Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-103B/07/AO
z 28 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-103B/07/AO
Data
2007.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku Vat w całości lub w części.



Wniosek ORD-IN 862 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007r. (data wpływu 29 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami dotyczącymi realizowanego zadania inwestycyjnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2007 roku Gmina Miejska złożyła ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaniem przez wykonawcę inwestycji, która następnie została nieodpłatnie przekazana w administrowanie zakładowi budżetowemu miasta p.n. Pływalnia Miejska „Wodnik”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina Miejska zrealizowała projekt inwestycyjny dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W ramach projektu „Budowa krytej pływalni – Rozwój infrastruktury turystycznej i sportowej” powstał basen, zaplecze administracyjno – biurowe oraz zjeżdżalnia i jaccuzi. Współczynnik finansowania z EFRR wyniósł 75% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe koszty pochodziły z dofinansowania z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz wkładu własnego. Po zakończeniu zadania protokołem z dnia 28 sierpnia 2006r. pływalnia została przekazana nieodpłatnie w administrowanie, utworzonemu przez Radę Miasta dla jej obsługi, zakładowi budżetowemu miasta p.n. Pływalnia Miejska „Wodnik”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w stosunku do zrealizowanego projektu Gmina Miejska, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...


Zdaniem wnioskodawcy, Gmina Miejska nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług Urzędu Skarbowego. Art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie wskazał, iż po zakończeniu zrealizowana inwestycja została przekazana nieodpłatnie w administrowanie Pływalni Miejskiej „Wodnik”, która jest jednostką pomocniczą Miasta, funkcjonującą w formie zakładu budżetowego i zajmuje się jej obsługą, w wyniku czego ponosi z tego tytułu koszty i uzyskuje przychody. Miasto zaś jako inwestor nie prowadzi działalności gospodarczej nie uzyskuje dochodów i nie ponosi kosztów z tego tytułu.

W związku z powyższym Gmina Miejska nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Jednakże, w przedstawionej sprawie zastosowanie mają odmienne przepisy prawa podatkowego niż wskazano we wniosku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż powstała po zakończeniu inwestycja - kanalizacja sanitarna i deszczowa - została przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd dla zakładu budżetowego Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej. Zatem, budowa przedmiotowego obiektu nie służy Stronie czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz bezpłatnym przekazaniem jej w administrowanie Pływalni Miejskiej „Wodnik”, Gmina Miejska nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj