Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmnie
PD/423-02/07
z 6 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-02/07
Data
2007.08.06


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Chełmnie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel służbowy
ryczałty
samochód prywatny
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Czy z tytułu wypłaconych pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej ryczałtów, z tytułu używania samochodów prywatnych do celów służbowych należy potrącać zaliczkę na podatek dochodowy


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie: -art. 14a § 1 , § 3 , § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego , w sprawie złożonego wniosku dotyczącego wypłaconych pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej ryczałtów, z tytułu używania samochodów prywatnych dla celów służbowych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chełmnie nie podziela stanowiska Wnioskodawcy zawarte w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

U Z A S A D N I E N I E

Urząd Gminy Stolno – płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych wnioskiem złożonym 14 czerwca 2007 roku, uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2007 roku wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej sprawie:

Czy z tytułu wypłaconych pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej ryczałtów, z tytułu używania samochodów prywatnych do celów służbowych należy potrącać zaliczkę na podatek dochodowy ?

Jednocześnie płatnik przedstawił stan faktyczny:

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zawarł z pracownikami umowę w sprawie użytkowania samochodu osobowego pracownika do celów służbowych . Natomiast potrąceń temu pracownikowi z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od ryczałtu za używanie pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu dokonuje Urząd Gminy w Stolnie na podstawie porozumienia w sprawie powierzenia przez DGOPS a przejęcia przez Urząd Gminy w Stolnie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jednak mając na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14 , poz. 176 ze zm.) wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Z kolei na podstawie art. 121 ust. 3c ustawy z 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) pracownikowi socjalnemu, do którego obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku, przysługuje zwrot kosztów przejazdu z miejsca pracy do miejsca wykonywania przez niego czynności zawodowych, w przypadku braku możliwości zapewnienia dojazdu środkami pozostającymi w dyspozycji zatrudniającego go pracodawcy.

Zdaniem Urzędu Gminy zwrot kosztów przejazdów do miejsc wykonywania przez niego czynności zawodowych w formie ryczałtu – jest wolny od podatku dochodowego, do wysokości ograniczonej rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów służbowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271.).

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chełmnie informuje:

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz . 175 ze zm.) wolny od podatku jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłaty ryczałtu jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

W przepisie tym ustawodawca wprowadził dwie przesłanki, których łączne spełnienie uprawnia do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty ryczałtu, która stanowi zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania przez niego prywatnego pojazdu. Po pierwsze samochód musi być własnością pracownika i po drugie uprawnienie takie powinno wynikać z przepisu zawartego w akcie prawnym rangi ustawowej, który to przepis nakazuje wprost ponoszenie tego rodzaju wydatków przez pracodawcę lub wprost przyznaje możliwość ich zwrotu.

W obecnym stanie prawnym zwolnienia takie zostały przewidziane dla następujących grup zawodowych:

  1. pracowników służby leśnej (ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r. Dz. U. z 2000 Nr 56, poz. 679 ze zm.)
  2. listonoszy (ustawa o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „poczta polska” z dnia 30 lipca 1997 roku Dz. U. z 1997 r. Nr 106 , poz. 675 ze zm.)

W tym przypadku podstawą są przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125 , poz. 1371 i z 2002 r. Nr 25, poz. 253) - nie nakłada ją na pracodawcę obowiązku ponoszenia kosztów związanych z używaniem pojazdów prywatnych na potrzeby zakładu pracy, jak również nie przyznaje takiej możliwości. Z treści art. 34a ustawy o transporcie drogowym wynika jedynie, iż: ust. 1 - na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, dla celów służbowych, samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy. Natomiast ust. 2 - tego artykułu (w którym co prawda pojęcie zwrotu kosztów) tylko upoważnia do wydania rozporządzenia ministra infrastruktury w porozumieniu z ministrem finansów, określającego warunki ustalania oraz sposób zwracania kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, z uwzględnieniem rodzaju pojazdu mechanicznego, jego pojemności oraz limitu kilometrów.

Powołany przepis nie stanowi o zwrocie kosztów, normuje natomiast ogólną regułę dotyczącą możliwości używania dla celów służbowych – na podstawie umowy cywilnoprawnej – pojazdów niebędących własnością pracodawcy.

Również przytoczony przez Wnioskodawcę art. 121 pkt 3c ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 , poz. 593 ze zm.), który mówi, że pracownikowi socjalnemu, do którego obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku, przysługuje zwrot kosztów przejazdów z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez niego czynności zawodowych, w przypadku braku możliwości zapewnienia dojazdu środkami pozostającymi w dyspozycji zatrudniającego go pracodawcy - odnosi się wyłącznie do możliwości przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynikających z samej ustawy, bo ustawa przewiduje możliwość używania pojazdów niebędących własnością pracodawcy .

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku pracy (stosunku służbowego, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Oznacza to, że ryczałt wypłacany pracownikowi za używanie pojazdu samochodowego (niebędącego własnością pracodawcy), dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Od tego przychodu pracownika pracodawca – jako płatnik – powinien pobierać zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Na podstawie art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chełmnie informuje, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa na postanowienie służy zażalenie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chełmnie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj