Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-153/11/MS
z 7 lutego 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-153/11/MS
Data
2011.02.07
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostawa towarów
stawka
świadczenie usług
usługi gastronomiczne
Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży uczestnikom konferencji lunchów oraz biletów na imprezę towarzyszącą konferencji.
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży uczestnikom konferencji lunchów oraz biletów na imprezę towarzyszącą konferencji – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 25 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży uczestnikom konferencji lunchów oraz biletów na imprezę towarzyszącą konferencji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1023/10/MS z dnia 18 stycznia 2011r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje na zlecenie – głównie towarzystw naukowych oraz firm, kongresy i konferencje, nie świadczy jednak usług turystycznych. W większości przypadków są to konferencje dla lekarzy, którzy dzięki uczestnictwu w nich zdobywają tzw. punkty edukacyjne (potrzebne np. przy specjalizacji). Organizując konferencje Wnioskodawca rezerwuje m.in. sale wykładowe oraz miejsca hotelowe dla uczestników kongresu, zapewnia posiłki, obsługę multimedialną i informatyczną, ew. imprezy towarzyszące itp. W gestii Wnioskodawcy leżą wszelkie czynności organizacyjne, w tym też przyjmowanie zgłoszeń uczestników. Dokładny zakres aktywności Wnioskodawcy określa umowa ze zleceniodawcą, za realizację której wystawia fakturę opodatkowaną stawką VAT 22% za organizację konferencji. Aby zaoferować miejsce hotelowe na czas konferencji Wnioskodawca rezerwuje i opłaca miejsca hotelowe w hotelu stanowiącym centrum kongresowe i w hotelach znajdujących się w pobliżu centrum kongresowego. Wnioskodawca sam zajmuje się obsługą rezerwacji: wymianą korespondencji, kwaterowaniem do odpowiednich hoteli i pokoi, obsługą ewentualnych związanych z tym skarg, zażaleń i roszczeń. Uczestnicy kongresu chcąc korzystać z bazy hoteli konferencyjnych korzystają z systemu rezerwacyjnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca wystawia faktury zarówno za udział w konferencji jak i za noclegi uczestnikom kongresu i na konto Wnioskodawcy uczestnicy wpłacają pieniądze z tytułu wystawionej faktury. Hotele otrzymują od Wnioskodawcy gotowe listy kwaterunkowe. Wnioskodawca monitoruje cały pobyt gości w hotelu. Samą usługę noclegową świadczy hotel. Wykupując miejsca hotelowe Wnioskodawca pokrywa też koszty pokoi, których nie udało się sprzedać gościom konferencyjnym. Hotele rozliczają się z Wnioskodawcą dwojako:
Uczestnik kongresu opłaca sobie u Wnioskodawcy:
Poza „uczestnikami kongresu” w zjeździe mogą brać udział przedstawiciele komitetu naukowego, osoby towarzyszące, wystawcy i inne osoby nie biorące udziału w zajęciach szkoleniowych, którym Wnioskodawca oferuje, w zależności od potrzeb:
W przypadku zakwaterowania Wnioskodawca oferuje ceny brutto noclegów zgodne lub nieco niższe niż aktualny cennik danego hotelu. Wnioskodawca sam stara się wynegocjować dla siebie w hotelach odpowiednią zniżkę pozwalającą mu na obsługę całego procesu sprzedaży miejsca hotelowego, w tym procesu rezerwacyjnego i pokrycia kosztów niesprzedanych pokoi. Reasumując zazwyczaj oferowana przez Wnioskodawcę cena miejsca hotelowego jest wyższa od ceny zakupu tego miejsca, lecz nie przekracza cen oferowanych indywidualnym klientom przez dany hotel. Wnioskodawca ma przede wszystkim wątpliwości odnośnie sposobu wystawiania faktur VAT i stawki VAT, którą stosuje w przypadku usług hotelowych i chciałby się upewnić, czy właściwie nalicza i rozlicza VAT w przypadku opłat za uczestnictwo we wspomnianych konferencjach lekarzy. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał: Wyjaśnienie wstępne: W przypadku konferencji, o których mowa we wniosku mamy do czynienia z następującą sytuacją organizacyjną:
Cz. II, ust. 1 – Wyjaśnienia szczegółowe:
Wyjaśnienia szczegółowe:
Cz. II, ust. 3 – Wyjaśnienie wstępne:
Cz. II, ust. 3 – Wyjaśnienia szczegółowe: pyt. 1 -> patrz Cz. II, ust. 3 – Wyjaśnienie wstępne,
Cz. II, ust. 4 – Wyjaśnienia szczegółowe:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaką stawkę VAT Wnioskodawca może zastosować w przypadku sprzedaży dodatkowych lunchów lub kolacji i jaką stawkę VAT może zastosować w przypadku sprzedaży dodatkowych biletów na imprezę towarzyszącą konferencji... Zdaniem Wnioskodawcy: prawidłowym jest rozliczanie podatku VAT według stawek VAT zgodnych z fakturą jaką otrzymuje z restauracji lub w przypadku Centrum Kongresowego, gdy otrzymuje fakturę VAT 22% ogólną na udział w konferencji według stawek jakie posiada restauracja hotelowa tj. 7% (posiłki) względnie 22% (napoje) z tytułu konsumpcji. W przypadku imprezy towarzyszącej uważa, że stawka stosowna to 7%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Ponieważ we wniosku z dnia 19 października 2010r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zatem w niniejszej interpretacji oceniono stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Należy zauważyć, że ustawodawca krajowy nawiązał pośrednio do art. 28 ww. Dyrektywy, włączając do przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, taki schemat pośrednictwa w świadczeniu usług, poprzez zapis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten przesądza, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi albo zwolnienie od podatku. Konstrukcja większości przepisów z zakresu podatku od towarów i usług, które wprowadzają stawkę preferencyjną albo zwolnienie od podatku, wskazuje, że – co do zasady – zastosowanie ich uzależnione jest od zaklasyfikowania danego towaru, bądź usługi do określonego grupowania statystycznego, o powołanym, w ustawie albo akcie wykonawczym wydanym na podstawie jej upoważnienia, symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze. zm.). W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) – z wyłączeniem:
Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Należy wskazać, iż ustawodawca w powołanym przepisie, wyłącza ze zwolnienia od podatku, m. in. usługi za które pobierane jest wynagrodzenie za wstęp od uczestników imprez. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod poz. 156, wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy (PKWiU ex 92.3):
Ponadto zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:
Zgodnie z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Należy zauważyć, że ustawodawca krajowy nawiązał pośrednio do art. 28 ww. Dyrektywy, włączając do przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, taki schemat pośrednictwa w świadczeniu usług, poprzez zapis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten przesądza, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzono, że poza „uczestnikami kongresu” w zjeździe mogą brać udział przedstawiciele komitetu naukowego, osoby towarzyszące, wystawcy i inne osoby nie biorące udziału w zajęciach szkoleniowych, którym Wnioskodawca oferuje, w zależności od potrzeb m. in.: bilety wstępu na ew. imprezę towarzyszącą konferencji, możliwość wykupienia lunchu lub kolacji opodatkowane VAT 7% lub 22% – w zależności jak przebiega konsumpcja. W konferencji mogą brać udział ludzie nie mający dostępu do wszystkich świadczeń konferencyjnych (obiadów, kolacji, imprez towarzyszących) – są to najczęściej współmałżonkowie uczestników konferencji, często zakwaterowani poza obiektami konferencyjnymi (na własną rękę). Czasami uczestnik konferencji prosi o umożliwienie uczestnictwa swojej osoby towarzyszącej w obiedzie, kolacji czy imprezie towarzyszącej – w tej sytuacji takie dodatkowe świadczenie jest fakturowane bezpośrednio na uczestnika i przez niego opłacane Sprzedaż dodatkowych świadczeń, o których mowa powyżej jest w takiej sytuacji świadczeniem odrębnym, Sprzedaż dodatkowych świadczeń, o których mowa powyżej jest sprawą dość incydentalną (kilka, kilkanaście osób na ponad 1000 uczestników) i w zasadzie nie wymaga od personelu Wnioskodawcy żadnych dodatkowych działań. Imprezą towarzyszącą jest np. koncert czy recital mający uświetnić ceremonię inauguracji konferencji lub kolacja w formie plenerowej połączona z jakimś występem artystycznym, Stosowane symbole PKWiU:
Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów wskazuje, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wstepu na imprezę towarzyszącą np. koncert czy recital mający uświetnić ceremonię inauguracji konferencji lub kolacja w formie plenerowej połączona z jakimś występem artystycznym, realizowane poprzez sprzedaż biletów wstępu i przy założeniu, że podana klasyfikacja statystyczna jest prawidłowa, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 156 załącznika nr 3. Jednocześnie tut. Organ podkreśla, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym, grupowania. Ponadto, mając na uwadze powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzenia oraz opierając się na podanych klasyfikacjach statystycznych, jeżeli faktycznie przedmiotem odrębnego świadczenia są usługi gastronomiczne
Podkreślić należy, iż w sytuacji, gdyby świadczenie tych usług miało charakter pomocniczy w stosunku do świadczonych kompleksowo usług organizacji szkolenia czy też konferencji – jako czynności zasadniczych i docelowych, zastosowanie do nich będzie miała stawka podatku właściwa dla świadczonej usługi głównej. W związku z powyższym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało je uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego. Końcowo należy zauważyć, iż pozostałe kwestie, o których mowa we wniosku zostały objęte odrębnymi rozstrzygnięciami. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.