Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-406/07-2/MS
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-406/07-2/MS
Data
2007.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
działalność
internet
kasa rejestrująca
podatek naliczony


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia opisanego w § 2 pkt. 1 w związku z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116 poz. 804) zwolnienie to możliwe jest pod warunkiem prowadzenia szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty, na podstawie których można ustalić dane osoby fizycznej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których świadczone będą usługi.



Wniosek ORD-IN 363 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 października 2007r. (data wpływu 05 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z tytułu świadczenia usług przez Internet z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z tytułu świadczenia usług przez Internet z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Jestem właścicielem Wydawnictwa specjalizującego się w wydawaniu i sprzedaży podręczników szkolnych. W najbliższym czasie zamierzam rozszerzyć działalność o płatny internetowy serwis edukacyjny, który będzie usługą funkcjonującą w następujący sposób:

Usługa będzie polegała na udostępnianiu użytkownikom serwisu internetowego wybranych zasobów elektronicznych (tj opracowań i analiz w formie PDF, interaktywnych testów oraz ćwiczeń edukacyjnych) na określony czas za opłatą otrzymywaną w formie bezgotówkowej.

Usługa będzie świadczona przez internet, w czasie rzeczywistym (on-line), 24h/dobę.

Wszystkie operacje w serwisie będą miały charakter zautomatyzowany (zamawianie usług, płatności, aktywacja dostępu dla użytkownika). Płatności za usługi będzie obsługiwał Pośrednik (płatności.pl), który dysponuje systemem obsługującym płatności online. Serwis świadczący Usługi będzie wpięty w system Pośrednika. Należność wpłynie na subkonto Pośrednika, którego jedynym dysponentem będzie Wydawnictwo. Środki zgromadzone na subkoncie Pośrednika będą następnie przekazywane na konto bankowe Wydawnictwa. Za świadczone usługi pośrednictwa Pośrednik obciąży Wydawnictwo fakturą VAT. GUS nadał wyżej opisanej działalności nr PKWIU: 72.40.1 (usługi baz danych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy będzie właściwe w opisanej sytuacji zastosowanie zwolnienia opisanego w § 2 pkt. 1 w związku z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116 poz. 804) ...

Zdaniem wnioskodawcy: Świadczenie wyżej opisanych usług będzie zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Usługa odpowiada zwolnieniu opisanemu w pkt 41 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących.

Poniżej interpretacja analizująca kolejne fragmenty wspomnianego wyjątku: „Usługa jest świadczona przy użyciu urządzeń” — tak, użytkownik ma dostęp do usługi za pomocą komputera mającego dostęp do internetu „obsługiwanych przez klienta” — tak, ww. urządzenie obsługuje użytkownik serwisu (klient) ,,które w systemie bezobsługowym przyjmują należność” — tak, wnoszenie opłaty za dostęp do usług ma charakter bezobsługowy, klient posługuje się w tym celu komputerem i wnosi należność za pośrednictwem serwisu, nie ma innej osoby, która by w tym współuczestniczyła (np. akceptowała płatność lub aktywowała dostęp do usługi).

W innej formie (bezgotówkowej) — tak, użytkownik dokonuje płatności on-line za pomocą przelewu lub karty kredytowej ,,jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczyła” — tak, wszystkie transakcje są w pełni identyfikowalne, w panelu administracyjnym serwisu płatności pl. jest rejestr wszystkich operacji, operacje mają numery ID, na podstawie których w bazie użytkowników i zamówień związanej z serwisem można ustalić, kto, kiedy i za co zapłacił.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże zgodnie z delegacją ustawową, zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 3 przywołanej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych. Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) w § 2 pkt 1 zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 41 załącznika do rozporządzenia wymienione zostały usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub


  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.


W pozycji 41 załącznika ww. rozporządzenia wymieniono sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności które zgodnie z wykazem są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jednakże zgodnie z pkt 1 objaśnienia ww załącznika – Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 01 lipca 2007r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż zwolnienie to możliwe jest pod warunkiem prowadzenia szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty, na podstawie których można ustalić dane osoby fizycznej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których świadczone będą usługi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj