Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-781/12/HS
z 6 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-781/12/HS
Data
2012.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Zakres przedmiotowy


Słowa kluczowe
budowa
pomoc społeczna
powódź
zasiłki
zwrot wydatków związanych z budownictwem


Istota interpretacji
Zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego po powodzi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 11 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustalenia prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego w sytuacji, gdy środki na zakup materiałów budowlanych pochodzą z zasiłku celowego otrzymanego z Ośrodka Pomocy Społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustalenia prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku w związku z budową budynku mieszkalnego w sytuacji, gdy środki na zakup materiałów budowlanych pochodzą z zasiłku celowego otrzymanego z Ośrodka Pomocy Społecznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Po intensywnych opadach deszczu na przełomie maja i czerwca 2010 r. zabudowania wnioskodawczyni zostały zniszczone w wyniku działania żywiołu jakim były osuwiska. Zabudowania te zostały wycofane z eksploatacji (nakaz rozbiórki do końca 2012 r.).

Decyzją z dnia 02 maja 2011 r. na podstawie art. 40 ust. 2 i 3, art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej OPS przyznał wnioskodawczyni zasiłek celowy w kwocie 300 000 zł na pokrycie kosztów związanych z budową budynku mieszkalnego między innymi: zakup działki, prace ziemne, prace związane z budową bądź rozbudową i wykończeniem budynku mieszkalnego, zakup materiałów budowlanych, koszty robocizny, prace sprzętu oraz rozbiórkę zniszczonego budynku mieszkalnego. W ww. decyzji zostało określone, że zasiłek zostanie wypłacony w trzech transzach - rozliczenie będzie następować w ustalonym terminie poprzez przedłożenie faktur lub innych stosownych dokumentów potwierdzających dokonanie wydatku na cel określony w decyzji. Zasiłek celowy został wykorzystany do dnia 22 listopada 2011 r. co pozwoliło sfinansować zakup działki (ponad 60 000 zł) oraz wybudować budynek w stanie surowym. Budynek mieszkalny budowano zgodnie z zakupionym projektem, a koszt budowy został oszacowany na kwotę 435 643 zł na dzień zakupu projektu. Zasiłek nie zabezpieczał odbudowy budynku mieszkalnego. Koszty rozbiórki zniszczonego budynku szacowane są na około 20 000 zł. Wnioskodawczyni nadmienia, że odbudowa zniszczonego budynku nie wymagała pozwolenia na budowę, lecz tylko zgłoszenia do Starostwa wraz z wymaganymi dokumentami. Wnioskodawczyni podaje, iż posiada zaświadczenie Starosty zezwalające na odbudowę zniszczonego w wyniku działania żywiołu budynku mieszkalnego na zakupionej aktem notarialnym z dnia 08 kwietnia 2011 r. działce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wnioskodawczyni może ubiegać się o zwrot podatku VAT na zakupione materiały budowlane również z faktur przedstawionych do rozliczenia transz zasiłku celowego i czy przysługuje jej limit na budowę budynku mieszkalnego liczony z uwzględnieniem 70 m2...

Zdaniem wnioskodawczyni, na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje jej zwrot podatku VAT na zakupione materiały budowlane również z faktur przedstawionych do rozliczenia transz zasiłku celowego.

Wnioskodawczyni jest zdania, że przysługuje jej limit zgodnie z celem określonym w art. 3 pkt 1 ust. 1 oraz kwotą zwrotu określoną w art. 3 pkt 5 ust. 1 ww. ustawy, gdyż zgodnie z art. 4 ww. ustawy spełnia wymagane warunki określone w art. 4: posiada prawo do dysponowania nieruchomością oraz zaświadczenie Starosty zezwalające na odbudowę zniszczonego w wyniku działania żywiołu budynku mieszkalnego na zakupionej działce, pomimo że nie było wydane pozwolenie na budowę, gdyż zgodnie z przepisami obowiązywała procedura uproszczona tj. zgłoszenie budowlane. Wnioskodawczyni wskazuje też, że nie przeprowadza remontu budynku mieszkalnego, lecz prowadzi budowę budynku mieszkalnego zniszczonego w wyniku działania żywiołu jakim było osuwisko.

W ww. ustawie nie ma zapisu na temat źródła pochodzenia środków przeznaczonych na zakup materiałów budowlanych. Nie ma więc żadnego znaczenia jakie jest źródło pochodzenia pieniędzy, z których zakupiono materiały budowlane. Zgodnie z ustawą o zwrot może wystąpić osoba fizyczna dysponująca fakturą VAT, o ile są spełnione pozostałe warunki określone w przepisach ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W decyzji przyznającej zasiłek celowy jest stwierdzenie, że celem przedłożenia dokumentów potwierdzających poniesienie wydatku jest zweryfikowanie czy wydatek został poniesiony zgodnie z celem określonym w decyzji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późń. zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja budynku mieszkalnego. W myśl tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym – rozumie się przez to budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w okresie od dnia 01 maja 2004 r., które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane 22% podatkiem VAT. Przy czym zgodnie z art. 11a ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o podatku VAT, rozumie się przez to również podatek od towarów i usług o stawce wyższej niż 22 % obowiązującej na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Przepis art. 3 ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6 i art. 11a, 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn:

  1. 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę;
  2. 30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, niewymagających pozwolenia na budowę.

Zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy, wymieniona wyżej kwota zwrotu ma zastosowanie wyłącznie dla stawki 22%. W przypadku gdy stawka podatku VAT wynosi więcej niż 22 %, kwota zwrotu jest równa odpowiednio:

  1. 65,22 % - dla stawki 23%,
  2. 62,50 % - dla stawki 24 %,
  3. 60 % - dla stawki 25 %

-kwoty podatku VAT wynikającej z faktur.

Zgodnie z art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Od dnia 01 stycznia 2011 r. obowiązuje załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 08 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 11, poz. 35).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zwrot tych wydatków finansowany jest z budżetu państwa. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, iż ustawa daje prawo, po spełnieniu określonych warunków, do otrzymania zwrotu od Skarbu Państwa części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych. W ww. ustawie nie ma zapisu na temat źródła pochodzenia środków przeznaczonych na zakup tych materiałów. Nie ma więc żadnego znaczenia jakie jest źródło pochodzenia pieniędzy, z których zakupiono materiały budowlane i o zwrot może wystąpić każdy, kto tylko dysponuje fakturą bądź kopią faktury oraz spełnia pozostałe warunki wymagane wyżej powołaną ustawą.

Ustawa powyższa nie uzależnia prawa do zwrotu od źródła finansowania poniesionych wydatków. Nie zawiera również regulacji porównywalnej np. z art. 26 ust. 13a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), który stanowi, iż wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W konsekwencji, jeżeli wydatek na zakup materiałów budowlanych został poniesiony przez osobę fizyczną (w tym także ze środków przyznanej pomocy społecznej) i jest udokumentowany fakturą VAT wystawioną na tę osobę, to o ile są spełnione pozostałe warunki określone w przepisach ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, osoba fizyczna może ubiegać się o częściowy zwrot poniesionych nakładów.

Powyższe oznacza, że o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych może wystąpić również osoba, która uzyskała zasiłek celowy na zakup materiałów budowlanych. Bez znaczenia pozostaje również, że osoba ubiegająca się o zwrot dysponuje kopiami faktur, jeśli ich oryginały złożyła w Ośrodku Pomocy Społecznej.

Jednakże warunkiem prawa do zwrotu części wydatków oraz ustaleniem kwoty zwrotu na poziomie określonym w art. 3 ust. 5 pkt 1 ustawy, a wiec z uwzględnieniem 70 m2 jest posiadanie pozwolenia na budowę. W przypadku inwestycji niewymagających pozwolenia limit ustala się z uwzględnieniem 30 m2, a nie wspomnianych 70 m2

W przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni wskazała, iż nie musiała dysponować pozwoleniem na budowę, albowiem zgodnie z przepisami obowiązywała procedura uproszczona tj. wystarczające było zgłoszenie budowlane.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę z zastrzeżeniem art. 29-31. Wnioskodawczyni wybudowała budynek mieszkalny w stanie surowym. Oznacza to, że prowadziła budowę, przez którą w świetle art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Co do zasady zatem, prace prowadzone przez wnioskodawczynię wymagały pozwolenia na budowę.

W tym miejscu wskazać jednak należy, iż na podstawie art. 2 ustawy z dnia 06 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.) zmienionej ustawą z dnia 06 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2010 r., Nr 149, poz. 996) Prezes Rady Ministrów na podstawie danych przekazywanych przez właściwych wojewodów, uwzględniając rodzaj żywiołu oraz skutki przez niego wyrządzone, na okres nie dłuższy niż 24 miesiące, określa, w drodze rozporządzenia, gminy lub miejscowości, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych, a także szczególne zasady zagospodarowania terenów oraz zasady i tryb nabywania nieruchomości, w związku z osunięciem ziemi.

Z kolei art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę odbudowa zniszczonych w wyniku działania żywiołu obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1000 m3 i nie wyższych niż 12 m nad poziomem terenu. Zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej wymaga odbudowa obiektów wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 3, z wyjątkiem obiektów gospodarczych i składowych, usytuowanych na działkach siedliskowych.

Powyższe oznacza, że wnioskodawczyni w normalnych warunkach musiałaby w celu odbudowy domu uzyskać pozwolenie na budowę na podstawie ustawy Prawo budowlane. Jednakże w przypadku zniszczenia budynku przez osuwiska zgodnie z wyżej cyt. przepisem art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 06 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu zmienionej ustawą z dnia 06 sierpnia 2010 r. wnioskodawczyni została zwolniona z przedmiotowego obowiązku. Należy zauważyć, że art. 7 ust. 3 jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisu art. 28 ustawy Prawo budowlane. Innymi słowy, w przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni tylko dlatego nie posiadała pozwolenia na budowę, gdyż przepis szczególny tego nie wymagał. Wnioskodawczyni, jak sama wskazuje, dokonała zgłoszenia o odbudowie budynku mieszkalnego. Oznacza to, że dla potrzeb ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przedmiotowe zgłoszenie należy traktować tak jakby wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie na budowę. W rezultacie wnioskodawczyni przysługuje limit określony w art. 3 ust. 5 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, a więc liczony z uwzględnieniem 70 m2.

Stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj