Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legionowie
1409/PDG/415-4/06/MJ
z 19 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1409/PDG/415-4/06/MJ
Data
2006.10.19
Autor
Urząd Skarbowy w Legionowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Słowa kluczowe
opodatkowanie łączne małżonków
podatek liniowy
Pytanie podatnika
Czy wobec faktycznego zaprzestania działalności gospodarczej od początku 2005 roku, w świetle obowiązującego prawa, mamy prawo do wspólnego małżeńskiego rozliczenia podatku za 2005 rok?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a par. 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie postanawia nie zgodzic się z Państwa stanowiskiem, iż możliwe jest wspólne opodatkowanie małżonków w sytuacji, gdy do jednego z nich mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanych 19 % podatkiem liniowym. UZASADNIENIE W dniu 21 lipca 2006r. wpłynął do tut. urzędu wniosek dotyczący interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: Podatnik prowadził działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. W dniu 4 stycznia 2005 roku złożył pisemne zawiadomienie o zawieszeniu z dniem 1 stycznia 2005 roku działalności gospodarczej, natomiast w dniu 09.07.2005 roku zgłosił likwidację działalności na formularzu NIP-2 z dniem 01.09.2005r. W 2005 roku prowadzona przez podatnika działalność gospodarcza opodatkowana była na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) tj. wg stawki liniowej 19 %. Podatnicy dokonali wspólnego rozliczenia dochodów, składając zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w 2005 roku na druku PIT-37. Na tle zaistniałego stanu faktycznego podatnik stawia następujące pytanie: Czy wobec faktycznego zaprzestania działalności gospodarczej od początku 2005 roku, w świetle obowiązujacego prawa, mamy prawo do wspólnego małżeńskiego rozliczenia podatku za 2005 rok? Podatnik figurował w ewidencji podatników tutejszego urzędu jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zajmująca się doradztwem w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej od dnia 01.05.1998r. do 01.09.2005r. Odnosząc się do powyższej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie stwierdza, co następuje: Zgodnie z generalną zasada wyrażoną w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Od tej zasady powołana ustawa przewiduje odstępstwo od małżonków spełniających określone warunki wymienione w ustawie. W takim przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. W przedstawionym stanie faktycznym, stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że mają do podatnika zastosowanie przepisy art. 30c w/w ustawy (brak zmiany formy opodatkowania na 2005 rok), nie ma Pan prawa rozliczenia wspólnie z żoną uzyskanych w 2005r. dochodów. Zauważyć w tym miejscu należy, iż fakt, że podatnik nie osiągnął w 2005 roku żadnych dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej 19 % podatkiem liniowym, pozostaje bez znaczenia dla możliwości zastosowania preferencyjnego sposobu opodatkowania małżonków, gdyż ustawodawca wyraźnie wskazuje na okoliczność zastosowania do podatnika przepisu art. 30c w/w ustawy. Wobec powyższego, sam wybór sposobu opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej wg 19 % stawki podatku dochodowego oznacza rezygnację z prawa do wspólnego opodatkowania się z małżonkiem. W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, że podatnik zawiesił działalność gospodarczą i nie osiągnął przychodu, ponieważ przepisy prawa podatkowego nie przewidują instytucji zawieszenia - takie stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 2 września 2005 roku sygn. Akt III SA/Wa 911-912/05. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów pojęcie zawieszenia działalności gospodarczej nie jest definiowane przez ustawę z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osob fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Okoliczności, w ktorych podatnicy mogą dokonać zawieszenia działalności gospodarczej nie regulują również przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.), ani przepisy ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.). Możliwość zgłaszania przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej (dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą w formie karty podatkowej) dopuszcza jedynie przepis art. 34 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Ponadto, nie można zgodzić się z interpretacja podatnika, iż brak przychodu z tytułu prowadzonej działalności wyklucza zastosowanie w tej sytuacji przepisu art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnosząc powyższe uregulowania prawne do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego stwierdzić należy, że w roku 2005 nie przysługiwało podatnikowi prawo do preferencyjnego sposobu opodatkowania małżonków. Okoliczności tej nie zmienia fakt nie uzyskania przez podatnika w roku podatkowym 2005 przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W świetle powyższego stanowisko Państwa nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i przytoczony w teści postanowienia oraz obowiązujący aktualnie stan prawny. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia ( art. 236 par. 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.