Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-210/07-3/PS
z 28 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-210/07-3/PS
Data
2007.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
import usług
obowiązek podatkowy
podstawa opodatkowania
zaliczka


Istota interpretacji
Pytanie 2. Czy podstawą opodatkowania jest wartość wynagrodzenia jaką zgodnie z Umową Wnioskodawca jest obciążony przez podmiot zagraniczny z tytułu świadczenia analizowanych usług, obejmującą następujące elementy kalkulacyjne:- wartość rynkowa akcji nabytych w ramach realizacji Planu- koszty poniesione przez firmę zagraniczną w związku z realizacją Planu (włącznie z publicznymi daninami lokalnymi, kosztami administracji, etc.);- koszty poniesione przez podmioty trzecie w związku z realizacją Planu, którymi zostaje obciążona firma zagraniczna;- marżę w wysokości 5 % ?Pytanie 3. Czy Wnioskodawca winien rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu importu usług z chwilą dokonania wpłaty zaliczki na poczet świadczenia usług lub potrącenia wzajemnych należności stron Umowy z tytułu powyższej zaliczki?Pytanie 4. Czy po wykonaniu usługi, w przypadku gdy ostateczna wartość usługi przewyższa wartość płaconych/potrąconych zaliczek, Wnioskodawca obowiązany będzie do rozpoznania obowiązku podatkowego z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej (rozliczającej) wykonanie usług przez podmiot zagraniczny, jednak nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania tej usługi ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 4 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania w przypadku importu usług zarządzania akcjami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania w przypadku importu usług zarządzania akcjami. Do powyższych zagadnień donoszą się pytania Spółki oznaczone we wniosku odpowiednio numerami 2,3 i 4.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł umowę ze spółką zagraniczną z grupy kapitałowej (będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla potrzeb tego podatku w Wielkiej Brytanii) dotyczącą Pracowniczego Planu Przydziału Akcji (dalej: Umowa). Zgodnie powyższą Umową Pracowniczy Plan Przydziału Akcji obejmuje pracowników Wnioskodawcy dalej: (Plan).

Plan powyższy opiera się na następujących zasadach:

  • Planem objęci są pracownicy wyższego szczebla zatrudnieni u Wnioskodawcy;
  • Pracownikom przyznawane są prawa do akcji Spółki, tj. prawo do nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki w przyszłości;
  • Akcje oferowane pracownikom są nabywane na giełdzie papierów wartościowych;
  • Akcje będą mogły być nieodpłatnie przekazane pracownikom po upływie tzw. okresu restrykcyjnego określonego w Planie, który zasadniczo trwa trzy lata. W konsekwencji realizacja praw (czyli otrzymania akcji) następuje po upływie trzech lat od chwili jej przyznania;
  • Uczestnicy, którzy przestaną być pracownikami Spółki w trakcie okresu restrykcyjnego, w szczególności w wyniku przejścia na emeryturę lub w związku z utratą zdolności do pracy, uprawnieni są do otrzymania za okres restrykcyjny liczby praw proporcjonalnej do długości tej części okresu, w której byli zatrudnieni (analogiczne zasady odnoszą się do uczestników programu, którzy w trakcie okresu restrykcyjnego poniosą śmierć - w takim przypadku należne prawa stają się częścią masy spadkowej po uczestniku). Z kolei nie otrzymują akcji po zakończeniu okresu restrykcyjnego uczestnicy, którzy w trakcie okresu restrykcyjnego wypowiedzą Spółce umowę o pracę, zostaną zwolnieni przez Spółkę bez zachowania okresu wypowiedzenia lub odejdą za porozumieniem stron. W takim przypadku, przyznane uczestnikom w trakcie okresu restrykcyjnego prawa przepadają.

Zgodnie z Umową podmiot zagraniczny zobowiązany jest do dokonywania wszelkich czynności zmierzających do realizacji Planu, w szczególności do:

  • nabywania oraz zbywania akcji na londyńskiej giełdzie w zależności od ilości pracowników objętych Planem (w tym zakresie firma zagraniczna może korzystać z usług podmiotów trzecich)
  • wykonywania czynności administracyjno-prawnych związanych z nabywaniem, zbywaniem akcji, tj. opłacania lokalnych (brytyjskich) danin publicznych w związku z nabywaniem oraz zbywaniem/przekazywaniem akcji, koordynowania prac związanych z zakupem oraz zbywaniem/przekazywaniem akcji
  • przekazania akcji pracownikom Wnioskodawcy po upływie okresu restrykcyjnego.


Na podstawie powyższej Umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonywania płatności z tytułu wynagrodzenia należnego na rzecz podmiotu zagranicznego w zamian za świadczenie usług objętych Umową. Wynagrodzenie należne podmiotowi zagranicznemu kalkulowane jest przy uwzględnieniu takich wielkości jak ilość pracowników objętych Planem oraz wartość zakupionych akcji. Ostateczny koszt usługi znany będzie dopiero w momencie zakończenia wykonania usługi, tj. w momencie realizacji praw czyli przekazania akcji pracownikom Wnioskodawcy po upływie okresu restrykcyjnego. Przedmiotowe wynagrodzenie szacunkowe, płatne od momentu przyznania praw do akcji pracownikom do zakończenia okresu restrykcyjnego, określane jest na podstawie następujących elementów kalkulacyjnych:

  • wartości rynkowej akcji nabytych w ramach realizacji Planu;
  • kosztów poniesionych przez firmę zagraniczną w związku z realizacją Planu (włącznie z publicznymi daninami lokalnymi, kosztami administracji, etc.);
  • kosztów poniesionych przez podmioty trzecie w związku z realizacją Planu, którymi zostaje obciążona firma zagraniczną;
  • marży w wysokości 5 %.

Spółka we wniosku wskazała, iż strony zawartej Umowy przyjmują, iż skoro w momencie wypłaty poszczególnych części wynagrodzenia usługa nie jest jeszcze wykonana, to wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz firmy zagranicznej kwoty stanowią de facto zaliczki na poczet świadczonej usługi (tj. akcje nie zostały jeszcze przekazane pracownikom), co więcej nie jest znana ostateczna kwota wynagrodzenia za usługę.

W Umowie strony ponadto przewidziały rozlicznie końcowe usługi w przypadku gdy rzeczywiste koszty obsługi Planu będą niższe aniżeli wartość płaconych/ potrąconych zaliczek (np. z uwagi na wydanie mniejszej ilości akcji niż wstępnie zakładano). Wówczas firma zagraniczna zwróci Wnioskodawcy część wydatków poniesionych przez niego przed upływem okresu restrykcyjnego. W sytuacji natomiast gdyby rzeczywiste koszty obsługi Planu były wyższe od wartości wypłaconych/potrąconych zaliczek, umowa przewiduje, iż podmiot zagraniczny wystawi odpowiednia fakturę korygującą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania oznaczone we wniosku numerami 2, 3 i 4:

Pytanie 2. Czy podstawą opodatkowania jest wartość wynagrodzenia jaką zgodnie z Umową Wnioskodawca jest obciążony przez podmiot zagraniczny z tytułu świadczenia analizowanych usług, obejmującą następujące elementy kalkulacyjne:

  • wartość rynkowa akcji nabytych w ramach realizacji Planu;
  • koszty poniesione przez firmę zagraniczną w związku z realizacją Planu (włącznie z publicznymi daninami lokalnymi, kosztami administracji, etc.);
  • koszty poniesione przez podmioty trzecie w związku z realizacją Planu, którymi zostaje obciążona firma zagraniczna;
  • marżę w wysokości 5 % ...

Pytanie 3. Czy Wnioskodawca winien rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu importu usług z chwilą dokonania wpłaty zaliczki na poczet świadczenia usług lub potrącenia wzajemnych należności stron Umowy z tytułu powyższej zaliczki...

Pytanie 4. Czy po wykonaniu usługi, w przypadku gdy ostateczna wartość usługi przewyższa wartość płaconych/potrąconych zaliczek, Wnioskodawca obowiązany będzie do rozpoznania obowiązku podatkowego z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej (rozliczającej) wykonanie usług przez podmiot zagraniczny, jednak nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania tej usługi ...

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 2 Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. W przypadku gdy w związku z realizacją usługi usługobiorca uiścił na rzecz usługodawcy zaliczki, zadatki, podstawę opodatkowania stanowi kwota przekazanych zaliczek. Spółka wskazała, iż nie posiada informacji pozwalających na określenie, jaką część wynagrodzenia należnego podmiotowi zagranicznemu stanowi rynkowa wartość akcji nabytych w ramach realizacji Planu. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, podstawą opodatkowania w przypadku przedmiotowej usługi zarządzania akcjami jest cała kwota, jaką Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić na rzecz podmiotu zagranicznego. W efekcie, Spółka rozliczając import usług obowiązana jest do naliczenia podatku VAT należnego od kwoty obejmującej wszystkie wymienione powyżej elementy kalkulacyjne wynagrodzenia należnego podmiotowi zagranicznemu.

W przekonaniu Spółki, powyższa zasada znajdzie zastosowanie zarówno w przypadku zaliczek wypłacanych na rzecz podmiotu zagranicznego bądź rozliczanych w formie bezgotówkowej, jak również w przypadku rozliczenia końcowego. W obu przypadkach, Spółka obowiązana jest do wykazania podatku należnego przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT 22 % w odniesieniu do całej wartości wykazanej na fakturze wystawionej przez zagranicznego usługodawcę.

Ad. 3 Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług przepisy dotyczące zasad określenia momentu powstania obowiązku podatkowego stosuje się odpowiednio do importu usług. Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku zastosowanie znajdą przepisy art. 19 ust. 4 i art. 19 ust. 11 ustawy. Zgodnie a art. 19 ust. 4 ww. ustawy jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Stosownie natomiast do art. 19 ust. 11 ww. ustawy jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, iż zgodnie z Umową, Spółka jest zobowiązana do dokonywania płatności z tytułu wynagrodzenia należnego na rzecz podmiotu zagranicznego w miarę wykonania przez podmiot zagraniczny poszczególnych czynności składających się na całość usługi. W momencie wpłaty/potrącenia poszczególnych część wynagrodzenia, usługa nie jest jeszcze wykonana. Za moment zakończenia wykonania usługi, strony Umowy przyjmują moment realizacji praw tj. otrzymania nieodpłatnie akcji przez pracowników Spółki po upływie okresu restrykcyjnego. Dopiero wówczas znana jest ostateczna wartość usługi oraz (przede wszystkim) dochodzi do realizacji głównego celu usługi, tj. pracownicy Spółki otrzymują faktyczną korzyść z tytułu uczestniczenia w Planie.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, poszczególne części wynagrodzenia należnego podmiotowi zagranicznemu mają charakter zaliczek wypłacanych na poczet usługi, która zostanie wykonana/zakończona w przyszłości.

Stosownie do przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca zobowiązany jest do wypłacenia na rzecz podmiotu zagranicznego zaliczek na poczet usługi świadczonej przez podmiot zagraniczny (przedmiotowe zaliczki mogą być również rozliczane bezgotówkowo, na zasadzie potrącenia wzajemnych wierzytelności stron Umowy).

W świetle przytoczonego powyżej przepisu art. 19 ust. 11 ww. ustawy, zdaniem Spółki, w przypadku przedmiotowych zaliczek obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy powstaje w momencie uregulowania danej zaliczki, czyli w momencie;

  • jej wpłacenia, lub
  • w przypadku rozliczeń bezgotówkowych – w momencie dokonania potrącania wzajemnych wierzytelności stron Umowy obejmujących należność z tytułu danej zaliczki.


W konsekwencji, zdaniem Spółki, należy uznać, iż winna ona rozliczyć podatek VAT z tytułu importu usług nabywanych od podmiotu zagranicznego w odniesieniu do wpłaty/potrącenia poszczególnych zaliczek odpowiednio w miesiącach, w których te zaliczki są wpłacane /potrącane.

Ad. 4 Spółka podkreśla, iż zgodnie ze stanem faktycznym w trakcie realizacji zlecenia nie jest znany ostateczny koszt usługi świadczonej przez podmiot zagraniczny. Będzie on znany dopiero po wykonaniu usługi, tj. w momencie realizacji praw czyli de facto otrzymania akcji przez pracowników Spółki po upływie okresu restrykcyjnego. W związku z powyższym, po upływie okresu restrykcyjnego oraz zrealizowaniu praw przez pracowników Wnioskodawcy, strony Umowy przewidują końcowe rozliczenie w sytuacji której rzeczywiste koszty obsługi Planu będą niższe lub wyższe od wartości zaliczek wpłacanych/potrącanych w trakcie świadczenia usługi.

Zdaniem Spółki, mając na uwadze przepis art. 19 ust. 19 w związku z art. 19 ust. 4 ustawy oraz stan faktyczny sprawy, tj. w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą ostateczne wykonanie usługi, gdzie wartość usługi jest wyższa niż wartość wpłacanych /potrącanych zaliczek Wnioskodawca obowiązany będzie do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadach ogólnych, czyli w momencie wystawienia faktury przez zagranicznego usługodawcę, nie później jednak niż 7 dnia od dnia wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj