Interpretacja Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim
DF-IV/415-1/07
z 28 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF-IV/415-1/07
Data
2007.05.28
Autor
Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prawo autorskie
umowa o dzieło
Pytanie podatnika
W jakiej wysokości należy zastosować koszty uzyskania przychodu z tytułu zawartej umowy o dzieło?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.216, art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –Ordynacja podatkowa / tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.03.2007r. złożonego w dniu 13.03.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zawartych umów o dzieło chronionych prawem autorskim stwierdzam że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Płatnik zwrócił się do tutejszego Organu podatkowego z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu umowy o dzieło chronionej prawem autorskim z kosztami 50%. Z przedstawionego stanu fatycznego wynika, że płatnik zawarł umowę o dzieło chronioną prawem autorskim, zgodnie z którą wykonawca wykona na rzecz płatnika koncert arii i duetów operetkowych oraz songów i duetów musicalowych ustalonych wspólnie z zamawiającym. Przedstawiając własne stanowisko płatnik wskazał, iż dokonując płatności na podstawie wystawionego rachunku przez wykonawcę nie jest w stanie ustalić czy wykonawca poniósł faktycznie 50% koszty uzyskania przychodu i czy jest to faktycznie umowa objęta prawem autorskim. W związku z powyższym płatnik stosuje 20% koszty uzyskania przychodu i informuje, iż wykonawca może 50% koszty uzyskania przychodów rozliczyć indywidualnie w zeznaniu rocznym. Stosownie do treści art. 22 ust.9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.. 176 ze zmianami/ koszty uzyskania przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy o podatku dochodowym koszty uzyskania przychodów miedzy innymi z tytułu umowy o dzieło, w warunkach przewidzianych w art. 13 pkt 8 ustawy, ustala się w wysokości 20% w stosunku do uzyskanego przychodu. W świetle przywołanych powyżej uregulowań art. 22 ust. 9 pkt 3 i pkt 4 ustawy podatnikowi, który spełni przesłanki przewidziane w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, nawet wówczas gdy strony zawrą umowę o dzieło w warunkach przewidzianych w art. 13 pkt 8 tej ustawy przysługują 50% koszty. Zatem rozstrzygnięcia czy w sprawie będącej przedmiotem zapytania należy ustalić 50% koszty uzyskania przychodu należy szukać w przesłankach warunkujących zastosowanie cyt. art. 22 ust 9 pkt 3 ustawy. Z powyższego wynika, iż warunkiem zastosowania podwyższonych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w podanej wysokości jest ustalenie, że konkretny przychód uzyskany został m.in. z tytułu korzystania przez twórcę z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych /tekst jedn. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zmianami/. Na podstawie art. 1 ust.1 cytowanej wyżej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia /utwór/. Powyższa definicja wskazuje, że o statusie stworzonego dzieła decydują dwie zasadnicze przesłanki tj. twórcze cechy dzieła oraz ustalenie go w jakiejś postaci. Ustawa z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych /tekst jedn. Dz. U. Nr 90 z 2006r., poz. 631 ze zmianami/ w istocie nie stanowi prawa podatkowego i zagadnienia w niej uregulowane co do zasady nie podlegają wyjaśnieniom przez organy podatkowe. W wątpliwych przypadkach istnieje możliwość dokonania rozstrzygnięć w tym zakresie w oparciu o opinie specjalistów z danej dziedziny bądź w sytuacjach powstania sporu co do autorskiego charakteru wykonywanych prac można wystąpić do Departamentu Prawa Autorskiego i praw Pokrewnych Ministerstwa Kultury. Reasumując, na gruncie przepisów cyt. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście w warunkach określonych w art. 13 pkt 8 zastosowanie mają 20% koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy. Zatem wykonując czynności płatnika od wypłat przedmiotowych należności pobiera się w trakcie roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych według zasad i w terminie określonych w art. 41 i art 42 tej ustawy. W takiej sytuacji, jeżeli podatnik /wykonawca/ kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może zgodnie z art. 75 par. 1 Ordynacji podatkowej złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim podziela stanowisko Płatnika wyrażone w piśmie z dnia 12.03.2007r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.