Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VTR1/443-42/07/MA
z 24 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VTR1/443-42/07/MA
Data
2007.07.24



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
odsetki
rata
rata leasingowa
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie w postaci odsetek od części rat leasingowych za udzielone środki finansowe, powinno być zaliczone do usług finansowych zwolnionych od podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.04.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

znać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona będąc instytucją finansową świadczy usługi skupu niewymagalnych wierzytelności leasingowych za kwotę netto bez prawa regresu do zbywcy. Za tę czynność Strona pobiera wynagrodzenie w postaci prowizji w momencie podpisania cesji (skupu wierzytelności) oraz odsetki od części rat leasingowych w trakcie funkcjonowania umowy leasingu. Z umowy cesji wynika, że zbywca wierzytelności leasingowej wskazuje leasingobiorcy rachunek Strony, na który wpłacane są raty leasingowe. Po potrąceniu części należnych od raty leasingowej odsetek Strona przekazuje pozostałą kwotę zbywcy wierzytelności. Zdaniem Strony ww. czynności noszą w sobie cechy usługi faktoringu oraz usługi kredytowej. Dlatego też Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż wynagrodzenie w postaci odsetek od części rat leasingowych za udzielone środki finansowe, powinno być zaliczone do usług finansowych zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2005r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 w/w załącznika wymienione zostały "usługi pośrednictwa finansowego" zaliczane do Sekcji J ex (65-67) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie w myśl powołanego przepisu z powyższego zwolnienia wyłączone zostały usługi wymienione w pkt 1-9 poz. 3 załącznika nr 4, w tym usługi ściągania długów oraz faktoringu (pkt 5). O tym, czy świadczone przez Stronę usługi, stanowiące przedmiot wniosku, są czy też nie są zwolnione od podatku na podstawie w/w przepisu, decyduje więc zaliczenie ich do właściwego grupowania PKWiU.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrotem, stanowiącym podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług, jest kwota należna z tytułu sprzedaży (pojęcie to zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy obejmuje również świadczenie usług), pomniejszona o kwotę należnego podatku. W myśl powołanego przepisu kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W związku z tym w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego fakt, iż w przypadku skupu wierzytelności niewymagalnych pobieranie odsetek w formie dyskonta stanowi wynagrodzenie za finansowanie faktoranta, co w tej części upodabnia faktoring do usług kredytowych, pozostaje co do zasady bez znaczenia dla oceny, iż mamy do czynienia z jedną acz kompleksową usługą, określaną mianem faktoringu, w ramach której finansowanie ma charakter uboczny. Niemniej, jeżeli w zawartej umowie zostało ono wyraźnie wyodrębnione, także w części dotyczącej wynagrodzenia, za możliwe uznać należy traktowanie go jako odrębnej usługi kredytowej, zwolnionej od podatku zgodnie z powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać przy tym należy, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest właściwy w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa do oceny prawidłowości dokonanego przez podatnika zakwalifikowania świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU lub do dokonania takiego zakwalifikowania. Zgodnie z przepisami o statystyce publicznej podmiotem zobowiązanym do zakwalifikowania usług lub wyrobów do właściwego grupowania PKWiU jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zakwalifikowaniem należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy- Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj