Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-84/07/66304
z 8 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-84/07/66304
Data
2007.08.08



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
jednostka
miejsce wykonywania działalności
oddział
potrącalność kosztów
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy funkcjonowanie w ramach Spółki opisanych w stanie faktycznym biura w Warszawie i regionalnych biur sprzedaży w innych miejscowościach oraz serwerowni obsługujących ruch na portalu znajdujących się poza obszarem krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowi prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej poza terenem Krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w rozumieniu par. 6 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2007 r., w związku z czym dla prawidłowego ustalenia wysokości dochodu uzyskiwanego z tytułu działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej koniecznym jest wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednostek ulokowanych fizycznie poza SSE, jak również prowadzenie rozliczeń pomiędzy tymi jednostkami zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ustawy o CIT, a także, czy spółka prawidłowo klasyfikuje koszty funkcjonowania wspomnianych wyżej jednostek i serwerowni zlokalizowanych poza obszarem krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej jako koszty pośrednie stanowiące koszty wspólne sprzedaży usług objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE i wytworzonych na obszarze SSE oraz usług nie objętych tym zezwoleniem i przypisuje je do przychodu zwolnionego i opodatkowanego podzielone zgodnie z proporcją z art. 15 ust.2 i 2a ustawy o CIT?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 28.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.05.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Spółka, na podstawie Zezwolenia nr 43/2006 z dnia 28 lipca 2006 r., wydanego przez ... Sp. z o.o., podmiot uprawniony na mocy art. 16 ust. 2 i 3 i art. 17 ust. 1 ustawy o SSE oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r., do udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „...", prowadzić będzie działalność gospodarczą, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, w zakładzie zlokalizowanym w granicach terytorialnych ... (dalej „SSE" lub „strefa"). Zezwoleniem objęto działalność Spółki określoną w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:
- Sekcja K Dział 72 Usługi Informatyczne;
- Sekcja K Dział 72 Grupa 72.3 Klasa 72.30 Kategoria 72.30.3 Sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie przez właścicieli witryn internetowych;
- Sekcja K Dział 72 Grupa 72.4 Klasa 72.40 Usługi baz danych; usługi publikowania w trybie on-line
- Sekcja I Dział 64 Grupa 64.2 Klasa 64.20 Usługi telekomunikacyjne;
- Sekcja K Dział 74 Grupa 74.1 Klasa 74.12 Kategoria 74.12.1 Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg
- Sekcja K Dział 74 Grupa 74.1 Klasa 74.12 Kategoria 74.12.2 Usługi w zakresie księgowości z wyłączeniem deklaracji podatkowych.

Działalność objęta Zezwoleniem nie jest i nie będzie jedynym rodzajem działalności prowadzonej przez Spółkę, bowiem Spółka prowadzi i będzie prowadzić również działalność opodatkowaną podatkiem CIT według zasad ogólnych (w szczególności działalność, która stosownie do § 2 rozporządzenia o SSE nie może być objęta zezwoleniem strefowym). Tym niemniej działalność objęta Zezwoleniem jest kluczową działalnością z punktu widzenia profilu działalności gospodarczej Spółki.

W zakresie tej kluczowej działalności, Spółka prowadzi portal internetowy i uzyskuje przychody głównie z tytułu sprzedaży miejsca na reklamę w Internecie, jak również z tytułu usług baz danych; usług publikowania w trybie on-line i usług zapewniania dostępu do internetu (klasyfikacja usług zgodna z informacją uzyskaną z Urzędu Statystycznego w Łodzi). Usługi te wykonywane będą na terenie SSE w Krakowie, poprzez umiejscowionych w tej lokalizacji pracowników działów: redakcji serwisów internetowych, produktu reklamowego, produktu wyszukiwarkowego, informatyki, administracji, biura obsługi transakcji i innych. Na terenie SSE umiejscowione będą również serwery główne, na których zainstalowane jest oprogramowanie serwujące reklamy oraz serwisy portalu (ich źródło), stanowiące bazę dla prezentacji reklam w Internecie.

Usługi będące przedmiotem sprzedaży są realizowane w siedzibie głównej Spółki, która będzie zlokalizowana na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W takiej głównej siedzibie Spółki zatrudnienie znajdują m.in.:
- pracownicy planujący kampanie reklamowe dla klientów, przygotowujący produktyreklamowe (graficy, projektanci), wprowadzający zlecenia reklamowe do systemu w celu ich emisji, fakturujący należność z tytułu wykonania usługi, określający strategię rozwojuproduktów reklamowych,
- pracownicy zajmujący się redagowaniem serwisów tematycznych oraz społecznościowych w portalu, definiowaniem strategii rozwoju serwisów,
- pracownicy działu utrzymania systemów informatycznych, odpowiedzialni za prawidłowefunkcjonowanie serwerowni oraz portalu od strony technologicznej oraz inni pracownicydziału IT,
- pracownicy prowadzący obsługę prawną, księgową i administracyjną Spółki,
- Zarząd Spółki,
- i inni.

W celu realizacji podstawowych celów ekonomicznych Spółka tworzy lokalne placówki w licznych miejscach na terenie Polski, zlokalizowane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej. Zatrudnieni w tych placówkach pracownicy Spółki zajmują się przede wszystkim nawiązywaniem kontaktów z potencjalnymi reklamodawcami w danym regionie oraz agencjami mediowymi, negocjowaniem warunków umów, przyjmowaniem zamówień od klientów oraz marketingiem produktów samoobsługowych (Biuro Reklamy oraz biura regionalne); planowaniem i realizowaniem akcji promocyjno-marketingowych portalu Wnioskodawcy w określonych mediach, jak również obsługą w zakresie public relations (Dział Komunikacji Marketingowej); wyborem treści do zaprezentowania w portalu, przygotowaniem treści do publikacji; moderacją treści (Redakcja); poszukiwaniem alternatywnych ścieżek rozwoju portalu (Dział Nowych Biznesów).

Poza obszarem SSE funkcjonują również dodatkowe serwerownie pośredniczące w transferze danych pomiędzy wspominaną już powyżej serwerownią główną a użytkownikami. Serwerownie te pełnią funkcje pomocnicze oraz zabezpieczające w stosunku do serwerowni głównej (ulokowanej na terenie SSE), na której umiejscowione są serwisy oraz oprogramowanie serwujące reklamy i służą komunikacji z użytkownikami (wymóg funkcjonowania kilku serwerowni wynika m.in. ze względów technicznych oraz względów bezpieczeństwa). Serwerownia główna, stanowiąca „centralny mózg portalu" funkcjonować będzie na terenie SSE. Administratorzy zapewniający bieżącą obsługę serwerowni pomocniczych będą świadczyć pracę poza obszarem SSE -na terenie tych serwerowni.

Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego Spółka formułuje zapytanie, czy funkcjonowanie w ramach Spółki opisanych w stanie faktycznym biura w Warszawie i regionalnych biur sprzedaży w innych miejscowościach oraz serwerowni obsługujących ruch na portalu znajdujących się poza obszarem krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowi prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej poza terenem ... w rozumieniu par. 6 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2007 r., w związku z czym dla prawidłowego ustalenia wysokości dochodu uzyskiwanego z tytułu działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej koniecznym jest wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednostek ulokowanych fizycznie poza SSE, jak również prowadzenie rozliczeń pomiędzy tymi jednostkami zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ustawy o CIT, a także, czy spółka prawidłowo klasyfikuje koszty funkcjonowania wspomnianych wyżej jednostek i serwerowni zlokalizowanych poza obszarem krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej jako koszty pośrednie stanowiące koszty wspólne sprzedaży usług objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE i wytworzonych na obszarze SSE oraz usług nie objętych tym zezwoleniem i przypisuje je do przychodu zwolnionego i opodatkowanego podzielone zgodnie z proporcją z art. 15 ust.2 i 2a ustawy o CIT?

Zdaniem Spółki działalność pomocnicza realizowana w biurze w ..., lokalach regionalnych oraz dodatkowych serwerowniach nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej w świetle przepisów prawa, zatem w celu ustalenia prawidłowej wysokości dochodu z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej nie jest konieczne wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej poza terenem SSE (w Warszawie, biurach regionalnych i serwerowniach). Dla prawidłowego ustalenia poziomu dochodu osiągniętego poza SSE niezbędnym jednak jest prowadzenie ewidencji umożliwiającej ustalenie wysokości przychodów nie objętych zezwoleniem oraz odpowiadających im kosztom (jak wskazuje Spółka prowadzi ona i będzie prowadzić również działalność opodatkowaną podatkiem CIT według zasad ogólnych). W opinii Spółki prawidłowo klasyfikuje ona koszty funkcjonowania biur i serwerowni zlokalizowanych poza obszarem krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej jako koszty pośrednie stanowiące koszty wspólne sprzedaży usług objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE i wytworzonych na obszarze SSE oraz usług nie objętych tym zezwoleniem, przypisując je do przychodu zwolnionego i opodatkowanego podzielone zgodnie z proporcją z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT. Na poparcie swego stanowiska Spółka powołuje interpretacje przepisów prawa podatkowego Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 9.09.2006 r. oraz Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z dnia 2.03.2007 r.

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie .... W myśl § 6 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31.01.2007 r. w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 17, poz. 97), w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio.

W uzasadnieniu wniosku Spółka podaje, że biuro w Warszawie, biura regionalne oraz serwerownie pomocnicze nie wytwarzają żadnych towarów ani też nie świadczą usług, a w konsekwencji nie uzyskują przychodów ze sprzedaży towarów lub usług. Realizacja usługi następuje przy wykorzystaniu sprzętu oraz pracowników zatrudnionych na terenie SSE. Zadaniem biura w Warszawie jest umożliwienie realizacji coraz większego poziomu sprzedaży usług Spółki. Tut. organ zauważa, że cytowane we wniosku stanowisko tut. Organu zawarte w interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29.08.2005 r. zgodnie z którym „W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego dla uznania, że działalność w zakresie reklamy internetowej prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie ma decydującego znaczenia okoliczność, gdzie zlokalizowane jest Biuro Reklamy, którego rolą jest wyłącznie znalezienie klienta, podpisanie z nim umowy i przesłanie zamówienia na wykonanie usługi do Biura Obsługi Transakcji mieszczącego się w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również miejsce pracy osób redagujących, uaktualniających serwisy, nie będące przedmiotem sprzedaży oraz położenie części serwerów Spółki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (nie dotyczy to serwerów, na których będzie zainstalowane oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz serwisy udostępniane dla celów umieszczenia reklam)” wyrażone zostało w odpowiedzi na zapytanie dotyczące planowanej działalności w strefie ekonomicznej „Sprzedaż miejsca na reklamę w Internecie przez właścicieli witryn internetowych” (PKWiU 72.30.30), w którym szczegółowo opisano sposób świadczenia ww. usługi. Wniosek z dnia 28.05.2007 r. dotyczy zarówno świadczenia usług sprzedaży miejsca na reklamę w Internecie, jak również innej działalności Spółki: usług baz danych, usług publikowania w trybie on-line i usług zapewniania dostępu do internetu. Opierając się na opisie stanu faktycznego przedstawionym przez Spółkę i przyjmując założenie, że istotnie rodzaj działania Spółki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej nie stanowi wykonywania żadnych z ww. usług (ogranicza się do działalności pomocniczej dla działalności wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, przede wszystkim promocyjno-marketingowej), w ocenie tut. Organu, należy uznać, że opisana we wniosku działalność Spółki poza strefą ekonomiczną jest częścią głównej działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. O ile zatem Spółka nie prowadzi innej działalności gospodarczej, nie wymienionej we wniosku, poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, w świetle cyt. wyżej przepisu § 6 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej, nie jest konieczne wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej poza terenem SSE (w Warszawie, biurach regionalnych i serwerowniach).

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Jak stanowi art. 15 ust. 2a tej ustawy zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio. Uwzględniając zakres zwolnienia wynikający z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, w sytuacji gdy Spółka prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych wg zasad ogólnych (jak należy przyjąć na podstawie przedstawionego stanu faktycznego działalność ta nie jest prowadzona poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej), a koszty jednostek i serwerowni zlokalizowanych poza obszarem krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowiłyby koszty wspólne sprzedaży usług objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE i wytworzonych na obszarze SSE oraz usług nie objętych tym zezwoleniem (Spółka nie precyzuje we wniosku jakie to są usługi i nie określa bliżej związku ww. kosztów z działalnością opodatkowaną), koszty te winny być rozliczane na zasadach określonych w przepisach art. 15 ust. 2 i 2a ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe potwierdzono stanowisko Spółki zawarte we wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj