Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-266/07/AS
z 31 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-266/07/AS
Data
2007.12.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
powiat


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług dla realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ.



Wniosek ORD-IN 725 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007r. (data wpływu 1 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ w N. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ w N.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe w N. jako jednostka wykonująca zadania Powiatu N. i podatnik VAT realizowało zadanie inwestycyjne pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ w N. (przebudowa stropodachów i nadbudowa o jedną kondygnację) dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego. Beneficjent, to jest Powiat N. dokonał zakupu towarów i usług, w cenie których był zawarty podatek VAT. Podatek VAT poniesiony przy realizacji tej inwestycji był kosztem kwalifikowanym, który może być sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ww. inwestycja stanowiła zadanie własne powiatu. Zakończone zadanie inwestycyjne zostało przekazane nieodpłatnie dla Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w N., jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomości w trwałym zarządzie. Jednostka ta jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, posiada własny NIP i Regon oraz rachunek bankowy. Koszty poniesione na realizację ww. inwestycji nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a tym samym VAT, którego odliczenie w rozliczeniu podatku od towarów i usług nie przysługuje, nie był odliczany w podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Powiat N. jako beneficjent projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług dla realizacji zadania inwestycyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie miał możliwości dokonania w całości lub w części odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług realizowanych w ramach wykonywanego ww. zadania inwestycyjnego od podatku należnego, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o podatku od towarów i usług, gdyż Powiat N. jako jednostka samorządu terytorialnego nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT (przy wykorzystaniu majątku powstałego przy realizacji ww. zadania inwestycyjnego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Starostwo Powiatowe jako jednostka wykonująca zadania Powiatu i podatnik VAT realizowało zadanie inwestycyjne pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ w N. (przebudowa stropodachów i nadbudowa o jedną kondygnację) dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestycja ta stanowiła zadanie własne Powiatu. Zakończone zadanie inwestycyjne zostało przekazane nieodpłatnie dla RCEZ w N., jednostki organizacyjnej posiadającej nieruchomości w trwałym zarządzie. W świetle powyższego realizacja inwestycji pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ w N. (przebudowa stropodachów i nadbudowa o jedną kondygnację), związane było z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT przy wykorzystaniu majątku powstałego przy realizacji tego zadania inwestycyjnego, zatem Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Rozbudowa bazy dydaktycznej RCEZ w N. Tym samym, w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj