Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-153/11/MS
z 7 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-153/11/MS
Data
2011.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
stawka
świadczenie usług
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży uczestnikom konferencji lunchów oraz biletów na imprezę towarzyszącą konferencji.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży uczestnikom konferencji lunchów oraz biletów na imprezę towarzyszącą konferencji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży uczestnikom konferencji lunchów oraz biletów na imprezę towarzyszącą konferencji.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1023/10/MS z dnia 18 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje na zlecenie – głównie towarzystw naukowych oraz firm, kongresy i konferencje, nie świadczy jednak usług turystycznych. W większości przypadków są to konferencje dla lekarzy, którzy dzięki uczestnictwu w nich zdobywają tzw. punkty edukacyjne (potrzebne np. przy specjalizacji). Organizując konferencje Wnioskodawca rezerwuje m.in. sale wykładowe oraz miejsca hotelowe dla uczestników kongresu, zapewnia posiłki, obsługę multimedialną i informatyczną, ew. imprezy towarzyszące itp. W gestii Wnioskodawcy leżą wszelkie czynności organizacyjne, w tym też przyjmowanie zgłoszeń uczestników. Dokładny zakres aktywności Wnioskodawcy określa umowa ze zleceniodawcą, za realizację której wystawia fakturę opodatkowaną stawką VAT 22% za organizację konferencji.

Aby zaoferować miejsce hotelowe na czas konferencji Wnioskodawca rezerwuje i opłaca miejsca hotelowe w hotelu stanowiącym centrum kongresowe i w hotelach znajdujących się w pobliżu centrum kongresowego. Wnioskodawca sam zajmuje się obsługą rezerwacji: wymianą korespondencji, kwaterowaniem do odpowiednich hoteli i pokoi, obsługą ewentualnych związanych z tym skarg, zażaleń i roszczeń.

Uczestnicy kongresu chcąc korzystać z bazy hoteli konferencyjnych korzystają z systemu rezerwacyjnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca wystawia faktury zarówno za udział w konferencji jak i za noclegi uczestnikom kongresu i na konto Wnioskodawcy uczestnicy wpłacają pieniądze z tytułu wystawionej faktury. Hotele otrzymują od Wnioskodawcy gotowe listy kwaterunkowe. Wnioskodawca monitoruje cały pobyt gości w hotelu. Samą usługę noclegową świadczy hotel. Wykupując miejsca hotelowe Wnioskodawca pokrywa też koszty pokoi, których nie udało się sprzedać gościom konferencyjnym.

Hotele rozliczają się z Wnioskodawcą dwojako:

  1. W przypadku centrum hotelu-centrum kongresowego jest to ogólna faktura (VAT 22%) na organizację konferencji. Zawiera wszystkie usługi objęte umową z hotelem, więc oprócz wynajmu miejsc hotelowych przede wszystkim wynajem sal wykładowych, sprzętu, potrzebne usługi gastronomiczne i inne. Umowa z hotelem zazwyczaj jednak precyzuje jaka baza noclegowa i w jakiej cenie zostanie Wnioskodawcy udostępniona. Wnioskodawca dokonuje odliczenia VAT od tej faktury.
  2. W przypadkach pozostałych hoteli jest to rezerwacja wyłącznie określonej liczby pokoi w okresie konferencyjnym (VAT 7%). Wnioskodawca nie dokonuje odliczenia VAT od tych faktur – traktuje jako rozchód w kwocie brutto.

Uczestnik kongresu opłaca sobie u Wnioskodawcy:

  1. Uczestnictwo w zjeździe – w ramach, którego ma zapewniony przede wszystkim udział w zajęciach szkoleniowych, materiały konferencyjne, certyfikat udziału w konferencji oraz w zakresie określonym w umowie ze zleceniodawcą wyżywienie i udział w ewentualnych imprezach towarzyszących. W przypadku wspomnianych konferencji szkoleniowych lekarzy uczestnictwo to jest klasyfikowane jako usługa edukacyjna (PKWIU 80.42) i jest zwolnione przy sprzedaży z VAT. Faktury za zakup towarów i usług dotyczące realizacji umowy ze zleceniodawcą są traktowane jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną (22%) i VAT z tych faktur odliczany jest w całości. Dotyczy to m.in. takich usług jak: wynajem sal, zapewnienie obsługi multimedialnej, zakup artykułów biurowych, druk programów, identyfikatorów, certyfikatów itp. Za to wszystko Wnioskodawca wystawia dla zleceniodawcy fakturę ze stawką VAT 22%. VAT od pozostałych kosztów, które Wnioskodawca ponosi w związku z działalnością firmy, w tym z organizacją konferencji (kongresu, forum itp.) Wnioskodawca rozlicza proporcjonalnie do udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem.
  2. Oddzielnie – jeżeli chce skorzystać z bazy hotelowej konferencji także miejsce hotelowe opodatkowane według stawki VAT 7% (PKWiU 55.1). VAT podlega rozliczeniu.

Poza „uczestnikami kongresu” w zjeździe mogą brać udział przedstawiciele komitetu naukowego, osoby towarzyszące, wystawcy i inne osoby nie biorące udziału w zajęciach szkoleniowych, którym Wnioskodawca oferuje, w zależności od potrzeb:

  1. Miejsce hotelowe jw. opodatkowane według stawki VAT 7%.
  2. Bilety wstępu na ew. imprezę towarzyszącą konferencji – opodatkowane według stawki VAT 7%.
  3. Możliwość wykupienia lunchu lub kolacji opodatkowane VAT 7% lub 22% – w zależności jak przebiega konsumpcja.

W przypadku zakwaterowania Wnioskodawca oferuje ceny brutto noclegów zgodne lub nieco niższe niż aktualny cennik danego hotelu. Wnioskodawca sam stara się wynegocjować dla siebie w hotelach odpowiednią zniżkę pozwalającą mu na obsługę całego procesu sprzedaży miejsca hotelowego, w tym procesu rezerwacyjnego i pokrycia kosztów niesprzedanych pokoi.

Reasumując zazwyczaj oferowana przez Wnioskodawcę cena miejsca hotelowego jest wyższa od ceny zakupu tego miejsca, lecz nie przekracza cen oferowanych indywidualnym klientom przez dany hotel. Wnioskodawca ma przede wszystkim wątpliwości odnośnie sposobu wystawiania faktur VAT i stawki VAT, którą stosuje w przypadku usług hotelowych i chciałby się upewnić, czy właściwie nalicza i rozlicza VAT w przypadku opłat za uczestnictwo we wspomnianych konferencjach lekarzy.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał:

Wyjaśnienie wstępne:

W przypadku konferencji, o których mowa we wniosku mamy do czynienia z następującą sytuacją organizacyjną:

  • organizatorem naukowym jest Towarzystwo Naukowe działające poprzez powołany przez siebie Komitet Naukowy (Organizacyjny),
  • w ramach umowy zawartej z Towarzystwem Naukowym Wnioskodawca działa formalnie jako Biuro Organizacyjne Konferencji,
  • uczestnikami konferencji są:
    • osoby fizyczne (lekarze), rejestrujący się indywidualnie w Biurze Organizacyjnym konferencji,
    • firmy farmaceutyczne dofinansowujące konferencję poprzez granty naukowe, posiadające zazwyczaj na obszarze wystawienniczym centrum konferencyjnego własne stoisko, na którym prowadzą w czasie konferencji działalność informacyjną, szkoleniową i marketingową, zawierające umowę na uczestnictwo w konferencji z Biurem Organizacyjnym konferencji lub z Towarzystwem Naukowym – decyzję o tym, z kim firma podpisuje umowę podejmuje firma samodzielnie (dowolnie) lub wynika to (zwłaszcza w przypadku dużych ponadnarodowych korporacji) z wewnętrznych procedur i regulaminów korporacyjnych,
    • osoby fizyczne (lekarze), którym firmy farmaceutyczne ufundowały grant naukowy w formie uczestnictwa w konferencji, zarejestrowane zbiorowo przez firmę farmaceutyczną (fundatora grantu) w Biurze Organizacyjnym konferencji.

Cz. II, ust. 1 – Wyjaśnienia szczegółowe:

  • Głównym zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest Towarzystwo Naukowe, z którym Wnioskodawca zawiera umowę na organizację danej konferencji, a w ramach tej umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do:
    • znalezienia odpowiedniego miejsca umożliwiającego zorganizowanie konferencji dla wstępnie przewidzianej liczby uczestników,
    • przygotowania i wyposażenia w środki prezentacji audiowizualnej odpowiedniej liczby sal wykładowych i warsztatowych,
    • przygotowania odpowiednio dużej powierzchni wystawienniczej dla firm uczestniczących w konferencji,
    • uruchomienia i obsługi internetowego portalu konferencyjnego dla celów związanych z rejestracją i bieżącą informacją,
    • przeprowadzenia rejestracji uczestników indywidualnych (via portal konferencyjny, mail, list ze zgłoszeniem) oraz ich pełna obsługa (fakturowanie, informacja, reklamacje, etc),
    • odpowiedniego oznakowania wszystkich sal i ciągów komunikacyjnych wykorzystywanych w trakcie konferencji,
    • zabezpieczenia odpowiedniej ilości miejsc noclegowych dla uczestników, wykładowców i gości konferencji,
    • przygotowania odpowiedniej ilości materiałów drukowanych (programy konferencji, identyfikatory, certyfikaty uczestnictwa, etc),
    • przeprowadzenia akcji promocyjnej konferencji w internecie i prasie branżowej,
    • przygotowania dla wszystkich uczestników konferencji wyżywienia w trakcie jej trwania (przerwy kawowe, obiady, kolacje),
    • przygotowania i wyposażenia w sprzęt (komputery, drukarki) odpowiednio dużej recepcji konferencyjnej oraz przeprowadzenia procesu fizycznej rejestracji przyjeżdżających uczestników i innych działań organizacyjnych w trakcie konferencji (informacja ogólna, wydawanie certyfikatów, etc),
    • zapewnienia odpowiedniego personelu technicznego w trakcie konferencji (nadzór nad wyposażeniem audiowizualnym, pomoc w bieżących problemach technicznych, nagrywanie i przesyłanie do odpowiednich sal prezentacji wykładowych),
    • podpisania umów z częścią wykładowców i rozliczenie tych umów,
    • ewentualnego zorganizowania transportu pomiędzy hotelami a centrum konferencyjnym (jeżeli zachodzi taka konieczność),
    • ewentualnej organizacji wieczornych imprez towarzyszących (koncert, recital, wieczór koleżeński przy muzyce),
    • rozliczenia finansowego konfere
    • ncji przed zleceniodawcą (bilans wszystkich przychodów, kosztów, wyliczenie dochodu konferencji),
  • proces rejestracji uczestników indywidualnych oraz rozliczenia ich udziału w konferencji (przyjęcie opłaty konferencyjnej, wystawienie faktury, rozliczenie przyjętej wpłaty w ogólnym bilansie konferencji) jest jednym z obowiązków Wnioskodawcy wynikających z umowy z Towarzystwem Naukowym,
  • Wnioskodawcę łączą umowy na organizację udziału w konferencji z niektórymi firmami-uczestnikami konferencji i dotyczą głównie:
    • zabezpieczenia określonej ilości pokoi dla pracowników firmy obsługujących stoisko danej firmy i ewentualnie dla lekarzy, którym firma ufundowała grant – uczestnictwo w konferencji, zgłoszonych na zbiorczej liście przez firmę do Wnioskodawcy,
    • zabezpieczenia odpowiedniej powierzchni wystawienniczej pod stoisko danej firmy oraz wyposażenia go zgodnie z wymaganiami firmy (stoliki, krzesła, przyłącza prądu 220V, etc),
    • pomoc w realizacji innych przedsięwzięć informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez firmę w trakcie konferencji,
  • jedyną stroną umowy z hotelem-centrum konferencyjnym jest firma Wnioskodawcy, a ostatecznym odbiorcą usług (noclegowych, konsumpcyjnych i innych) są uczestnicy konferencji (lekarze) zarówno zarejestrowani indywidualnie (wówczas fakturowani bezpośrednio przez firmę Wnioskodawcy) jak i rejestrowani zbiorczo, przez firmę farmaceutyczną uczestniczącą w konferencji (fundatora grantu naukowego) i wówczas fakturowana jest firma-uczestnik konferencji,
  • w przypadku pozostałych hoteli, w których zakwaterowani są uczestnicy konferencji sytuacja jest analogiczna (jak wyżej),
  • kompleksowa usługa świadczona przez firmę Wnioskodawcy nie nosi charakteru usługi turystycznej,
  • opłatę konferencyjną dla uczestników indywidualnych (obejmującą udział w zajęciach szkoleniowych, materiały konferencyjne, certyfikat uczestnictwa) firma Wnioskodawcy traktowała jako opłatę za usługę edukacyjną (PKWiU 80.42 -zwolnione z VAT),
  • w przypadku rezerwacji wyłącznie miejsca hotelowego firma Wnioskodawcy fakturuje wg stawki VAT 7% (PKWiU 55.1),
  • w ramach umowy ze zleceniodawcą firma Wnioskodawcy organizuje usługę transportową polegającą na zapewnieniu przewozów pomiędzy hotelem-centrum konferencyjnym a innymi hotelami (o ile takie występują) zapewniając uczestnikom zakwaterowanym poza centrum konferencyjnym przywóz rano na zajęcia szkoleniowe oraz odwóz do właściwego hotelu po zakończeniu zajęć – z takiej formy transportu korzystają wyłącznie uczestnicy konferencji, a usługa ta nie jest nikomu fakturowana przez Wnioskodawcę – stanowi tzw. świadczenie należne dla uczestnika, podobnie jak teczka z materiałami konferencyjnymi czy przerwa kawowa.

Wyjaśnienia szczegółowe:

  • w konferencji mogą brać udział ludzie nie mający dostępu do wszystkich świadczeń konferencyjnych (obiadów, kolacji, imprez towarzyszących) – są to najczęściej współmałżonkowie uczestników konferencji, często zakwaterowani poza obiektami konferencyjnymi (na własną rękę),
  • czasami uczestnik konferencji prosi o umożliwienie uczestnictwa swojej osoby towarzyszącej w obiedzie, kolacji czy imprezie towarzyszącej – w tej sytuacji takie dodatkowe świadczenie jest fakturowane bezpośrednio na uczestnika i przez niego opłacane – uwzględniane jest oczywiście w bilansie rozliczeniowym konferencji przedstawianym zleceniodawcy przez Wnioskodawcę,
  • sprzedaż dodatkowych świadczeń, o których mowa powyżej jest w takiej sytuacji świadczeniem odrębnym,
  • sprzedaż takich dodatkowych świadczeń nie jest stricte elementem umowy ze zleceniodawcą, a wynika z rachunku ekonomicznego – pozwala nieco zmniejszyć potencjalną stratę wynikającą z wcześniejszego zakontraktowania określonej ilości świadczeń w hotelu-centrum konferencyjnym, a nie wykorzystaną w całości w związku z rejestracją i przyjazdem mniejszej ilości uczestników,
  • sprzedaż dodatkowych świadczeń, o której mowa powyżej jest sprawą dość incydentalną (kilka, kilkanaście osób na ponad 1000 uczestników) i w zasadzie nie wymaga od personelu Wnioskodawcy żadnych dodatkowych działań,
  • imprezą towarzyszącą jest np. koncert czy recital mający uświetnić ceremonię inauguracji konferencji lub kolacja w formie plenerowej połączona z jakimś występem artystycznym,
  • stosowane symbole PKWiU:
    • sprzedaż dodatkowych lunchów lub kolacji: 55.10.10 (VAT 7 %),
    • sprzedaż biletów na imprezę towarzyszącą: 92.34 (VAT 7 %).

Cz. II, ust. 3 – Wyjaśnienie wstępne:

  • biura Towarzystw Naukowych najczęściej prowadzone są przy szpitalnych klinikach określonych specjalności, w szpitalach uniwersyteckich,
  • często do prac biura wykorzystywany jest personel administracyjny kliniki na zasadzie dodatkowo płatnej pracy (np. umowa zlecenie),
  • prowadzenie spraw księgowych najczęściej powierzone jest zewnętrznym biurom rachunkowym,
  • z organizacyjnego punktu widzenia biura takie są dość „niewydolne" i trudno im ogarnąć ogół działań organizacyjno-finansowych związanych z dużą, ogólnokrajową konferencją, w której uczestniczy 1000-1500 lekarzy i kilkadziesiąt różnej wielkości firm,
  • biuro takie panuje nad kilkoma/kilkunastoma umowami z firmami i jest w stanie je zafakturować, ale obsługa informacyjna, rejestracyjna i finansowa kilkuset uczestników indywidualnych przekracza ich możliwości organizacyjne,
  • umowa zawarta pomiędzy Towarzystwem Naukowym a firmą Wnioskodawcy nie zakłada zorganizowania konferencji za wypłatę ściśle określonego wcześniej i zawartego w umowie wynagrodzenia (czyli po konferencji wystawiamy 1 fakturę VAT z tytułem „organizacja konferencji" na określoną w umowie kwotę + VAT), a raczej realizację wspólnego przedsięwzięcia na następujących zasadach finansowych:
    • Towarzystwo Naukowe fakturuje część firm za udział w konferencji, a firma Wnioskodawcy za to samo fakturuje pozostałe firmy oraz wszystkich uczestników indywidualnych (patrz: Wyjaśnienie wstępne),
    • suma uzyskanych w ten sposób środków stanowi bilansowy przychód konferencji,
    • Towarzystwo Naukowe ponosi bezpośrednio pewną (zdecydowanie mniejszą) część kosztów organizacji konferencji, np. wynagrodzenia dla części wykładowców, koszty zaproszenia wykładowców zagranicznych,
    • firma Wnioskodawcy ponosi pozostałą część kosztów konferencyjnych,
    • suma tych kosztów stanowi całkowity bilansowy koszt organizacji danej konferencji,
    • różnica pomiędzy bilansowym przychodem konferencji oraz bilansowym kosztem konferencji stanowi dochód konferencji, który po jego dokładnym, rozliczeniu pomiędzy Towarzystwem Naukowym a firmą Wnioskodawcy podlega podziałowi pomiędzy nich, w stosunku określonym w umowie,
    • w okresie przygotowawczym do konferencji, kiedy zachodzi konieczność wpłaty określonych zaliczek do obiektów konferencyjnych, firma Wnioskodawcy może wystawiać na rzecz Towarzystwa faktury z tytułem „zaliczka na poczet organizacji konferencji” (VAT 22%), a po zakończeniu i rozliczeniu finansowym konferencji wystawia fakturę końcową z tytułem „rozliczenie końcowe organizacji konferencji” (VAT 22%),
    • oczywiście w takim modelu finansowym możliwa jest sytuacja, w której po rozliczeniu całej konferencji firma Wnioskodawcy musi zwrócić określone środki na rachunek Towarzystwa (np. kiedy w związku z terminami płatności wystawionych przez siebie faktur dla firm uczestników firma Wnioskodawcy wystawiła Towarzystwu Naukowemu faktury opiewające na zbyt wysoką, z punktu widzenia bilansu końcowego sumę zaliczek),

Cz. II, ust. 3 – Wyjaśnienia szczegółowe:

pyt. 1 -> patrz Cz. II, ust. 3 – Wyjaśnienie wstępne,

  • odpowiedzialny za program naukowy konferencji jest Komitet Naukowy powoływany przez zleceniodawcę, który odpowiada za wszystkie treści merytoryczne,
  • zleceniodawca dobiera również kadrę dydaktyczną konferencji (naukowców prowadzących wykłady), przy czym część wykładowców wygłasza wykłady nieodpłatnie, z częścią rozlicza się bezpośrednio Towarzystwo, a z niektórymi rozlicza się firma Wnioskodawcy (na zasadzie umowy cywilno-prawnej opiewającej na przygotowanie i wygłoszenie wykładu o zadanej tematyce w trakcie konkretnej sesji określonej konferencji,
  • na fakturach za uczestnictwo w konferencji (wystawionych przez Wnioskodawcę) jako ich wystawca jest oczywiście wskazana firma Wnioskodawcy,
  • opłata za uczestnictwo w konferencji obejmuje:
    • identyfikator i materiały konferencyjne,
    • wstęp na wszystkie sesje wykładowe,
    • udział w wybranych warsztatach,
    • kawę i lunche w przerwach zajęć,
    • certyfikat uczestnictwa w konferencji,
  • opłata na przedmiotowych fakturach VAT obejmuje całą należność łącznie,
  • określenie „opłata za uczestnictwo w konferencji” jest w zasadzie tożsame z określeniem „opłata za usługi edukacyjne” -> patrz: składniki opłaty powyżej,
  • rozliczane proporcjonalnie koszty działalności firmy ponoszone przez Wnioskodawcę to głównie takie koszty jak telefony, koszty najmu biura Wnioskodawcy, energia, etc., czyli koszty związane z funkcjonowaniem biura Wnioskodawcy, nie wynikające bezpośrednio z umowy ze zleceniodawcą,
  • sprzedaż zwolniona z VAT występuje u Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie organizacji konferencji – udział w konferencji uczestników zarejestrowanych indywidualnie.

Cz. II, ust. 4 – Wyjaśnienia szczegółowe:

  • usługa – tzw. „pakiet konferencyjny” obejmowałaby opłatę konferencyjną obejmującą:
    • identyfikator i materiały konferencyjne,
    • wstęp na wszystkie sesje wykładowe,
    • udział w wybranych warsztatach,
    • kawę i lunche w przerwach zajęć,
    • certyfikat uczestnictwa w konferencji,
    objętą od 1.01.2011 w myśl nowych przepisów podatkiem VAT 23% oraz koszt zakwaterowania w wybranym hotelu konferencyjnym na czas trwania konferencji i świadczona byłaby na rzecz wszystkich uczestników konferencji, zarówno zarejestrowanych indywidualnie jak i zgłoszonych przez firmy,
  • uczestnik za pakiet konferencyjny byłby obciążany w następujący sposób: (opłata konferencyjna netto + koszt zakwaterowania) plus VAT 23%,
  • VAT z takiej usługi podlegałby rozliczeniu,
  • firma Wnioskodawcy jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od początku swojej działalności (lipiec, 2000r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca może zastosować w przypadku sprzedaży dodatkowych lunchów lub kolacji i jaką stawkę VAT może zastosować w przypadku sprzedaży dodatkowych biletów na imprezę towarzyszącą konferencji...

Zdaniem Wnioskodawcy: prawidłowym jest rozliczanie podatku VAT według stawek VAT zgodnych z fakturą jaką otrzymuje z restauracji lub w przypadku Centrum Kongresowego, gdy otrzymuje fakturę VAT 22% ogólną na udział w konferencji według stawek jakie posiada restauracja hotelowa tj. 7% (posiłki) względnie 22% (napoje) z tytułu konsumpcji. W przypadku imprezy towarzyszącej uważa, że stawka stosowna to 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ we wniosku z dnia 19 października 2010r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zatem w niniejszej interpretacji oceniono stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy zauważyć, że ustawodawca krajowy nawiązał pośrednio do art. 28 ww. Dyrektywy, włączając do przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, taki schemat pośrednictwa w świadczeniu usług, poprzez zapis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten przesądza, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi albo zwolnienie od podatku.

Konstrukcja większości przepisów z zakresu podatku od towarów i usług, które wprowadzają stawkę preferencyjną albo zwolnienie od podatku, wskazuje, że – co do zasady – zastosowanie ich uzależnione jest od zaklasyfikowania danego towaru, bądź usługi do określonego grupowania statystycznego, o powołanym, w ustawie albo akcie wykonawczym wydanym na podstawie jej upoważnienia, symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze. zm.).

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU92.5),
    • usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    • wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),,
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.


Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”.

Należy wskazać, iż ustawodawca w powołanym przepisie, wyłącza ze zwolnienia od podatku, m. in. usługi za które pobierane jest wynagrodzenie za wstęp od uczestników imprez.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod poz. 156, wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy (PKWiU ex 92.3):

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Zgodnie z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy zauważyć, że ustawodawca krajowy nawiązał pośrednio do art. 28 ww. Dyrektywy, włączając do przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, taki schemat pośrednictwa w świadczeniu usług, poprzez zapis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten przesądza, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzono, że poza „uczestnikami kongresu” w zjeździe mogą brać udział przedstawiciele komitetu naukowego, osoby towarzyszące, wystawcy i inne osoby nie biorące udziału w zajęciach szkoleniowych, którym Wnioskodawca oferuje, w zależności od potrzeb m. in.: bilety wstępu na ew. imprezę towarzyszącą konferencji, możliwość wykupienia lunchu lub kolacji opodatkowane VAT 7% lub 22% – w zależności jak przebiega konsumpcja.

W konferencji mogą brać udział ludzie nie mający dostępu do wszystkich świadczeń konferencyjnych (obiadów, kolacji, imprez towarzyszących) – są to najczęściej współmałżonkowie uczestników konferencji, często zakwaterowani poza obiektami konferencyjnymi (na własną rękę).

Czasami uczestnik konferencji prosi o umożliwienie uczestnictwa swojej osoby towarzyszącej w obiedzie, kolacji czy imprezie towarzyszącej – w tej sytuacji takie dodatkowe świadczenie jest fakturowane bezpośrednio na uczestnika i przez niego opłacane

Sprzedaż dodatkowych świadczeń, o których mowa powyżej jest w takiej sytuacji świadczeniem odrębnym,

Sprzedaż dodatkowych świadczeń, o których mowa powyżej jest sprawą dość incydentalną (kilka, kilkanaście osób na ponad 1000 uczestników) i w zasadzie nie wymaga od personelu Wnioskodawcy żadnych dodatkowych działań.

Imprezą towarzyszącą jest np. koncert czy recital mający uświetnić ceremonię inauguracji konferencji lub kolacja w formie plenerowej połączona z jakimś występem artystycznym,

Stosowane symbole PKWiU:

  • sprzedaż dodatkowych lunchów lub kolacji: 55.10.10,
  • sprzedaż biletów na imprezę towarzyszącą: 92.34.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów wskazuje, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wstepu na imprezę towarzyszącą np. koncert czy recital mający uświetnić ceremonię inauguracji konferencji lub kolacja w formie plenerowej połączona z jakimś występem artystycznym, realizowane poprzez sprzedaż biletów wstępu i przy założeniu, że podana klasyfikacja statystyczna jest prawidłowa, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 156 załącznika nr 3.

Jednocześnie tut. Organ podkreśla, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym, grupowania.

Ponadto, mając na uwadze powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzenia oraz opierając się na podanych klasyfikacjach statystycznych, jeżeli faktycznie przedmiotem odrębnego świadczenia są usługi gastronomiczne i nie stanowią one poszczególnych elementów składowych kompleksowej usługi, należy uznać, iż odsprzedaż przez Wnioskodawcę (działającego we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej):

  • usług gastronomicznych, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.30.11 podlega opodatkowaniu wg wstawki 7%, z wyłączeniem sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% oraz sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%,
  • usług gastronomicznych, w ramach których dokonywana jest sprzedaż towarów objętych ww. wyłączeniem podlega opodatkowaniu wg stawki podstawowej, tj. 22%.

Podkreślić należy, iż w sytuacji, gdyby świadczenie tych usług miało charakter pomocniczy w stosunku do świadczonych kompleksowo usług organizacji szkolenia czy też konferencji – jako czynności zasadniczych i docelowych, zastosowanie do nich będzie miała stawka podatku właściwa dla świadczonej usługi głównej.

W związku z powyższym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo należy zauważyć, iż pozostałe kwestie, o których mowa we wniosku zostały objęte odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj