Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-332/07-2/AI
z 17 stycznia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-332/07-2/AI
Data
2008.01.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Faktury
Słowa kluczowe
anulowanie faktury
faktura
zapłata podatku
zwrot
Istota interpretacji
Anulowanie faktury.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
W dniu 31 sierpnia 2007 r. Spółka wystawiła fakturę VAT „zaliczka” na podstawie dokonanej 100% przedpłaty przez kontrahenta. Przedmiotowa faktura dotyczyła towaru, którego Spółka nie posiadała w magazynie w dniu wystawienia faktury. Towar otrzymała w miesiącu następnym – wrześniu. Fakturze nadano numer wg odrębnej numeracji. Jednakże program komputerowy, którym posługuje się Spółka nie posiada funkcji zdejmowania towaru z magazynu w przypadku zastosowania odrębnej numeracji. Dlatego po otrzymaniu towaru, Spółka wystawiła drugą fakturę tzw. „ostateczną” do faktury VAT „zaliczka”. Tym samym Spółka naruszyła przepis § 14 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Spółka wysłała do kontrahenta błędnie wystawioną fakturę „ostateczną”. Ta nie została jednak przyjęta. Kontrahent odesłał oryginał z notatką, że posiada już w swojej ewidencji fakturę VAT „zaliczkę” na którą wniósł 100% przedpłaty. W związku z powyższym, Spółka będąc w posiadaniu zarówno oryginału, jak i kopii faktury dokonała jej anulowania poprzez ukośne przekreślenie treści. Spółka nie wprowadziła do obrotu prawnego błędnie wystawionej faktury i nie uwzględniła jej w deklaracji VAT–7 za miesiąc wrzesień 2007 r. Natomiast faktura VAT „zaliczka” została zarejestrowana w rejestrze sprzedaży VAT w miesiącu sierpniu 2007 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, anulowanie faktury jest dopuszczalne tylko w wyjątkowej sytuacji. Warunkiem jest posiadanie oryginału faktury oraz nie wprowadzenie jej do obrotu prawnego. Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca powołuje się na interpretację wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 6 stycznia 2006 r. nr PP IV/443-129/05.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę – zgodnie z art. 7 ust. 1 – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z art. 106 ust. 1 i ust. 3 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. W myśl art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Jak wynika z przytoczonych przepisów, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi oraz w przypadku otrzymania zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów lub usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT, jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu prawnego i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT. Z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) wynika, że podstawową formą korygowania faktury jest – w myśl § 16 i § 17 – wystawienie faktury korygującej, a w niektórych przypadkach zgodnie z § 18 cyt. rozporządzenia – noty korygującej. Zatem generalna zasada dotycząca korygowania danych zawartych w fakturze polega na wystawieniu faktury korygującej. Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur. W praktyce jednak – w drodze wyjątku – jest dopuszczalne anulowanie faktury, sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. W przedmiotowej sprawie istotny jest fakt, że zarówno oryginał faktury, jaki i kopia są w posiadaniu Spółki. Ponadto Spółka nie wprowadziła faktury do obrotu prawnego. W związku z powyższym można stwierdzić, że dopuszczalne było anulowanie dokumentów (oryginału i kopii faktury). Dokumenty tej operacji księgowej opatrzone odpowiednią adnotacją powinny być zachowane w dokumentach Spółki, bez konieczności wprowadzania ich do ewidencji. Należy zaznaczyć, iż anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Ponadto podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.