Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-124/07/AS
z 22 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-124/07/AS
Data
2007.11.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Moment utraty zwolnienia z obowiązku rejestracji za pomocą kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 718 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2007r. (data wpływu 28 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu utraty zwolnienia z obowiązku rejestracji za pomocą kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu utraty zwolnienia z obowiązku rejestracji za pomocą kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do dnia 31 grudnia 2006r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług świadczonych tylko dla innych podmiotów gospodarczych tzn. osób prowadzących działalność gospodarczą, z której w ubiegłym roku nie powstał u niego obowiązek stosowania kas fiskalnych i z której obrót nie przekroczył kwoty 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Działalność ta została zlikwidowana przez Wnioskodawcę i wykreślona z ewidencji w Urzędzie Gminy, Urzędzie Statystycznym i Urzędzie Skarbowym.

Od dnia 14 maja 2007r. Wnioskodawca uruchomił pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych dla osób fizycznych i zbliża się do osiągnięcia obrotu w wysokości 20.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca utraci zwolnienie z obowiązku stosowania kas rejestrujących w trybie § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w trakcie 2007r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł), czy zgodnie z § 3 ust. 5 tego rozporządzenia (od dnia przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 20.000 zł)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ubiegłym roku prowadził on działalność gospodarczą, z której kwota obrotu nie przekroczyła 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wobec tego zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym w trakcie 2007r. nastąpi przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie natomiast do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) do dnia 31 grudnia 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Na mocy § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, iż obrót Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczył w poprzednim roku 40.000 zł i wcześniej nie powstał wobec Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania. Zatem zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących Wnioskodawca utraci po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w trakcie 2007r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza ponadto, iż zakończenie z dniem 31 grudnia 2006r. prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i ponowne rozpoczęcie od dnia 14 maja 2007r. prowadzenia przez niego działalności, pozostaje bez znaczenia dla rozstrzygnięcia i nie skutkuje tym, iż Wnioskodawcę dotyczy zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących przewidziane w § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących dotyczące podatników rozpoczynających sprzedaż w 2007r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj