Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-135/07-2/MN
z 6 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-135/07-2/MN
Data
2008.02.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
impreza integracyjna
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
reklama
reprezentacja
świadczenia na rzecz pracowników
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe


Istota interpretacji
Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki na organizację spotkania/imprezy integracyjnej i motywacyjnej dla pracowników.



Wniosek ORD-IN 1004 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 05 listopada 2007 r. (data wpływu 07 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na organizację imprezy integracyjnej dla pracowników – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki na organizację imprezy integracyjnej dla pracowników.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Spółka organizuje spotkania/imprezy integracyjne oraz motywacyjne dla swoich pracowników. Wydarzenia te stanowią element obchodów święta branżowego – tzw. Dnia Exxxx. Obchody te, obejmują szereg imprez zarówno zamkniętych (tylko dla pracowników Spółki), jak i dostępnych dla szerszego grona uczestników (tj. byłych pracowników, gości, społeczności lokalnych, przedstawicieli władz).

Wstęp na imprezy otwarte jest bezpłatny. Do imprez otwartych należą:

  • festyny, koncerty, zabawy,
  • zawody sportowe, w tym turniej piłki nożnej, siatkowej i tenisa ziemnego, rajd rowerowy i samochodowy, zawody wędkarskie, turniej szachowy, zawody krótkofalowców, ogólnopolska spartakiada energetyki, mistrzostwa Polski energetyków w brydżu, spływ kajakowy, itp.,
  • sympozja techniczne,
  • uroczysta pielgrzymka do Czxxx.


W imprezach zamkniętych udział biorą obecni, w tym zasłużeni pracownicy Spółki, byli pracownicy oraz goście będący przedstawicielami władzy lokalnej oraz centralnej, a także niewielka grupa kontrahentów Spółki lub osób związanych z przemysłem energetycznym. Spotkania zamknięte przybierają formę uroczystych akademii, w trakcie których wygłaszane są przemówienia, przedstawiciele Zarządu Spółki dziękują pracownikom za wkład w jej rozwój, wręczane są odznaczenia dla zasłużonych pracowników i gości. Przewidziany jest także program artystyczny, zaś uczestnikom proponowane są usługi gastronomiczne.

W ramach przygotowania do obchodów Dnia Exxxx drukowane są plakaty z programem mające na celu rozpropagowanie informacji związanych z obchodami święta branżowego i utrwalenie pozytywnego wizerunku Spółki oraz zwrócenie uwagi na organizowane przedsięwzięcie.

Organizacja tych spotkań (zarówno otwartych, jak i zamkniętych) zakorzeniona jest w wieloletniej tradycji nie tylko samej Spółki, lecz także całego sektora energetycznego. Są one elementem kultury organizacji i spełniają wiele ważnych funkcji, między innymi: kształtują wizerunek wewnątrz i na zewnątrz organizacji, budują świadomość jej celów wśród pracowników oraz wzbudzają zaangażowanie w ich realizację.

Wydarzenia związane z obchodami tego święta branżowego na stałe wpisały się w kalendarz imprez obchodzonych w T. i okolicy.

Organizacją spotkań zajmują się pracownicy Spółki oraz członkowie Stowarzyszeń, Kół i Klubów działających przy Spółce. Poszczególne usługi kupowane są od niezależnych dostawców (tj. m.in.: zakup nagród, transport, montaż i demontaż znaków drogowych, druk plakatów i ogłoszeń, wynajem stadionu i sal, zabezpieczenie medyczne, ochrona i ubezpieczenie zbiorowe organizowanych imprez, oprawa artystyczna, wpisowe, zakup strojów sportowych, usługi gastronomiczne), przy czym niektóre elementy programu rozliczane są w ramach usługi kompleksowej.

Wydatki związane z organizacją spotkań i imprez finansowane są ze środków obrotowych Spółki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku organizacją imprez integracyjnych dla swoich pracowników w ramach święta branżowego, z wyjątkiem usług noclegowych i gastronomicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VAT) podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Według Zainteresowanego, wydatki na organizację spotkań integracyjnych dla pracowników w ramach święta branżowego mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Wynika to, zdaniem Wnioskodawcy, z ich związku z osiąganymi przychodami, a także zasadności ich ponoszenia w celu zabezpieczenia źródła przychodów. W związku z powyższym, wydatki te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych przez Spółkę, tj. produkcji i sprzedaży energii.

Organizacja imprez integracyjnych dla pracowników – jak już to zostało stwierdzone – ma na celu zabezpieczenie źródeł przychodu poprzez przekonanie możliwie największej liczby osób do kontynuowania pracy w Spółce, a ponadto osób trzecich do ewentualnego podjęcia decyzji o zatrudnieniu w Spółce. W branży, w której działa Spółka (produkcja energii elektrycznej), niezwykle istotnym elementem jest zachowanie ciągłości procesu produkcyjnego, na co ogromny wpływ ma czynnik ludzki, gotowość pracowników do pracy lub możliwość w miarę szybkiego pozyskania nowych pracowników. Organizacja imprez integracyjnych, mających na celu przedstawienie Spółki jako solidnego i liczącego się w lokalnym środowisku przedsiębiorcy, zdaniem Wnioskodawcy, przełoży się na poprawę pewności zatrudnienia pracowników.

Działanie to w sposób pośredni (biorąc pod uwagę zapisy ustawy o pdop) wiąże się z osiąganym przychodem. Podział kosztów na pośrednio i bezpośrednio związane z przychodem (wynikający z art. 15 ustawy o pdop) nie ma jednak swojego odzwierciedlenia w ustawie o VAT, zatem w analizowanej kwestii istotnym – z punktu widzenia możliwości odliczenia podatku naliczonego – jest ogólne powiązanie wydatku z działalnością Spółki opodatkowaną VAT, bez względu na to, czy mogą one zostać przypisane do konkretnego przychodu.

Stanowisko Spółki na temat możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na imprezy integracyjne dla pracowników zostało potwierdzone także w następujących interpretacjach prawa podatkowego:

  • pismo Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 23 lutego 2007 r. (znak PP/…),
  • pismo Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 18 września 2006 r. (znak VI/443…).


Ponadto, możliwość odliczenia podatku naliczonego jest elementem pozwalającym spełnić jedną z podstawowych zasad konstrukcji podatku VAT – zasady neutralności tego podatku. Ograniczenia tej zasady wynikać mogą jedynie z regulacji ustawowych. Takie ograniczenie ma w analizowanym przypadku miejsce jedynie w przypadku usług o charakterze gastronomicznym oraz usług noclegowych, które zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zostały wyłączone z grupy usług, od których podatek naliczony może zostać odliczony przez podatnika.

Wagę neutralności podatku VAT dla przedsiębiorców potwierdza także Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej „ETS”) w swoich wyrokach, stwierdzając m.in., że każda działalność gospodarcza, bez względu na jej cel i efekt, jeżeli sama podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (wyrok ETS z 15 stycznia 1998 r., sygn. C-37/95). W innym wyroku ETS stwierdził natomiast, że wspólny system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (wyrok ETS z 14 lutego 1985 r., sygn. C-268/83).

W związku z powyższym, Wnioskodawca stwierdza, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z organizacją imprez integracyjnych w ramach święta branżowego, z zachowaniem ograniczeń wynikających z art. 88 ust. 1 ustawy o VAT (tj. m.in. z wyjątkiem wydatków na usługi hotelowe i gastronomiczne).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jak wynika z powyższych regulacji prawnych, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku spełnienia przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, kolejnym etapem do ustalenia prawa Wnioskodawcy do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupu usługi mającej na celu zorganizowanie imprezy integracyjnej, będzie stwierdzenie, czy wydatek związany z organizacją tej imprezy stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wśród ponoszonych przez Podatnika kosztów znajdują się również wydatki dotyczące usług noclegowych oraz gastronomicznych.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak słusznie zatem zauważył Podatnik, w odniesieniu do tych usług nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).


W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 06 lutego 2008 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie (nr ILPB3/423-225/07-2/MC).


Zgodnie z treścią ww. interpretacji, poniesione przez Spółkę wydatki na organizację spotkań integracyjnych z udziałem osób trzecich w ramach obchodów święta branżowego „Dnia Exxxx”, sfinansowanych ze środków obrotowych, skoro Spółka nie jest w stanie wydzielić wydatków odpowiadających udziałowi w imprezach pracowników, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.


W związku z powyższym stwierdza się, iż Spółka nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami poniesionymi na organizację imprez integracyjnych z udziałem osób trzecich, ponieważ wydatki te nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, mimo iż mają one związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj