Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/pH-I/4407/14-31/07/KO/PV-I
z 29 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/pH-I/4407/14-31/07/KO/PV-I
Data
2007.11.29



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
import towarów
skład celny


Pytanie podatnika
Czy dokonywana przez Stronę dostawa towarów, uprzednio nabytych ze składu celnego w Niemczech, podlegających procedurze składu celnego także w Polsce, niedopuszczonych do obrotu krajowego na terytorium kraju stanowi import towarów?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14b § 5 pkt 1, art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 16 maja 2007r. wniesionego przez XXX, na postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 10 maja 2007r., nr 1473/WVO/443-47/07/MJ, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

p o s t a n a w i a

odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 7 lutego 2007r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ w przedmiocie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dokonując dostawy towarów do krajów unii europejskiej i poza unię w sytuacji przedstawionej we wniosku.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Strona nabywa towary ze składu celnego znajdującego się na terenie Niemiec. Towary te, pod nadzorem celnym docierają do składu celnego prowadzonego przez Stronę. Z tego składu następnie sprzedawane są, pod nadzorem celnym w procedurze tranzytu do krajów unijnych i poza unijnych.

W ocenie Strony, sprzedaż towarów znajdujących się w składzie celnym Strony i objętych procedurą składu celnego jest opodatkowana w Polsce podatkiem VAT, a właściwą stawką, którą przewidują przepisy rozporządzenia jest stawka podatku w wysokości 0%. Ponadto, przedmiotowej transakcji nie należy ujmować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, ponieważ towar nie posiadający statusu towaru wewnątrzwspólnotowego nie może być przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Tym samym Strona nie ma żadnych obowiązków związanych z wypełnieniem deklaracji Intrastat oraz deklaracji VAT-UE.

Zdaniem Strony, nabywając towar objęty procedurą składu celnego i przemieszczając ten towar w procedurze tranzytu do składu celnego w Polsce, gdzie zostanie objęty procedurą składu celnego, nie ma żadnych obowiązków w podatku VAT.

W wydanym w dniu 10 maja 2007r. postanowieniu, znak 1473/WVO/443-47/07/MJ, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał stanowisko Strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie z dnia 16 maja 2007r., w którym wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia, dokonanie analizy prawnej w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego oraz orzeczenie w przedmiotowej sprawie zgodnie z interpretacją Wnioskodawcy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdza, co następuje:

Na wstępie należy wskazać, iż określenie listy zdarzeń zawarte w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ ma charakter wyczerpujący i zawiera określenie wszystkich czynności i zjawisk stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z ww. przepisem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W rozstrzygnięciu przedmiotowej sprawy istotnym jest ustalenie, czy dokonywana przez Stronę dostawa towarów, uprzednio nabytych ze składu celnego w Niemczech, podlegających procedurze składu celnego także w Polsce, niedopuszczonych do obrotu krajowego na terytorium kraju stanowi import towarów.

Przez import towarów, w myśl art. 2 pkt 7 ustawy VAT, należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Natomiast podatnikami zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 19 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

Natomiast art. 19 ust. 9 ww. ustawy stanowi, że jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednoczenie dług celny – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Jak wynika z treści wniosku, Strona dokonuje dostawy towarów niewspólnotowych, nabytych ze składu celnego w Niemczech, objętych procedurą składu celnego na terytorium kraju, które na terytorium Polski nie zostały dopuszczone do obrotu krajowego. Następnie towary te przemieszczane są ze składu celnego, pod nadzorem celnym w procedurze tranzytu do krajów Unii Europejskiej oraz krajów trzecich.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż w stosunku do przedmiotowych towarów sprowadzanych przez Stronę nie powstał obowiązek podatkowy o którym mowa w art. 19 ust. 9, ani tym bardziej w ust. 7.

W świetle powyższego, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Strona nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu importu przedmiotowych towarów, a terytorium kraju nie może być uznane za miejsce opodatkowania.

Tym samym dokonanie przedmiotowego przywozu nie stanowi transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Stronę art. 36 ustawy o podatku od towarów i usług, który zdaniem Strony ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie organ odwoławczy zauważa, iż przepis ten składa się z dwóch ustępów, które regulują odmienne sytuacje w zakresie importu towarów.

Pierwszy z nich dotyczy importu towarów, gdzie towary te są obejmowane jedną z wymienionych procedur na innym niż terytorium Polski terytorium państwa członkowskiego. Do ww. procedur należy: procedura składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń.

W powyższym przypadku uznaje się, że import tych towarów dokonany będzie na terytorium kraju.

Drugi ustęp natomiast określa skutki sytuacji odwrotnej – towary są obejmowane procedurą celną na terytorium Polski, a przestają być nimi objęte na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska.

Na gruncie wskazanego art. 36 ustawy VAT import towarów uważa się za dokonany na terytorium kraju tylko w pierwszym przypadku, bowiem tylko w tym przypadku miejsce przeznaczenia towarów i faktyczne miejsce zakończenia przewozu dokonane jest na terenie Polski.

Z kolei towary wprowadzone do Wspólnoty przez terytorium Polski, lecz następnie przewożone tranzytem nie będą zaimportowane do Polski.

W sytuacji opisanej we wniosku mamy do czynienia jednoznacznie z przypadkiem, o którym mowa w art. 36 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, że czynność opisana przez Stronę we wniosku nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określonych w art. 5 ust. 1 ustawy VAT, co jednoznacznie wynika z faktu, iż towar nabyty przez Stronę nie został dopuszczony do obrotu na terytorium kraju.

Towar w składzie celnym nie ma statusu towaru wspólnotowego dopóki nie zostanie dopuszczony do obrotu. Zatem dostawa takiego towaru, jako dokonana poza terytorium Wspólnoty, nie podlega podatkowi od towarów i usług. Ponadto jest to dostawa w składzie celnym towarów, od których nie powstaje dług celny, rodzący obowiązek podatkowy z tytuł importu i dlatego taka dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że towary objęte procedurą składu celnego nie podlegają opodatkowaniu do momentu zakończenia tej procedury i wielokrotnie mogą być przedmiotem dostawy w składzie celnym bez konieczności zapłaty podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Odnosząc się natomiast do wskazanego przez Stronę przepisu § 7d ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 zez m./ stwierdzić należy, iż zastosowanie stawki 0% do dostawy towarów objętych procedurą składu celnego jest możliwe przy spełnieniu określonych warunków, wynikających z przepisu § 7d ust. 2.

Zgodnie z ww. przepisem obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów objętych procedurą składu celnego pod warunkiem, że dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami oraz towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy, wyprowadzone ze składu celnego.

Zatem powołany przez Stronę § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem ma on zastosowanie w przypadku dokonania dostawy na rzecz podatnika podatku od towarów i usług co wynika z § 7 ust. 2 pkt 2, natomiast z treści wniosku nie wynika aby nabywca towarów miał taki status. Nie jest również spełniony, wynikający z zacytowanych wyżej regulacji, wymóg by towary po dokonaniu tej dostawy nie opuściły składu celnego (jak wskazuje Strona towary w wyniku dostawy są w procedurze tranzytu wywożone ze składu celnego).

Należy ponadto wskazać, iż przepis § 8 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia, stanowiący, iż zwalnia się od podatku import towarów objętych procedurą tranzytu, składu celnego, przetwarzania pod kontrolą celną, w rozumieniu przepisów celnych, z zastrzeżeniem ust. 4, w myśl którego zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, nie stosuje się, jeżeli na podstawie przepisów celnych powstaje obowiązek uiszczenia cła — miałby zastosowanie jedynie w przypadku powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 8 lub 9 ustawy, co jak wykazano wyżej w sytuacji przedstawionej w zapytaniu nie ma miejsca.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj