Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-48/06/PK
z 17 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-48/06/PK
Data
2006.08.17



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
płatnik
stosunek pracy
świadczenia
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
świadczenie nieodpłatne
wycieczka
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy w wyniku sfinansowania pracownikom, emerytowanym pracownikom i ich rodzinom wycieczki powstanie u tych osób przychód?


Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku wynika, iż Akademia planuje zorganizować we własnym zakresie wycieczkę krajową, w której udział wezmą pracownicy, emeryci i ich rodziny. Wycieczka częściowo będzie finansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych a częściowo ze środków własnych uczestników.

Akademia stoi na stanowisku, iż u uczestników wycieczki w części finansowanej z ZFŚS nie powstanie przychód.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Akademii i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W związku z tym przedmiotowe świadczenia stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy jako świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, o których mowa w przytoczonym powyżej przepisie.

Akademia słusznie zauważa, iż przychodu nie można w przedmiotowym przypadku określić poprzez podzielenie kwoty jej wydatków na przedmiotowe wyjazdy przez liczbę osób korzystających z tych świadczeń. Jednakże wbrew opinii Akademii nie oznacza to, że przychód nie powstanie. Jak już wskazano na wstępie, umożliwienie pracownikom uczestnictwa w przedmiotowych wyjazdach będzie skutkowało powstaniem u nich przychodu ze stosunku pracy w postaci świadczenia w naturze. Zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione, ustala się według cen zakupu. Z tego wynika, iż przychodem każdego z pracowników będzie cena zakupu usługi polegającej na wyjazdowej imprezie szkoleniowo-integracyjnej. W sytuacji, gdy świadczenie nie zostało zakupione odrębnie dla każdego z pracowników, przy ustalaniu wartości pieniężnej należy stosować przepis art. 11 ust. 2a pkt 4 ww. ustawy, który stanowi, iż wartość tą ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. W takiej sytuacji przychodem pracownika będzie kwota równa wartości rynkowej takiego wyjazdu, a więc cenie jaka jest stosowana w przypadku podobnych świadczeń oferowanych na rynku.

Dla powstania przychodu nie ma też znaczenia, to "ile kto zjadł" w trakcie przedmiotowego wyjazdu, gdyż świadczeniem w tym przypadku jest wyjazd, a nie jego poszczególne elementy. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż te fakty nie mają także wpływu na ceny rynkowe podobnych usług oferowanych na rynku. Podobnie jak dla ceny biletu do kina nie ma wpływu fakt, czy nabywca tego biletu obejrzy cały film czy tylko pół. W przypadku podmiotów oferujących takie wyjazdy na rynku cena za wyjazd obejmuje możliwość skorzystania z poszczególnych atrakcji podczas wyjazdu. W związku z tym przychód powstanie w wysokości ceny jaką uczestnik musiałby zapłacić za taki wyjazd gdyby nabywał go po cenach rynkowych.

Bez znaczenia dla opodatkowania ww. przychodów pozostaje wskazany przez Akademię fakt, że świadczenia te w części będą sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Jak wynika z wniosku Akademii przedmiotowe świadczenia tylko w części będą sfinansowane z ZFŚS, a więc nie mogą korzystać z tego zwolnienia.

W zakresie osób, które nie są pracownikami Akademii ani emerytami, którzy w przeszłości byli pracownikami Akademii (rodziny pracowników i emerytów), należy zwrócić uwagę iż Akademii nie łączy z tymi osobami żaden stosunek prawny. W związku z tym przychody te należy zakwalifikować do źródła wymienionego w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Akademii nie będą ciążyły obowiązki płatnika, lecz obowiązek informacyjny wskazany w art. 42a ww. ustawy. Przepis ten stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Obecnie wzór tej informacji został określony na druku PIT-8C. Zasady ustalania wysokości przychodu podlegającego opodatkowaniu są identyczne jak przedstawione powyżej zasady wskazane w przypadku pracowników.

W przypadku emerytów, którzy byli w przeszłości pracownikami Akademii, ich przychód również będzie przychodem z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych na terytorium Polski przychodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W przypadku gdy świadczenia takie w danym roku podatkowym przekroczą kwotę 2.280zł, to od nadwyżki Akademia jest obowiązana pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Zasady ustalania wysokości tych przychodów są takie same jak wskazane wyżej w przypadku pracowników. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (obecnie wzór ten został określony na formularzu PIT-8A)

Reasumując, w wyniku sfinansowania przez Akademię wycieczki, u uczestników powstanie przychód i z tego tytułu, w przypadku pracowników i emerytów, którzy byli w przeszłości pracownikami, na Akademii ciążyć będą obowiązki płatnika. Zaś w przypadku pozostałych osób (rodzin pracowników i rodzin emerytów będących w przeszłości pracownikami) na Akademii ciążyć będzie jedynie obowiązek informacyjny w postaci obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj