Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-461C/07/MN
Data
2007.12.05
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
autostrada
nieodpłatne przekazanie rzeczy
pieniądze
Istota interpretacji
Czy przekazanie Ministrowi Transportu pobranych przez koncesjonariusza opłat za przejazd płatną autostradą pozostaje bez wpływu na rozliczenie w zakresie podatku od towarów i usług
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych Ministrowi Transportu opłat za przejazd płatną autostradą pobranych przez Spółkę od jej użytkowników - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 września 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych Ministrowi Transportu opłat za przejazd płatną autostradą pobranych przez Spółkę od jej użytkowników.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Celem działalności Spółki jest budowa i eksploatacja autostrady w oparciu o udzieloną koncesję w drodze decyzji administracyjnej. W dniu 31 sierpnia 2004 r. Spółka zawarła z Ministrem Infrastruktury (obecnie Minister Transportu) umowę na budowę i eksploatację autostrady (dalej: umowa koncesyjna), której celem jest sfinansowanie, budowa i eksploatacja etapu i autostrady A1, tj. od miejscowości D. do miejscowości N. (dalej: projekt). W dniu 28 lipca 2005 r. Spółka zawarła z "N" i "E" umowy na finansowanie projektu. Projekt realizowany przez Spółkę znajduje się obecnie w fazie budowy. Pod koniec 2007 r. planowane jest oddanie do eksploatacji dwóch pierwszych sekcji projektu, tj. odcinka autostrady pomiędzy miejscowościami D. i S. Zgodnie z postanowieniami umowy koncesyjnej, w związku z eksploatacją autostrady, Spółka będzie otrzymywać od Ministra Transportu (lub "K") świadczenia pieniężne, w postaci tzw. wynagrodzenia za dostępność oraz tzw. gwarantowanego przychodu z opłat. Wynagrodzenie za dostępność będzie należne Spółce niezależnie od liczby pojazdów korzystających z autostrady. Gwarantowany przychód z opłat będzie należny tylko w sytuacji, gdy ruch pojazdów na autostradzie przekroczy określone wartości (liczba pojazdów) wskazane w umowie koncesyjnej. Ponadto, ponieważ autostrada A1 będzie autostradą płatną, Spółka jako jej koncesjonariusz, pobierać będzie od jej użytkowników (kierowców) opłaty za przejazd. Pobór opłat dokonywany będzie na bramkach wyjazdowych z autostrady. Spółka ma obowiązek pobierać opłaty za przejazd wraz z należnym od nich podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki i podatek ten odprowadzać zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa. W związku z poborem opłat za przejazd Spółka będzie miała obowiązek wystawiać użytkownikom autostrady komputerowo generowane rachunki za przejazd. Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych i krajowym funduszu drogowym stanowi, że opłaty za przejazd autostradą, pobierane przez koncesjonariusza, stanowią jego przychód. Jednocześnie wspomniana ustawa stanowi, że umowa o budowę i eksploatację autostrady określi warunki i zakres podziału zysku pomiędzy Spółką a "K" (dalej "K". W wykonaniu zapisów ww. ustawy, w umowie koncesyjnej uregulowane zostały zasady postępowania przez Spółkę ze zbieranymi opłatami za przejazd oraz zasady rozliczeń z Ministrem Transportu. I tak, umowa koncesyjna stanowi, że do 14 dnia każdego miesiąca Spółka ma obowiązek przekazać do "B" oraz "G" sprawozdanie wykazujące uzyskane przychody z opłat za przejazd w miesiącu poprzednim. W sprawozdaniu tym Spółka ma wskazać także kwotę obliczonego przez nią i należnego jej gwarantowanego przychodu z opłat. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej, Spółka ma obowiązek złożyć wspomniane sprawozdanie wraz z odpowiednią fakturą. Opłaty za przejazd autostradą w całości należą się "K", przy czym, jeżeli kwota pobranych opłat za przejazd autostradą w danym okresie rozliczeniowym jest wyższa niż należny Spółce gwarantowany przychód z opłat, Spółka ma obowiązek dokonać na rachunek "K" przelewu kwoty stanowiącej nadwyżkę przychodów z opłat za przejazd ponad kwotę gwarantowanego przychodu z opłat. W przypadku natomiast, gdy kwota zebranych opłat za przejazd autostradą będzie niższa niż kwota gwarantowanego przychodu z opłat, Spółka otrzyma od Ministra Transportu różnicę pomiędzy tymi dwiema wartościami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przekazanie przez Spółkę, zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, na rachunek "K", kwoty stanowiącej nadwyżkę zebranych przez Spółkę opłat za przejazd ponad kwotę gwarantowanego przychodu z opłat, stanowić będzie po stronie Spółki czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem wnioskodawcy pobierane przez Spółkę opłaty za przejazd autostradą należeć się będą w całości "K" i jedynie w przypadku, gdy Spółka nabędzie roszczenie o zapłatę gwarantowanego przychodu z opłat, będzie miała prawo zatrzymać część pobranych opłat, równą kwocie należnego jej wynagrodzenia w postaci gwarantowanego przychodu z opłat, a resztę zebranej sumy będzie miała obowiązek przekazać na rachunek "K". Opisany mechanizm stanowi więc w istocie formę potrącenia wzajemnych wierzytelności spółki i "K" (Min. Transportu). Z tego m.in. powodu dokonanie przez spółkę płatności na rachunek "K" kwoty wynikającej z potrącenia wzajemnych wierzytelności nie będzie stanowić zdarzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Trzeba też zaznaczyć, że przekazywana przez spółkę kwota zostanie wcześniej już raz opodatkowana jako opłaty pobrane od kierowców za przejazd autostradą, a dodatkowo w związku z przekazaniem tej kwoty nie zostanie dokonane przez Min.Transportu ("K") żadne świadczenie na rzecz Spółki, które mogłoby być opodatkowane.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 2 ust. 6 cyt. ustawy określono, iż pod pojęciem towarów należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisu przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; - zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; - świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przekazywana będzie określona suma pieniędzy stanowiąca nadwyżkę zebranych przez Spółkę opłat za przejazd ponad kwotę wynagrodzenia w postaci gwarantowanego przychodu z opłat na rachunek "K". W związku z przekazaniem tych środków nie zostanie wykonane żadne świadczenie na rzecz Spółki. Pieniądz, jako środek płatniczy nie jest towarem i nie mieści się w granicach ww. definicji ustawowej. Zatem przekazanie środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|