Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-589/12-4/DG
Data
2012.10.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Udziały w zyskach
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
opodatkowanie
połączenie
połączenie międzynarodowe
spółki
zakład
Istota interpretacji
Czy realizacja opisanego powyżej połączenia T. z O. będzie skutkowała dla Spółki opodatkowaniem na gruncie art. 10 ustawy o PDOP bądź innych przepisów ustawy o PDOP? Czy działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu z O będzie w jakimkolwiek zakresie stanowić zakład na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP oraz UPO? Czy działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce jedynie podatkiem u źródła?
Wniosek ORD-IN 624 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.07.2012 r. (data wpływu 19.07.2012 r.) oraz piśmie z dnia 01.10.2012r. (data nadania 01.10.2012r., data wpływu 03.10.2012r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 20.09.2012r. Nr IPPB5/423-589/12-2/DG (data nadania 20.09.2012r., data doręczenia 24.09.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z połączeniem transgranicznym spółki oraz O. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z połączeniem transgranicznym spółki oraz O.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca z siedzibą w Holandii (dalej: T., Spółka), posiadająca rezydencję podatkową ustaloną na podstawie miejsca rzeczywistego zarządzania w Holandii i podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Holandii w zakresie holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych, należy do międzynarodowej grupy spółek z branży handlu, hurtowego i detalicznego (dalej: Grupa). W ramach reorganizacji spółek należących do Grupy planowane jest dokonanie połączenia T. z inną spółką z Grupy, O. Sp. z o.o., z siedzibą w W (dalej: O), będącą podatnikiem PDOP i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania znakami towarowymi na rzecz podmiotów z Grupy. Na moment połączenia jedynym udziałowcem O. będzie T. Omawiane połączenie zostanie dokonane przez przejęcie w taki sposób, że T będzie spółką przejmującą, a O. - spółką przejmowaną. Przejęcie O. nastąpi przez przeniesienie całego majątku O. na T. w ramach dokonania transgranicznego połączenia, zgodnie z odpowiednimi przepisami. Zasadniczo przeniesienie majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą następuje w zamian za wydanie udziałów spółki przejmującej wspólnikom spółki przejmowanej, niemniej jednak, ze względu na to, że w momencie przejęcia T. będzie jedynym udziałowcem O., w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne udziały. W związku z planowanym połączeniem, T jako udziałowcowi O, nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce. W następstwie planowanego połączenia działalność prowadzona dotychczas przez O. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przeniesiona do T. Po połączeniu z O. T. nie będzie kontynuować działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału powstałego z majątku O.
W szczególności T. pragnie podkreślić, iż na moment przejęcia O. przez Spółkę: - wszelkie umowy najmu, na mocy których wykorzystywane są obecnie aktywa O. (lokal biurowy, wyposażenie itp.) zostaną rozwiązane (O. nie jest właścicielem żadnych nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej);
- O nie będzie zatrudniać żadnych pracowników na umowę o pracę
- stosunki cywilnoprawne łączące O z innymi osobami wykonującymi świadczenia na rzecz O zostaną rozwiązane, bądź (w pewnym zakresie) współpraca z wybranymi osobami / podmiotami (w tym np. z rzecznikami patentowymi, prawnikami czy agencjami marketingowymi) może zostać przejęta w ramach / w wyniku połączenia przez T, przy czym po przejęciu licencjobiorcy będą korzystać z określonych wartości niematerialnych i prawnych (np. znaków towarowych, praw autorskich, wzorów przemysłowych) na podstawie umów z T.
Jednocześnie po połączeniu z O. T. nie będzie właścicielem, ani nie będzie korzystać z żadnych nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Po połączeniu z O. Spółka nie będzie posiadać miejsca zarządu, filii, biura ani też innej stałej placówki w Polsce, nie będzie też zatrudniać żadnych pracowników na umowę o pracę (po połączeniu z O. całość działalności T będzie prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem działań wskazanych poniżej). Jednocześnie po połączeniu z O. T. może współpracować m.in. w zakresie prawnym czy marketingowym np. z rzecznikami patentowymi, prawnikami, czy agencjami marketingowymi na terytorium Polski, którzy będą wykonywać świadczenia na rzecz T. związane np. z ochroną czy marketingiem znaków towarowych. W wyniku połączenia określone wartości niematerialne i prawne (np. znaki towarowe, prawa autorskie, wzory przemysłowe, którymi zarządza O. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), jak również wszelkie prawa do umów licencyjnych dotyczących omawianych wartości niematerialnych i prawnych oraz należności i zobowiązania z tytułu tych umów, zostaną przeniesione do T. Jednocześnie poszczególne spółki z Grupy, w tym spółki z siedzibą w Polsce, będą korzystać z wybranych wartości niematerialnych i prawnych na podstawie odpowiednich umów licencyjnych z T. W piśmie stanowiącym uzupełnienie do wniosku Spółka wskazuje, iż po dokonanym połączeniu spółka przejmująca będzie w odniesieniu do terytorium Polski prowadziła działalność polegającą na czerpaniu korzyści z wartości niematerialnych i prawnych (np. praw autorskich, wzorów przemysłowych i znaków towarowych, z których na podstawie odpowiednich umów korzystać będą polskie podmioty) oraz będzie współpracowała z rzecznikami patentowymi, prawnikami i agencjami marketingowymi. Spółka pragnie również wskazać, że po połączeniu nie będzie posiadać w Polsce miejsca zarządu, filii, biura ani też innej stałej placówki. Spółka równocześnie zwróciła się o potwierdzenie, iż podjęcie tych działań nie wiąże się z powstaniem zakładu na gruncie UPO.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy realizacja opisanego powyżej połączenia T. z O. będzie skutkowała dla Spółki opodatkowaniem na gruncie art. 10 ustawy o PDOP bądź innych przepisów ustawy o PDOP...
- Czy planowane połączenie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla T. na gruncie ustawy o VAT oraz lub ustawy o PCC...
- Czy działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu z O. będzie w jakimkolwiek zakresie stanowić zakład na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP oraz UPO...
- Czy działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce jedynie podatkiem u źródła...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytania nr 1, 3, 4.
W części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku realizacji opisanego powyżej połączenia nie będzie istniała podstawa prawna umożliwiająca ustalenie dochodu po stronie T. w oparciu o regulacje ustawy o PDOP. W konsekwencji, planowana transakcja połączenia spółek będzie neutralna podatkowo na gruncie przepisów ustawy o PDOP. Powyższa konkluzja nie będzie przy tym uzależniona od tego, czy po połączeniu T. będzie, czy też nie, kontynuować działalność na terytorium Polski w formie tzw. zakładu w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP oraz przepisów UUPO. W opinii T., powyższe stanowisko uzasadniają w szczególności argumenty przytoczone poniżej. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PDOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b ustawy o PDOP, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Jednocześnie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP, dochód z udziału w zyskach osób prawnych w przypadku połączenia lub podziału spółek stanowią dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych. Niemniej jednak, w związku z faktem, iż w ramach planowanego połączenia O ze Spółką, T. jako spółce przejmującej, nie zostaną wypłacono żadne dopłaty w gotówce, nie dojdzie do powstania dla Spółki przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP. Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych dla spółki przejmującej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej (z uwzględnieniem przepisów art. 10 ust. 4 ustawy o PDOP). Ponadto, w opinii T. ustawodawca w sposób wyraźny wskazał, jakie są przesłanki dla zastosowania przepisów dotyczących neutralności połączenia. W szczególności, ustawodawca w żaden sposób nie odniósł się do działań spółki przejmującej po dokonaniu połączenia i nie uzależnił neutralności połączenia od kontynuowania (bądź nie) działalności na terytorium Polski w jakiejkolwiek formie, w tym w formie tzw. zakładu. W konsekwencji, w opinii T. brak kontynuowania przez Spółkę działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po połączeniu w formie oddziału bądź zakładu, nie będzie mieć wpływu na sytuację podatkową T., a zatem nie będzie się z tym faktem wiązało powstanie obowiązku podatkowego na gruncie przepisów PDOP dla T. Reasumując, w opinii Spółki realizacja powyżej opisanego połączenia będzie neutralna na gruncie PDOP w związku z czym nie wystąpią podstawy prawne umożliwiające ustalenie jakiegokolwiek dochodu do opodatkowania po stronie T. w oparciu o regulacje ustawy o PDOP w związku z omawianym połączeniem z O.
Ad. 3
Zdaniem T., działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu z O. nie będzie stanowić zakładu na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o PDOF oraz UUPO.
Spółka pragnie podkreślić, że zgodnie z definicją zagranicznego zakładu zawartą w art. 4a pkt 11) ustawy o PDOP zagraniczny zakład oznacza: - stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
- plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
- osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje - chyba, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Spółka pragnie wskazać, że powyższa definicja zakładu zawarta w ustawie o PDOP zasadniczo odpowiada definicji zakładu zawartej w UUPO (przy czym UUPO obejmuje dodatkowo określeniem zakład miejsce zarządu).
Jak wskazano w stanie faktycznym, po połączeniu z O. T. nie będzie posiadać miejsca zarządu, filii, biura ani też innej stałej placówki w Polsce, poprzez którą byłaby wykonywana działalność T. W szczególności Spółka nie będzie właścicielem ani nie będzie korzystać z żadnych nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie Spółka nie będzie zatrudniać żadnych pracowników na umowę o pracę. Po połączeniu z O. całość działalności T. będzie zasadniczo prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym T. może jedynie współpracować m.in. w zakresie prawnym czy marketingowym np. z rzecznikami patentowymi, prawnikami, czy agencjami marketingowymi na terytorium Polski, którzy będą wykonywać świadczenia na rzecz T. związane np. z ochroną czy marketingiem znaków towarowych, jak również poszczególne spółki z Grupy, w tym spółki z siedzibą w Polsce, będą korzystać z wybranych wartości niematerialnych i prawnych na podstawie odpowiednich umów licencyjnych z T. W świetle powyższego, zdaniem Spółki, działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu z O nie będzie stanowić zakładu na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP oraz UUPO. Spółka wskazała, iż po dokonanym połączeniu spółka przejmująca będzie w odniesieniu do terytorium Polski prowadziła działalność polegającą na czerpaniu korzyści z wartości niematerialnych i prawnych (np. praw autorskich, wzorów przemysłowych i znaków towarowych, z których na podstawie odpowiednich umów korzystać będą polskie podmioty) oraz będzie współpracowała z rzecznikami patentowymi, prawnikami i agencjami marketingowymi. Spółka pragnie również wskazać, że po połączeniu nie będzie posiadać w Polsce miejsca zarządu, filii, biura ani też innej stałej placówki. Spółka równocześnie zwróciła się o potwierdzenie, iż podjęcie tych działań nie wiąże się z powstaniem zakładu na gruncie UPO.
Ad. 4
Zdaniem T., uwzględniając przedstawiony powyżej stan faktyczny, jedynymi dochodami Spółki, które będą podlegać opodatkowaniu w Polsce po połączeniu Spółki z O., będą dochody z należności licencyjnych wypłacanych na rzecz Spółki przez podmioty z Grupy, które na podstawie odpowiednich umów będą korzystać z określonych wartości niematerialnych i prawnych (np. znaków towarowych, praw autorskich, wzorów przemysłowych) przeniesionych w wyniku połączenia na T. Omawiane dochody będą bowiem podlegać zasadniczo opodatkowaniu u źródła w Polsce, z zastosowaniem odpowiednich przepisów ustawy o PDOP oraz UPO. Jednocześnie żadne inne dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez T. po połączeniu z O. nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce. Powyższe stanowisko wynika w szczególności z faktu, że po połączeniu z O. T. nie będzie kontynuować działalności na terytorium Polski w formie tzw. zakładu w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP oraz przepisów UUPO. Spółka pragnie wskazać, iż przedstawiając uzasadnienie swojego stanowiska, Spółka odnosi się specyficznie do opodatkowania podatkiem u źródła jako właściwego reżimu opodatkowania należności licencyjnych Spółki realizowanych przez Spółkę w efekcie przejęcia polskiej spółki zależnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ad. 1
Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) - k.s.h., w art. 516 i następne przewidują możliwość łączenia spółek kapitałowych polskich i zagranicznych. Mechanizmy fuzji są analogiczne jak w przypadku łączenia polskich spółek kapitałowych. Może ona nastąpić poprzez przejęcie spółki przejmowanej przez spółkę przejmującą lub zawiązanie nowej spółki (obejmującej majątek łączonych spółek). W przypadku takiego połączenia, jeżeli spółka polska jest spółką przejmującą lub nowo zawiązaną - powstają następujące skutki prawne: - wszystkie aktywa i pasywa przejmowanej spółki (polskiej) przechodzą na spółkę przejmującą (zagraniczną);
- wspólnicy spółki przejmowanej stają się wspólnikami spółki przejmującej (zagranicznej);
- spółka przejmowana (polska) przestaje istnieć.
W wyniku fuzji majątek spółki przejmowanej (polskiej) staje się własnością spółki przejmującej (zagranicznej). Spółka zagraniczna, mająca siedzibę i zarząd poza granicami Polski, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. tylko od dochodów osiągniętych na terytorium RP (art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - u.p.d.o.p.). Problemowi uznania w Polsce wartości przejmowanego majątku za przychód podatkowy poświęcony jest art. 10 ust. 2 u.p.d.o.p. Zgodnie z jego treścią: Przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych: - dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej,
- dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.
Podkreślenie, że zdaniem polskiego prawodawcy opisywany przychód pozostaje w zakresie obowiązywania polskiego prawa podatkowego wynika z art. 10 ust. 5 pkt 3 u.p.d.o.p. Zgodnie z jego treścią: Przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami: o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1. Zasada braku zaliczania do przychodów spółki przejmującej majątku spółki przejmowanej ma więc zastosowanie jeżeli spółka przejmująca podlega w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Z powołanego art. 10 ust. 2 u.p.d.o.p. wynikają dwa rygory opodatkowania. Pierwszy ma miejsce gdy spółka przejmująca nie posiada udziału w kapitale spółki przejmowanej, a w związku z tym nie ma zastosowania w sytuacji Wnioskodawcy. Drugi rygor opodatkowania ma miejsce w razie posiadania przez spółkę przejmującą udziałów w spółce przejmowanej, co ma zastosowanie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Decydujące znaczenie ma wtedy wielkość udziału. Jeżeli przekracza on 10% - fakt przejęcia spółki-córki (co skutkuje brakiem wydania przez spółkę przejmującą "samej sobie swoich" udziałów) – nadal czyni przejęcie majątku zdarzeniem wolnym od opodatkowania. Jeżeli jednak udział spółki przejmującej jest mniejszy niż 10% - spółka przejmująca rozpoznaje dochód. Z uwagi na to, że na moment połączenia jedynym udziałowcem O będzie Wnioskodawca, zastosowanie znajdzie przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 i wynikające z niego zwolnienie z opodatkowania wartości przejętego majątku.
W związku z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, w zakresie neutralności dokonywanego połączenia na gruncie przepisu art. 10 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p.
Ad. 3 i 4
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie na uwagę zasługuje okoliczność, iż pełna weryfikacja prawidłowości rozliczeń podatkowych w przypadku zaistnienia okoliczności opisanych w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) Ordynacji podatkowej. W postępowaniu w trybie określonym w art. 14b § 1 Op Organ podatkowy wyraża jedynie swój pogląd w zakresie interpretacji określonych przepisów prawa podatkowego, nie rozstrzygając o zindywidualizowanych zobowiązaniach podatkowych podatników w rozumieniu art. 5 tej ustawy. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej Organ podatkowy związany jest opisem przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i nie dysponuje takimi narzędziami jak postępowanie dowodowe, czy też postępowanie w zakresie ustalenia treści czynności prawnej, o którym mowa w art. 199a Op. W związku z powyższym Organ podatkowy nie analizował także przesłanek określonych w art. 10 ust. 4 updop.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|