Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-761/07-2/SAP
z 14 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-761/07-2/SAP
Data
2008.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
catering
kontrahenci
odliczenie podatku od towarów i usług
reklama
usługi reklamowe


Istota interpretacji
Czy Strona może odliczyć podatek VAT naliczony od usługi cateringowej oznaczonej symbolem PKWiU 55.5 (opodatkowanej wg stawki 7%) oraz od usługi organizacji konferencji i reklamy firmy?



Wniosek ORD-IN 490 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2007 r. (data wpływu 21.12.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej zakup usługi reklamy oraz zakup usługi cateringowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi reklamy oraz zakup usługi cateringowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest handel hurtowy i detaliczny artykułami elektrycznymi i elektrotechnicznymi. W dniu 16 listopada 2007 r. odbyła się konferencja z okazji 15-lecia istnienia firmy, na której reklamowano firmę, wskazywano na jej pozycję na rynku oraz przedstawiano asortyment oferowanych towarów. Zorganizowanie konferencji zostało zlecone firmie, zajmującej się organizowaniem takich imprez (Kontrahentowi). Kontrahent poniósł koszty związane z zakupem materiałów reklamowych: torby papierowe i zaproszenia z logo firmy, ulotki, foldery przedstawiające firmę i jej produkty oraz catering. Każdy z w/w uczestników konferencji otrzymał torbę z w/w materiałami. Kontrahent wystawił fakturę VAT o następującej treści:

  1. za organizację konferencji i reklamę firmy w dniu 16 listopada 2007 r. – zgodnie ze zleceniem z dnia 2.10.2007 r.;
  2. usługa cateringowa PKWiU 55.5, stawka VAT 7%.

Na konferencję zaproszeni byli dostawcy, odbiorcy, instalatorzy, podwykonawcy, projektanci oraz redaktorzy gazet lokalnych, pracownicy (bez osób towarzyszących). W czasie trwania konferencji postawione były banery reklamujące firmę i towary będące w ofercie sprzedaży. Odbył się również pokaz nowości towarów, które od niedawna są w ofercie sprzedaży. Na koniec goście zostali poczęstowani posiłkiem podanym przez firmę cateringową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Strona może odliczyć podatek VAT naliczony od usługi cateringowej oznaczonej symbolem PKWiU 55.5 (opodatkowanej wg stawki 7%) oraz od usługi organizacji konferencji i reklamy firmy...

Zdaniem Strony jeżeli ma ona prawo do zaliczenia kosztów organizacji konferencji i reklamy firmy oraz kosztów usługi cateringowej do kosztów uzyskania przychodów, to podatek VAT wynikający z przedmiotowej faktury, dokumentującej usługę organizacji konferencji i reklamy firmy oraz usługę cateringową, będzie podlegał odliczeniu. Swoje stanowisko Strona uzasadnia tym, iż usługa cateringowa (sklasyfikowana PKWiU 55.5) nie jest usługą gastronomiczną, a więc nie można do niej zastosować ograniczenia wynikającego z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) brzmi: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”. Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2007 r. – od dnia 01.01.2008 r. również usługi turystyczne o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług nie są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji). Natomiast przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Kontrahent zaklasyfikował świadczone na rzecz Strony usługi do grupowania PKWiU 55.5 „Usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych”, natomiast usługi gastronomiczne sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 55.3 „Usługi gastronomiczne”. Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Przepis art. 88 ust. 1 pkt. 2 w/w ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Odnośnie zaliczenia w/w usług do kosztów uzyskania przychodów, tut. organ podatkowy informuje, iż rozstrzygnięcie w tym zakresie stanie się przedmiotem odrębnej interpretacji wydawanej w oparciu o uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego podanego we wniosku nie wynika w sposób jednoznaczny, czy Spółka wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, czy też wykonuje również czynności nieopodatkowane. W tej drugiej sytuacji zastosowanie będą miały przepisy art. 90 oraz 91 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące odliczenia częściowego podatku oraz korekty podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Stronie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z przedmiotowej faktury, dokumentującej usługi cateringu, organizacji konferencji i reklamy firmy, pod warunkiem jednakże, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług – co również podkreśla Wnioskodawca w swoim stanowisku, uzależniając prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj