Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-196/07-2/AJ
z 31 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-196/07-2/AJ
Data
2007.12.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
podatek dochodowy od osób fizycznych
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy sprzedaż gruntów rolnych w wyżej opisanej indywidualnej sytuacji podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani K. D. S., przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości rolnych – jest prawidłowe, pod warunkiem spełnienia przesłanek przedstawionych poniżej.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącach od czerwca do sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni sprzedała następujące nieruchomości:

  1. Działkę nr 363 o pow. 0,31 ha, położoną we wsi S. G., stanowiącą według wypisu z rejestru gruntów użytki rolne, zabudowane, pastwiska trwałe. Według informacji wydanej przez Burmistrza Miasta i Gminy S. Ś. to tereny zabudowy mieszkaniowej i usług.
  2. Działkę nr 361 o pow. 0,48 ha położoną we wsi S. G., stanowiącą według wypisu z rejestru gruntów lasy, pastwiska trwałe i rowy. Według pisma Burmistrza S. Ś. to tereny zabudowy mieszkaniowej. W związku z przysługującym prawem pierwokupu Gminie S. Ś. - sprzedaż poprzedzona warunkową umową sprzedaży, Akt Notarialny z dnia 30 czerwca 2007 r.
  3. Działkę nr 167 o pow. 0,84 ha położoną we wsi S. G., stanowiącą według wypisu z rejestru gruntów pastwiska trwałe i grunty orne. Według pisma Urzędu Miejskiego w S. Ś. to - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - działka przeznaczona na teren zabudowy mieszkaniowej i usług oraz użytków rolnych. Sprzedaż poprzedzona warunkową umową sprzedaży, Akt Notarialny z dnia 30 czerwca 2007 r. - w związku z przysługującym prawem pierwokupu dla Skarbu Państwa - Agencji Nieruchomości Rolnych.


Wnioskodawczyni stała się właścicielką ww. nieruchomości na skutek nabycia spadku po matce, zmarłej dnia 23 września 2004 r. (postanowienie o nabyciu spadku z dnia 29 listopada 2004 r., wydane przez Sąd Rejonowy I Wydział Cywilny w K.), we współwłasności z siostrą w udziale 1/2. Masa spadkowa obejmowała współudział w nieruchomościach będących własnością zmarłej matki oraz 1/3 niepodzielonej części spadku po zmarłym w dniu 9 sierpnia 1997 r. we W. mężu matki Wnioskodawczyni, (stwierdzenie nabycia spadku na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego, z dnia 29 stycznia 1998 r., według którego spadek nabyło 3 spadkobierców po 1/3 każdy, w tym matka Wnioskodawczyni).

Dnia 2 października 2006 r. decyzją Urzędu Skarbowego w K., w oparciu o złożone zeznanie o nabyciu spadku, ustalony został podatek od spadku na podstawie ustawy o podatku od spadków i darowizn. W uzasadnieniu decyzji ustalono spadkobierczynię (Wnioskodawczynię) oraz jej udziały we współwłasności w nieruchomościach stanowiących masę spadkową, w której znajdowały się nieruchomości opisane w pkt 1-3.

Dnia 30 kwietnia 2007 r., spadkobiercy dokonali działu spadku. W oparciu o umowę działu spadku Wnioskodawczyni na wyłączną rzecz i własność nabywa w całości działki, o których mowa w pkt 2 i 3.

W miesiącach od czerwca do sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni sprzedała przedmiotowe nieruchomości (działki opisane we wniosku), które zakupiło małżeństwo, oświadczając, iż przeznaczą je na utworzenie gospodarstwa rolnego.

Sprzedane nieruchomości stanowiły część gospodarstwa rolnego będącego własnością matki Wnioskodawczyni. Dodatkowo według wypisów z rejestru gruntów, działki te to użytki rolne, lasy, pastwiska i rowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż gruntów rolnych w wyżej opisanej indywidualnej sytuacji podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródeł przychodów zalicza się odpłatne zbycie nieruchomości w tym grunty, jeżeli sprzedaż nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym następuje nabycie nieruchomości. Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tyt. sprzedaży nieruchomości rolnych, z wyjątkiem, gdy grunty w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zdaniem Wnioskodawczyni w opisanym stanie faktycznym nabycie nieruchomości nastąpiło w dniu 23 września 2004 r., spadkiem po zmarłej matce. Kolejne zdarzenia miały na celu uporządkowanie stosunku własności pomiędzy spadkobiercami.

Ostatecznie Wnioskodawczyni odziedziczyła grunty będące gruntami rolnymi o czym stanowią wypisy z rejestrów gruntów, widniejące jedynie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy – jako tereny zabudowy mieszkaniowej i usług.

W wyniku sprzedaży, według oświadczeń nabywców, grunty nie utracą charakteru rolnego, gdyż nabywcy prowadzić będą gospodarstwo rolne. Tym samym wypełnione są przesłanki, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące zastosowania zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działek, o których mowa w przedmiotowym wniosku ORD-IN.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, pod warunkiem spełnienia przesłanek przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia jednak od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne” należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na: lasy a także grunty zadrzewione i zakrzewione.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Jak wspomniano wyżej, jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny lub leśny.

Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że nabywcy działek złożyli oświadczenie, iż zakupione nieruchomości przeznaczą na utworzenie gospodarstwa rolnego. W związku z powyższym, utworzenia przez nich gospodarstwa rolnego, w skład którego wejdą nieruchomości nabyte od Wnioskodawczyni spowoduje, że ww. przesłanka zostanie spełniona.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię wynika jednak, iż działka nr 2 to według wypisu z rejestru gruntów lasy, pastwiska trwałe i rowy. Dlatego też, mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego podkreślić należy, że grunty oznaczone jako lasy nie wchodzą w jego skład, gdyż nie są użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych.

Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży tej części gruntów nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Jednakże zauważyć należy, że do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych do dnia 31.12.2006 roku zastosowanie mają przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 roku. Powyższe wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217 poz.1588), zgodnie z którym do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do zapisu art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia.

W przedstawionym stanie faktycznym śmierć matki Wnioskodawczyni nastąpiła w dniu 23.09.2004r. Zatem nabycie przez Wnioskodawczynię udziału we własności ww. nieruchomości po zmarłej matce nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy, t.j. w dniu 23.09.2004r. i zostało potwierdzone sądowym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku w dniu 29.11.2004r.

Jako, że nabycie nastąpiło przed 1 stycznia 2007 roku, to w takiej sytuacji do odpłatnego zbycia odziedziczonego w drodze spadku udziału we własności nieruchomości, na podstawie powołanego wyżej art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku.

Natomiast na podstawie stanu prawnego obowiązującego do 31.12.2006 r. przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w całości – jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny. Stanowił o tym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli więc wartość nieruchomości nabytych przez Wnioskodawczynię w wyniku działu spadku nie przekracza jej udziału w spadku – wówczas zbycie przedmiotowych nieruchomości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania bez względu na to czy wchodzą one w skład gospodarstwa rolnego. Jeśli natomiast w wyniku działu spadku Wnioskodawczyni nabyła nieruchomości o wartości przekraczającej jej udział w spadku – za datę nabycia nieruchomości w części przekraczającej udział nabyty w spadku uważa się datę działu spadku. W takiej sytuacji przychód uzyskany ze zbycia tej części nieruchomości – jako nabytej w 2007 r. – nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli jedna ze zbywanych nieruchomości lub jej część została nabyta przez Wnioskodawczynię w 1997 r., tj. w chwili śmierci R. S. – wówczas przychód uzyskany ze sprzedaży tej nieruchomości lub tej części udziału w nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy opodatkowaniu nie podlega odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Z uwagi na to, iż przedmiotowa sprawa dotyczy dwóch stanów faktycznych (opłata za wydanie interpretacji wynosi 2 x 75 zł = 150 zł), a Wnioskodawczyni dokonała opłaty w wysokości 225 zł - prosi się o podanie nr konta bankowego w celu dokonania zwrotu nadpłaconej kwoty tj. 75 zł.


W zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości podatkiem od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj