Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-335/07-4/JF
z 12 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-335/07-4/JF
Data
2007.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
działki
działki
grunty rolne
grunty rolne
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu ornego i pastwiska trwałego podlega zwolnieniu przewidzianemu w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r



Wniosek ORD-IN 374 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2007r. (data wpływu 16.10.2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2007r. (data wpływu 29.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa wieczystego użytkowania działki o przeznaczeniu rolnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.10.2007r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa wieczystego użytkowania działki o przeznaczeniu rolnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada prawo wieczystego użytkowania działki gruntu o powierzchni 3,99 ha. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydziału geodezji Starostwa Powiatowego w W. działka posiada, w przeważającej części, status gruntu ornego, a w pozostałym zakresie nieużytków. W chwili obecnej na przedmiotowej działce znajdują się ogródki działkowe. Z treści wniosku wynika, że dla gminy, na terenie której znajduje się przedmiotowa nieruchomość, nie został sporządzony plan zagospodarowania przestrzennego ani studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Spółka zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania przedmiotowej działki na rzecz stowarzyszenia składającej się ze wszystkich działkowiczów korzystających z tego gruntu. Po transakcji działka będzie nadal wykorzystywana na cele rolnicze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki posiadającej status gruntu rolnego może zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, które zostało przewidziane w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Spółki zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Niemniej, zarówna sama ustawa, jak też poszczególne rozporządzenia Ministra Finansów wydane na jej podstawie wprowadzają szereg odstępstw od tej reguły. Jednym z takich wyjątków jest przepis § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który stanowi, że zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

W związku z powyższym koniecznym staje się ustalenie, co należy rozumieć pod pojęciem „przeznaczenia na cele rolnicze”, ponieważ w świetle przytoczonego wyżej przepisu rozporządzenia, jest to jedyny warunek zastosowania tego zwolnienia. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia celu rolniczego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (DZ. U. Nr 121 poz. 1266 ze zm.) grunty rolne określone w ewidencji gruntów jako użytki rolne. Z kolei użytki rolne to m.in. grunty oznaczone symbolem R oraz pastwiska trwałe oznaczone symbolem PS (§ 68 ust. 1 pkt 1 i 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków – Dz. U. z 2001r. Nr 38, poz. 454). Ponadto w myśl art. 46 Kodeksu cywilnego nieruchomościami rolnymi (gruntami rolnymi) są nieruchomości, które są lub mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz zgodnie z treścią wypisu z rejestru gruntów prowadzonego przez Starostwo Powiatowe, przedmiotowa działka posiada status gruntu ornego (3,12 ha) i pastwiska trwałego (0,87 ha). Z tego wynika, że omawiana działka przeznaczona jest na cele rolnicze, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. oraz w przepisach Kodeksu cywilnego.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu ornego i pastwiska trwałego podlega zwolnieniu przewidzianemu w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj