spółka zawarła z Ministrem Infrastruktury (obecnie Minister Transportu) umowę na budowę i eksploatację autostrady (dalej: umowa koncesyjna), której celem jest sfinansowanie, budowa i eksploatacja etapu i autostrady A1, tj. od miejscowości D. do miejscowości N. (dalej: projekt). W dniu 28 lipca 2005 r. Spółka zawarła z "N" i "E" umowy na finansowanie projektu.

Projekt realizowany przez Spółkę znajduje się obecnie w fazie budowy. Pod koniec 2007 r. planowane jest oddanie do eksploatacji dwóch pierwszych sekcji projektu, tj. odcinka autostrady pomiędzy miejscowościami R. i S.

Ze względu na fakt, iż autostrada A1 będzie płatną, Spółka jako jej koncesjonariusz, pobierać będzie od jej użytkowników (kierowców) opłaty za przejazd. Pobór opłat dokonywany będzie na bramkach wyjazdowych z autostrady. Spółka ma obowiązek pobierać opłaty za przejazd wraz z należnym od nich podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki i podatek ten odprowadzać zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa. W związku z poborem opłat za przejazd Spółka będzie miała obowiązek wystawiać użytkownikom autostrady komputerowo generowane rachunki za przejazd.

Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych i krajowym funduszu drogowym stanowi, że opłaty za przejazd autostradą, pobierane przez koncesjonariusza, stanowią jego przychód. Jednocześnie wspomniana ustawa stanowi, że umowa o budowę i eksploatację autostrady określi warunki i zakres podziału zysku pomiędzy Spółką a "K".

W wykonaniu zapisów ww. ustawy, w umowie koncesyjnej uregulowane zostały zasady postępowania ze zbieranymi przez Spółkę opłatami za przejazd oraz zasady rozliczeń z Ministrem Transportu. I tak, umowa koncesyjna stanowi, że do 14 dnia każdego miesiąca Spółka ma obowiązek przekazać do "B" oraz "G"sprawozdanie wykazujące uzyskane przychody z opłat za przejazd w miesiącu poprzednim. W sprawozdaniu tym Spółka ma wskazać także kwotę obliczonego przez nią i należnego jej gwarantowanego przychodu z opłat. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej, Spółka ma obowiązek złożyć wspomniane sprawozdanie wraz z odpowiednią fakturą. Opłaty za przejazd autostradą w całości należą się "K", przy czym, jeżeli kwota pobranych opłat za przejazd autostradą w danym okresie rozliczeniowym jest wyższa niż należny Spółce gwarantowany przychód z opłat, Spółka ma obowiązek dokonać na rachunek "K" przelewu kwoty stanowiącej nadwyżkę przychodów z opłat za przejazd ponad kwotę gwarantowanego przychodu z opłat. W przypadku natomiast, gdy kwota zebranych opłat za przejazd autostradą będzie niższa niż kwota gwarantowanego przychodu z opłat, Spółka otrzyma od Ministra Transportu różnicę pomiędzy tymi dwiema wartościami.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy pobierane przez Spółkę, jako koncesjonariusza, od użytkowników autostrady opłaty za przejazd, będą stanowić dla Spółki obrót dla celów podatku od towarów i usług i czy podatek ten spółka winna odprowadzać na rachunek właściwego urzędu skarbowego ...


Zdaniem wnioskodawcy udostępnienie autostrady za odpłatnością jej użytkownikom (kierowcom), kwalifikowane winno być jako świadczenie usługi na rzecz tych użytkowników, która to usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% (jako usługa użytkowania autostrad PKWiU 63.21.22), w konsekwencji całość opłat zbieranych przez Spółkę od użytkowników stanowić będzie obrót dla celów podatku od towarów i usług. Spółka winna więc wystawiać użytkownikom autostrady dowody zapłaty za przejazd, o których mowa w § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług i w tych dowodach Spółka winna figurować jako sprzedawca usługi użytkowania autostrad.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl uregulowań art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Natomiast zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawowa stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka będzie pobierała opłaty za przejazd płatną autostradą od jej użytkowników i w związku z tym będzie wystawiała użytkownikom autostrady komputerowo generowane rachunki za przejazd. Wg Spółki świadczone usługi winny być sklasyfikowane w PKWiU 63.21.22 – jako usługi użytkowania autostrad.

Analizując cytowane unormowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz użytkowników autostrad, które Jego zdaniem sklasyfikowane winny być w PKWiU 63.21.22. Zatem jeżeli mamy do czynienia z tak sklasyfikowanymi usługami, będą one opodatkowane wg podstawowej stawki VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo zauważyć należy, iż zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia charakteru wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania. W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi – Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj