Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-412/07/HD
z 2 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-412/07/HD
Data
2008.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
banki
działalność gospodarcza
opodatkowanie dochodów
podatek liniowy
pracodawca
stosunek pracy
usługi bankowe


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, pomimo świadczenia usług na rzecz pracodawcy?



Wniosek ORD-IN 694 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu 24.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Obecnie osiągane przez Panią dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane są zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zasadach określonych w art. 27 tej ustawy. Od dnia 1 lutego 2006 r. jest Pani zatrudniona w Banku, z którym od 7 grudnia 2005 r. ma Pani zawartą umowę agencyjną, świadcząc usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (tekst jednolity umowy agencyjnej oraz zakres czynności pracownika stanowią załączniki do niniejszego wniosku). W oparciu o art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zamierza Pani od stycznia 2008 r. wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w oparciu o załączone do wniosku dokumenty przedstawiające stan faktyczny, ma Pani prawo do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 9a ust. 3 cyt. ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo uzyskiwania przychodów w działalności gospodarczej za świadczenia na rzecz pracodawcy, nie traci się prawa do opodatkowania, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zakres tych świadczeń jest inny od czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust.1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki mniemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:


  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym


- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacania zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę, po dokonaniu analizy przedłożonych przez Panią dokumentów w postaci: zakresu czynności powierzonej Pani w trakcie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę z dnia 31.01.2006 r. na stanowisku starszego inspektora bankowego oraz jednolitego tekstu umowy agencyjnej z dnia 7 grudnia 2005 r. uwzględniającej dotychczasowe aneksy oraz zmiany, zawartej w dniu 31.01.2007 r., na prowadzenie W. jako Wicedyrektor ds. Sprzedaży Kredytów Gotówkowych stwierdzić należy, że prowadząc działalność gospodarczą wykonuje Pani czynności odpowiadające czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.

W ramach stosunku pracy zatrudniona jest Pani w D., komórce organizacyjnej – W. Do Pani obowiązków należy m.in. koordynowanie funkcjonowania W., zawieranie - podpisywanie z klientami umów o prowadzenie rachunków i umów kredytowych (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa), dbanie o prawidłową ekspozycję materiałów reklamowych; ciąży na Pani odpowiedzialność za jakość obsługi klientów banku oraz za prawidłowe funkcjonowanie W.

Umowa agencyjna dotyczy zaś prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w pozyskiwaniu oraz obsłudze klientów B. w W. udostępnionym Pani w tym celu przez bank. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani czynności polegające głównie na pośredniczeniu przy pozyskiwaniu przez bank klientów w zakresie oferowanych produktów oraz obsłudze tych klientów, przygotowywaniu dokumentów transakcji, działaniu na rzecz i w interesie banku zgodnie z postanowieniami umowy, prowadzeniu działalności promocyjnej wyłącznie w oparciu o materiały banku otrzymane od pracownika banku, dostarczaniu klientom ofert, materiałów reklamowych oraz pełnej dokumentacji postawionej do dyspozycji przez pracownika banku, a dotyczącej oferowanych produktów. W wykonywaniu obowiązków wynikających z przedmiotowej umowy Pani, jako Wicedyrektor, podlega nadzorowi uprawnionego pracownika B. Ponadto zgodnie z punktem 2 § 7 umowy agencyjnej Uprawnionym pracownikom banku służy prawo uczestnictwa we wszystkich czynnościach związanych z prowadzeniem W. i wykonaniem obowiązków przez Wicedyrektora w zakresie produktów B. prowadzonych przez Wicedyrektora. Zgodnie z definicją zawartą w ww. umowie agencyjnej pod pojęciem „uprawnionego pracownika B.” rozumie się osobę uprawnioną do działania w imieniu B. do kontroli prawidłowości Wicedyrektora. Z powyższego wynika, iż jako pracownik banku ma Pani prawo uczestnictwa we wszystkich czynnościach, jakie są przez Panią wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przy prowadzeniu W.

Zatem, niektóre czynności (zwłaszcza polegające na obsłudze klientów) wykonywane przez Panią przy prowadzeniu działalności gospodarczej, są tożsame z czynnościami wykonywanymi przez Panią w ramach stosunku pracy.

Powyższe, w świetle art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza możliwość opodatkowania Pani dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem dochodowym, a to oznacza konieczność opodatkowania przedmiotowych dochodów na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, w 2008 roku nie może Pani wybrać opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj