Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-587/07/AS
z 18 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-587/07/AS
Data
2008.03.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Dokumentowanie premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 962 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2007r. (data wpływu 19 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie dokumentowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ze swoimi dostawcami towarów handlowych zawrze wiążące strony od dnia 1 stycznia 2008r. umowy o współpracę, na mocy których dostawcy przyznają mu tzw. premię pieniężną. Premia pieniężna przyznawana będzie jeżeli w poszczególnych okresach roku określonych w umowie (kwartał, półrocze) Wnioskodawca nabędzie określoną wartość towarów od poszczególnych dostawców.

Wielkość nabycia towarów czy też osiągnięcie określonej wielkości obrotu w danym okresie nie dotyczy konkretnej dostawy towarów, tylko ogółu dostaw od poszczególnego dostawcy.

Wnioskodawca chce po zakończeniu określonego w umowach o współpracę okresu rozliczeniowego wystawić faktury VAT, gdyż traktuje te czynności jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niektórzy dostawcy nie wyrażają na to zgody, gdyż uważają że przyznawana Wnioskodawcy premia pieniężna za osiągnięcie przez Spółkę określonej wielkości zakupu towarów w określonym czasie nie jest usługą, a zatem nie podlega opodatkowaniu VAT na ogólnych zasadach.

Uważają zatem, że właściwe dokumentowanie przyznanej Wnioskodawcy premii pieniężnej powinno się odbywać za pomocą wystawionej przez nich uznaniowej noty księgowej. Stanowisko swoje podpierają tym, że w związku z obowiązywaniem od dnia 1 stycznia 2008r. ustawy z dnia 19 września o zmianie ustawy o podatku od towarowi usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, a w szczególności z mającą obowiązywać od tego dnia nową treścią art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie mają w razie przyjęcia od Spółki faktur VAT za przyznaną premię pieniężną możliwości odliczenia podatku VAT od tych faktur mimo, że za nie zapłacą, jeżeli okaże się, że transakcja ta nie podlega opodatkowaniu.

Sytuacja powyższa nie pozwala Wnioskodawcy na wypracowanie konsensusu dotyczącego rozliczenia premii pieniężnych, gdyż każda ze stron umowy o współpracy ma odmienne zdanie. Rozwiązaniu sprawy nie sprzyjają także różniące się w tej sprawie stanowiska Urzędów Skarbowych w Polsce, a także wydane w 2007 roku wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r sygn. akt. IFSK 94/06 oraz z 28 sierpnia 2007r sygn. akt. IFSK 1109/06, w których sąd orzekł, że osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi, ani czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Zatem premia wypłacana danemu nabywcy za uzyskanie określonego w umowie pułapu obrotów, nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna uzyskana w sposób określony powyżej winna być od dnia 1 stycznia 2008r. dokumentowana fakturą VAT przez Wnioskodawcę (nabywcę towarów), czy też winna być dokumentowana notą księgową wystawioną przez sprzedawcę (dostawcę) towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę fakt stosowania do interpretacji prawa przepisów wyższego rzędu, a w tym przypadku są to: ustawa o podatku od towarów i usług, oraz interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. nr PP3/812/1222/2004/AP/4026, która wydana została w trybie art. 14 i 14a ustawy Ordynacja Podatkowa - premia pieniężna uzyskana przez płatnika (nabywcę towarów) w sposób opisany powyżej, powinna być dokumentowana fakturą VAT wystawioną przez nabywcę towarów, gdyż mimo odmiennych w tej sprawie orzeczeń sądów administracyjnych ta interpretacja ministra finansów nie została zmieniona i obowiązuje nadal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

    – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na mocy umów o współpracy, dostawcy będą przyznawać Wnioskodawcy premie pieniężne za nabycie od poszczególnych dostawców, w poszczególnych okresach roku, określonych w umowie wartości towarów. Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego czyli Wnioskodawcy. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do dostawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną.

W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy polegające na zrealizowaniu określonej wielkości zakupów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – czyli Wnioskodawcę - faktury VAT - na rzecz nabywcy usług, czyli dostawcy wypłacającego premię pieniężną.

Odnośnie wskazanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r. sygn. akt I FSK 94/06 oraz z dnia 28 sierpnia 2007r sygn. akt. I FSK 1109/06, stwierdzić należy, że wyroki te wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. To samo dotyczy interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy również, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do prawa kontrahentów Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wypłacone premie pieniężne ani też do treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj