Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-406/07-3/AK
z 15 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-406/07-3/AK
Data
2008.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
powiat


Istota interpretacji
Czy Starostwo Powiatowe w G., będące podatnikiem VAT, działające w imieniu Powiatu G. może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w G. działającego w imieniu Powiatu G., przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu: 16 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu: 7 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu Priorytet 2 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu Priorytet 2.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat G. jest jednostką samorządu terytorialnego i ubiegał się o środki w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

W ramach Priorytetu 2 ZPORR zostały zawarte umowy na następujące projekty:

1. Działanie 2.1

Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie; projekt pn.: Szkoła - praktyka - praca; okres realizacji od 1 maja 2006 r. do 30 października 2006 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 21 lipca 2006 r. (Województwo D.).

2. Działanie 2.2

Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne; projekty pn.:

  • Uczniowski Program Stypendialny Powiatu G.; okres realizacji od 2 listopada 2004 r. do 28 lutego 2006 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 16 grudnia 2004 r. (Samorząd Województwa D.).
  • II Uczniowski Program Stypendialny Powiatu G.; okres realizacji od 29 kwietnia 2005 r. do 1 marca 2007 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 7 października 2005 r. (Samorząd Województwa D.).
  • III Uczniowski Program Stypendialny Powiatu G.; okres realizacji od 7 lipca 2006 r. do 30 października 2007 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 17 listopada 2006 r. (Samorząd Województwa D.).

3. Działanie 2.6

Regionalne Strategie Innowacji i Transfer Wiedzy; projekt pn.: Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Powiecie G. w oparciu o założenia Regionalnej Strategii Innowacji; okres realizacji od 1 lipca 2006 r. do 31 grudnia 2006 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażająca 26 lipca 2006 r. (Samorząd Województwa D.).

Realizacja projektów odbywa się w oparciu o zawartą umowę oraz zatwierdzony wniosek o dofinansowanie. W ramach projektów finansowane są trzy kategorie wydatków:

  1. Kategoria Wydatki dotyczące Beneficjentów Ostatecznych:

  2. - Działanie 2.1 wypłata dodatków do praktyk, refundacja biletów miesięcznych i kosztów badań lekarskich.
    - Działanie 2.2 wypłata stypendium.
    - Działanie 2.6 nie dotyczy.
  3. Kategoria Wydatki związane z personelem:

  4. - Działanie 2.1 wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na podstawie umowy zlecenie pomiędzy Starostwem i pracownikiem szkoły, której uczniowie odbywali praktyki oraz pracownikiem przedsiębiorstwa, w którym odbywały się praktyki.
    - Działanie 2.2 wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowy cywilno-prawne przez starostwo powiatowe lub przez dyrektorów szkół, w których realizowany był projekt (założenia działania 2.2 umożliwiały częściową realizację przez szkoły).
    - Działania 2.6 nie dotyczy.
  5. Kategoria Inne Wydatki:

  6. - Działanie 2.1, Działanie 2.2, Działanie 2.6 wydatki na promocję projektu, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, przeprowadzenie audytu zewnętrznego, koszty przeprowadzenia konferencji, koszty strony internetowej.

Działanie 2.1 i Działanie 2.6 w całości rozliczone zostało przez Starostwo Powiatowe w G. Działanie 2.2 rozliczone było w części wypłaty stypendium oraz wynagrodzenia dla personelu szkoły przez jednostki podległe. Natomiast koszty innych wydatków rozliczane były przez Starostwo.

Dokonywane zakupy nie mają związku z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Realizując powyższe projekty Wnioskodawca nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, rozliczane koszty projektu określone zostały w kwocie brutto.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Starostwo Powiatowe w G., będące podatnikiem VAT, działające w imieniu Powiatu G. może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekty nie można odzyskać w części lub całości poniesionego kosztu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów w ramach wymienionych programów. Zakupy finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego służą realizacji zadań własnych Powiatu czyli wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej, a także przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 17 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat G. w ramach zadań własnych realizuje projekt Priorytet 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zatem w myśl powołanych wyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zmianami). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj