Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-29/08/AS
z 25 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-29/08/AS
Data
2008.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 458 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008r. (data wpływu 4 stycznia 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2008r. (data wpływu 13 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lutego 2008r. (data wpływu 13 lutego 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-29/07/AS z dnia 31 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. sprzedaży towarów cukierniczych.W związku z prowadzoną działalnością wystawia do kilkudziesięciu faktur miesięcznie dla jednego kontrahenta. Wnioskodawca w celu zachęcenia kontrahentów do nabywania w jego firmie towarów na podstawie umów handlowych wypłaca swoim kontrahentom premię pieniężną tzw. bonus. Wypłacana premia pieniężna jest formą nagrody dla kontrahenta za osiągnięty poziom zakupów towarów Spółki. Opisywana premia pieniężna, tzw. bonus nie jest powiązana z żadną konkretną dostawą. Fakt otrzymania premii pieniężnych jest dokumentowany przez kontrahentów Wnioskodawcy zarówno fakturami VAT, jak i notami księgowymi.

Wypłata premii pieniężnych realizowana jest na podstawie umów cywilnoprawnych (dystrybucyjnych) zawartych z kontrahentami Wnioskodawcy. Zgodnie z zapisami zawartymi w tych umowach odbiorcy Wnioskodawcy zobowiązują się do dokonania u Wnioskodawcy określonego poziomu zakupów towarów w określonym czasie. Za zrealizowanie ustalonego pułapu zakupów w określonym czasie Wnioskodawca udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłaceniu określonych w umowie dystrybucyjnej kwot pieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przekazanie dla odbiorcy przez Spółkę premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonej wielkości obrotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Czy fakt przekazania przez Spółkę premii pieniężnej winien być udokumentowany przez odbiorcę towaru notą księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wypłacania dodatkowego wynagrodzenia dla odbiorcy z tytułu osiągnięcia określonej wielkości obrotu towarami sprzedawcy w umownie określonym czasie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wypłacana z tego tytułu premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za usługę i nie podlega podatkowi VAT. Odmienne stanowisko prowadziłoby do uznawania tej samej transakcji (sprzedaży towaru) za dostawę towaru i jednocześnie za świadczenie usług. W związku z tym doszłoby do sytuacji, w której transakcja zostałaby podwójnie opodatkowana.

Stanowisko Spółki jest zbieżne z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. sygnatura akt I FSK 94/06 zgodnie z którym wypłata premii pieniężnej nie jest świadczeniem usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka uważa, że prawidłową formą dokumentowania premii pieniężnych winna być nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

    – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż za zrealizowanie ustalonego pułapu zakupów w określonym czasie Wnioskodawca udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłaceniu określonych w umowie dystrybucyjnej kwot pieniężnych. Wypłata premii pieniężnych realizowana jest na podstawie umów cywilnoprawnych (dystrybucyjnych) zawartych z kontrahentami Wnioskodawcy. Zgodnie z zapisami zawartymi w tych umowach odbiorcy Wnioskodawcy zobowiązują się do dokonania u Wnioskodawcy określonego poziomu zakupów towarów w określonym czasie. Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Wnioskodawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (Spółki). Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent Wnioskodawcy otrzymuje premię pieniężną.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na zrealizowaniu określonego poziomu zakupów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług, a zatem podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku i winna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług – tj. Wnioskodawcę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie wskazanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r. sygn. akt I FSK 94/06, stwierdzić należy, że wyrok ten wydany został w indywidualnej sprawie i nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj