Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-130/07-2/HS
z 21 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-130/07-2/HS
Data
2007.12.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
akcja
certyfikat rezydencji
dywidendy
fundusz
Luksemburg
objęcie (nabycie) akcji
obniżenie stawki podatku
obowiązek płatnika
okres
opodatkowanie
płatnik
podatek
spółka akcyjna
spółka kapitałowa
stawki podatku
udział w spółce
udziałowiec
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
warunek
warunki zwolnienia
zwolnienia podatkowe
zwolnienie
zwolnienie z pobrania


Istota interpretacji
W jaki sposób będą opodatkowane w Polsce dywidendy wypłacane przez Spółkę na rzecz Funduszu i czy na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do wypłacanych dywidend?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej NXD, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 28.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania w Polsce dywidendy wypłacanej na rzecz Funduszu z siedzibą w Luksemburgu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania w Polsce dywidendy wypłacanej na rzecz Funduszu z siedzibą w Luksemburgu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

NXd S.A. jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług medycznych. Akcje w Spółce mają zostać w całości lub w części nabyte przez spółkę akcyjną z siedzibą w Luksemburgu działającą jako fundusz inwestycyjny na podstawie ustawy z 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych (Fonds d’investissement specialises). Fundusz będzie funkcjonować w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych oraz funduszy inwestycyjnych jako spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale ( societe d’inbestissement a’ capital variable - SICAV). Fundusz będzie posiadać osobowość prawną, tj. będzie funkcjonować jako spółka akcyjna na podstawie prawa luksemburskiego (societe anonyme), w której organem wykonawczym jest zarząd. Fundusz będzie prowadził działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych w rozmaite produkty inwestycyjne, zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych. Fundusz ten (co do zasady jako spółka akcyjna podlegająca opodatkowaniu w Luksemburgu) jako fundusz inwestycyjny będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego w Luksemburgu. Siedziba Funduszu oraz miejsce jego faktycznego zarządu będzie znajdować się w Luksemburgu. Fundusz otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający miejsce siedziby Funduszu dla celów podatkowych. Co istotne Fundusz nie będzie spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o której mowa w art. 29 Konwencji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


W jaki sposób będą opodatkowane w Polsce dywidendy wypłacane przez Spółkę na rzecz Funduszu i czy na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do wypłacanych dywidend...


Zdanie Wnioskodawcy jest następujące:


Ad. 1.

W przypadku, gdyby Fundusz nie spełniał warunków z art. 22 ust. 4-4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. posiadał mniej niż 15% akcji w Spółce lub posiadał akcje w Spółce przez okres krótszy niż dwa lata) zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji w zw. z art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dywidendy wypłacane na rzecz Funduszu będą podlegały opodatkowaniu w Polsce:

  1. 5% podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku posiadania przez Fundusz ponad 25% akcji, ale przez okres krótszy niż dwa lata,
  2. 15% w pozostałych przypadkach.


W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do pobrania kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanych dywidend, obliczonego według wskazanej powyżej stawki podatkowej i wpłacenia pobranej kwoty na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.


Uzasadnienie powyższego stanowiska Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednocześnie przepis ten stanowi, że zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niedobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Jednocześnie art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje, że przepisy art. 20 - 22 tejże ustawy należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Powyższe oznacza, że w przypadku podatników będących rezydentami państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła stosowną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, dywidendy wypłacane przez spółki mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz takich podatników podlegają w Polsce opodatkowaniu na warunkach określonych w danej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy mają pierwszeństwo przed przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym m. in. art. 22 ust. 1. Takie rozumienie normy prawnej wynikającej z art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest powszechnie prezentowane w doktrynie prawa podatkowego: „W przypadku podatnika, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu jego podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zależny od tego, czy jest on rezydentem kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowaniu. W przypadku braku takiej umowy – podatek jest ustalany na zasadach wynikających z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wówczas, gdy Polskę łączy z tym krajem umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pierwszeństwo stosowania mają przepisy tej umowy”. (M. Niezgódka-Medek (w:) L. Błystak, B. Dauter, E. Madej, A. Mudrecki, M. Niezgódka-Medek, R. Pęk, J. Zubrzycki, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz 2006, Wrocław 2006, s. 926.) Konwencja będąc aktem prawnym określającym zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych przez luksemburskich rezydentów podatkowych ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP, przewiduje w art. 1, iż określone w niej reguły opodatkowania dotyczą „osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach”. Przy czym pojęcie „osoba” odnosi się zarówno do osób fizycznych, jak i osób prawnych, co wprost wynika z art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji dotyczy ona „osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach”. Przy czym pojęcie „osoba”, zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Innymi słowy pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę (czyli rezydenta podatkowego) oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu. Jak wskazano Fundusz zostanie założony zgodnie z luksemburskim prawem i miejsce jego siedziby oraz faktycznego zarządu znajdować się będzie na terytorium Luksemburga. Fundusz otrzyma również certyfikat rezydencji władz podatkowych Luksemburga potwierdzające opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez luksemburskie podmioty z terytorium Polski, w tym m. in. art. 10 zawierający regulacje prawne odnoszące się do dywidend, znajdują pełne zastosowanie w stosunku do Funduszu. Ponadto, art. 29 Konwencji stanowi, że nie ma ona zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. Zatem, możliwość stosowania przepisów Konwencji nie doznaje ograniczeń ze względu na przedmiot działalności Funduszu (tj. prowadzenie działalności inwestycyjnej w oparciu o Prawo o Funduszach Inwestycyjnych). Istniejące w Konwencji ograniczenie jej stosowania dotyczy jedynie ściśle określonych spółek luksemburskich działających w oparciu o wyżej powołane ustawodawstwo luksemburskie. Zatem a contrario Konwencja ma zastosowanie do innych spółek, które zgodnie z prawem Luksemburga podlegają tam opodatkowaniu z uwagi na siedzibę, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Spółka pragnie wskazać, że prezentowane powyżej stanowisko zostało potwierdzone w praktyce przez organy podatkowe. Tytułem przykładu należy wskazać na pismo Ministra Finansów z dnia 24 października 2006 r., w którym wyraźnie wskazano, że Konwencja ma zastosowanie do spółki akcyjnej, funkcjonującej jako fundusz typu SICAV: „Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka zakłada spółkę zależną z siedzibą w Luksemburgu typu Societe d’Investissement a CApital Variable (w skrócie S.I.C.A.V.) (…). Zgodnie z prawem luksemburskim Spółka ta posiada osobowość prawną i jest to typ spółki akcyjnej. (…) Wątpliwości Spółki wyrażone we wniosku z dnia 20 kwietnia 2006 r. dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania w Polsce podatkiem dochodowym do osób prawnych dywidendy wypłacanej przez Spółkę luksemburską do Spółki (…) Minister Finansów pragnie zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania, Postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania lub siedziby od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie.” (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24 października 2006 r., sygn. DD7-033-136/ML/06/5656, wydane przez Ministra Finansów). Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że dywidendy wypłacane przez Spółkę na rzecz Funduszu, będą opodatkowane w Polsce z uwzględnieniem zasadach odkreślonych w art. 10 ust. 2 Konwencji. Oznacza to, że wypłacane na rzecz Funduszu dywidendy będą podlegały w Polsce opodatkowaniu:

  • 5% podatkiem dochodowym od osób prawnych w przypadku posiadania prze Fundusz ponad 25% akcji, ale przez okres krótszy niż dwa lata,
  • 15% w pozostałych przypadkach


W konsekwencji Spółka działając na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako płatnik podatku dochodowego będzie zobowiązany do pobrania kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanej dywidendy w wysokości uzależnionej udziału Funduszu w kapitałach Spółki. Na gruncie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunkiem zastosowania przez Spółkę niższej stawki podatku wynikające z Konwencji będzie wyłącznie przedstawienie przez Fundusz stosownego certyfikatu rezydencji wydanego przez luksemburskie władze podatkowe i potwierdzającego, że miejsce siedziby Funduszu dla celów podatkowych znajduje się w Luksemburgu.


Ad. 2.

W przypadku, gdy Fundusz będzie posiadał co najmniej 15% akcji Spółki przez nieprzerwany okres co najmniej dwóch lat, dywidendy wypłacone Funduszowi przez Spółkę będą wolne od podatku dochodowego w Polsce, gdyż w takim przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych przewidziane w art. 22 ust. 4-4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W takiej sytuacji Spółka nie będzie pełniła funkcji płatnika podatku dochodowego w odniesieniu do wypłacanych dywidend, albowiem na podstawie art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania wskazanego powyżej zwolnienia z podatku dochodowego.


Uzasadnienie powyższego stanowiska:

W sytuacji, gdy Fundusz będzie posiadał co najmniej 15% akcji w Spółce przez nieprzerwany okres co najmniej 2 lat, dywidendy wypłacone na rzecz Funduszu będą zwolnione z podatku dochodowego w Polsce na podstawie art. 22 ust. 4-4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe przewidują bowiem, iż po łącznym spełnieniu następujących warunków dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są zwolnione od podatku dochodowego w Polsce:

  1. podmiotem na rzecz, którego dywidendy są wypłacane jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim UE lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tj. odbiorca dywidend jest rezydentem podatkowym w innym kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego);
  2. spółka opisana powyżej w pkt a) posiada nie mniej niż 15% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy, przez nieprzerwany okres co najmniej 2 lat (należy jednak wskazać, że wymóg dotyczący dwuletniego nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) może być ostatecznie spełniony także po dniu wypłaty dywidendy); oraz
  3. spółka na rzecz, której dywidendy są wypłacane funkcjonuje w jednej z form prawnych wyszczególnionych w Załączniku Nr 4 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Jednakże, z mocy art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zastosowanie opisanego powyżej zwolnienia i tym samym niedobranie przez polską spółkę wypłacającą dywidendę stosownego podatku u źródła jest możliwe jedynie pod warunkiem dostarczenia jej przez odbiorcę dywidend tzw. certyfikatu rezydencji, tj. dokumentu potwierdzającego miejsce siedziby tej spółki dla celów podatkowych (jej rezydencje podatkową) wydanego przez właściwe władze podatkowe państwa, w którym spółka ma swoją siedzibę. Biorąc pod uwagę fakt, że Fundusz spełnia warunki wskazane powyżej w pkt a i c, albowiem jak już wskazano powyżej Fundusz jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu, co zostanie potwierdzone wydanym przez władze podatkowe Luksemburga certyfikatem rezydencji. Jednocześnie forma prawna, w jakiej fundusz funkcjonuje – spółka akcyjna prawa luksemburskiego (societe anonyme) jest wymieniona w Załączniku Nr 4 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem jeśli spełniony zostanie warunek nieprzerwanego dwuletniego posiadania co najmniej 15% akcji Spółki, wówczas dywidendy wypłacone na rzecz Funduszu będą zwolnione od podatku dochodowego w Polsce. Warunkiem zastosowania zwolnienia, na gruncie art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Funduszu, spełniającego warunki określone w art. 22 ust. 4-4b tej ustawy, jest otrzymanie przez Spółkę od Funduszu stosownego certyfikatu rezydencji wydanego przez władze podatkowe Luksemburga i zaświadczającego, że miejsce siedziby Funduszu dla celów podatkowych znajduje się w Luksemburgu. Podsumowując, w opisanych powyżej okolicznościach Spółka, działając na podstawie art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4-4b tej ustawy od wypłacanych na rzecz Funduszu dywidend.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


    1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
    3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
    4) odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
       a) spółka, o której mowa w pkt 2, albo
       b) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat (art. 22 ust. 4a ww. ustawy). Natomiast, na podstawie art. 22 ust. 4b ww. ustawy, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19 % dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia. Ponadto, przepisy ust. 4 - 4c stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4 - 4c mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2 (art. 22 ust.6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki wypłacającej dywidendę lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ustala się w wysokości nie mniejszej niż 15%.

Wobec powyższego w obowiązującym stanie prawnym zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów ( przychodów) z dywidend lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych występuje przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

  1. podmiotem wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka „polska” (będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej),
  2. podmiotem uzyskującym przychody z dywidend (inne przychody z tytułu udziału w zyskach) jest spółka, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, innym państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tj. Islandii, Liechtensteinie, Norwegii) lub Konfederacji Szwajcarskiej, ale także Spółdzielnia Europejska lub podmiot wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  3. spółka uzyskująca przychody z dywidendy (inne przychody z tytułu udziału w zyskach) posiada nieprzerwanie przez okres dwóch lat bezpośrednio nie mniej niż 15% (w okresie 01.01.2007 r. – 31.12.2008 r.) udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę, a w przypadku spółki „szwajcarskiej” nie mniej niż 25%,
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka otrzymująca dywidendę lub jej zagraniczny zakład.


Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż warunek pierwszy, drugi oraz czwarty został spełniony, bowiem spółką wypłacającą dywidendę jest spółka będąca polskim rezydentem podatkowym o nieograniczonym obowiązku podatkowym (NXD S.A.), podmiotem uzyskującym przychody z tytułu dywidendy jest Fundusz działający na podstawie prawa luksemburskiego jako spółka akcyjna („société anonyme”) podlegająca również nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Luksemburgu – państwie członkowskim Unii Europejskiej. Fundusz ten jest jednocześnie odbiorcą tychże przychodów. Aby skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, do spełnienia pozostaję warunek trzeci, tj. Fundusz nieprzerwanie przez okres dwóch lat zobowiązany jest posiadać w kapitale Spółki (NXD S.A.) bezpośrednio nie mniej niż 15% akcji. Jednocześnie przypomina się, że wymóg nieprzerwanego posiadania akcji przez Fundusz w wysokości, o której mowa wyżej, przez okres dwóch lat, jest spełniony także wówczas, gdy przed wypłatą dywidendy Fundusz nie posiada tych akcji przez dwa lata, ale zamierza utrzymywać je w dalszym ciągu po uzyskaniu dywidendy. Jeżeli i ten warunek zostanie spełniony dochód (przychód) z dywidendy zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka stwierdza, iż Fundusz otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający miejsce jego siedziby dla celów podatkowych. Zatem na Spółce, w dniu, w którym dokona wypłaty dywidendy na rzecz Funduszu, nie będzie ciążyć obowiązek płatnika, tj. obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast w przypadku, gdyby choć jeden z warunków wymienionych w art. 22 ust. 4 – 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w przedstawionym zdarzeniu przyszłym chodzi przede wszystkim o wymóg dotyczący posiadania akcji) nie został spełniony, to dochody (przychody) z tytułu dywidendy wypłacanej przez „polską” spółkę (NXD S.A.) Funduszowi będącemu rezydentem podatkowym Luksemburga, który jest równocześnie odbiorcą tej dywidendy, nie będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania. Spółka bowiem stwierdza, że jej akcje w całości lub w części zostaną nabyte przez Fundusz. Jeśli zatem Fundusz będzie posiadał bezpośrednio mniej niż 15% akcji w kapitale Spółki bądź będzie posiadał więcej niż 15% akcji, ale przez okres krótszy niż dwa lata, wypłacona dywidenda będzie podlegała opodatkowaniu. I tak:

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. W myśl art. 22 ust. 1 tej ustawy podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Natomiast, na podstawie art. 22a ww. ustawy, przepisy art. 20 – 22 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Kwestia opodatkowania wypłat dywidend, między polskimi i luksemburskimi podmiotami, została uregulowana w art. 10 konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527). Zgodnie z art. 10 ust. 1 tej konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie (w Polsce) osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (w Luksemburgu) mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane, zgodnie z art. 10 ust. 2 konwencji polsko – luksemburskiej, także w Umawiającym się Państwie (w Polsce) i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Jednocześnie art. 10 ust. 3 konwencji polsko – luksemburskiej definiuje jakiego rodzaju dochody należy uznać za dywidendy. Zgodnie z tym przepisem, określenie „dywidendy” oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku ORD – IN wynika, iż Spółka wypłaci dywidendy na rzecz Funduszu inwestycyjnego, który jest podatkowym rezydentem Luksemburga. Zgodnie z wyżej wskazanym art. 10 ust. 1 konwencji polsko – luksemburskiej zastosowanie stawki podatku 5% lub 15% ma miejsce wówczas, gdy odbiorca dywidend jest ich właścicielem („benficial owner”). O ile zatem, Fundusz inwestycyjny, będący odbiorcą wypłacanych przez Spółkę (NXD S.A.) dywidend będzie ich właścicielem, to zastosowanie obniżonej stawki od wypłaconych dywidend będzie możliwe. Jeżeli Fundusz będzie posiadał udział w kapitale Spółki co najmniej 25%, to Spółka zastosuje stawkę 5%, gdy będzie to udział mniejszy – stawkę 15%.

Ponadto Spółka wskazała, iż Fundusz nie będzie spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., a zatem wyłączenie wynikające z art. 29 konwencji polsko – luksemburskiej nie będzie miało zastosowania.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka stwierdza, iż Fundusz otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający miejsce jego siedziby dla celów podatkowych. Zatem Spółka dokonując wypłaty dywidendy na rzecz Funduszu będzie zobowiązana, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. Zastosowanie znajdą tu również przepisy art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka zobowiązana będzie pobrany zryczałtowany podatek dochodowy przekazać w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został on pobrany, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Ponadto Spółka winna przesłać Funduszowi oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Informację tę przesyłać należy w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłaty dywidendy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj