Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
WP/415-140/05
z 23 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP/415-140/05
Data
2006.01.23
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek
Słowa kluczowe
członek pozaetatowy
wynagrodzenie ryczałtowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia pozaetatowego członka Kolegium korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 29.11.2005 r. udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. czy wynagrodzenie pozaetatowego członka Kolegium... korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Płatnik Regionalna .... pismem z dnia 29.11.2005 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pozaetatowemu członkowi Kolegium .... przyznano ryczałt w wysokości 1.960,00 zł. brutto, na mocy art. 26a ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późniejszymi zmianami). Płatnik wypłacając miesięczne wynagrodzenie pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. W złożonym wniosku zadano pytanie: czy wynagrodzenie pozaetatowego członka Kolegium ... korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek. Płatnik uważa, że wypłacane wynagrodzenie pozaetatowemu członkowi Kolegium.... nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych zatem płatnik prawidłowo od wypłaconych wynagrodzeń pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów , o których mowa w pkt. 7. Przychody określone w art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. dotyczą czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Przepisy prawa podatkowego, ani też materialnego prawa administracyjnego nie definiują w żaden sposób pojęcia ,,obowiązków społecznych lub obywatelskich". W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności w pracy samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie. Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić nie tylko na podstawie wyboru, lecz także w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczania przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek określonych zdarzeń prawnych. Jak wskazano w wyroku z dnia 7 października 1997 r., sygn. akt III SA 253/96 (publ. LEX): wyrażenie ,, osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich" należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II str. 435 i III str. 296) wyraz ,,społeczny" oznacza między innymi ,,zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, dla zaspokojenia jego potrzeb, będących przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu". Jeżeli chodzi o wyraz ,,obywatelski", to oznacza on ,,obowiązek obywatelski,Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe". Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Będą to również przychody związane z wykonywaniem określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Cechą wspólną tego rodzaju przychodów jest to, że nie stanowią one wynagrodzenia, lecz są rodzajem pewnego ekwiwalentu za poświęcenie swego czasu, wiedzy oraz sił (i związaną z tym możliwością utraty zarobku) na wykonywanie pewnych funkcji na rzecz państwa lub społeczeństwa, przy czym ma to miejsce poza działalnością zawodową tej osoby. Do osób wykonujących czynności społeczne i obywatelskie należy zaliczyć m.in. radnych rad gmin, rad powiatów i sejmików samorządowych, posłów, senatorów, ławników oraz członków nieetatowych regionalnych izb obrachunkowych, a także członków nieetatowych samorządowych kolegiów odwoławczych. Pozaetatowy członek Kolegium....., na mocy aktu powołania wydanego przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późniejszymi zmianami) pełni funkcję pozaetatowego członka Kolegium wybranego na sześcioletnią kadencję. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, zasadne jest zakwalifikowanie wynagrodzenia otrzymywanego przez pozaetatowego członka Kolegium.... do przychodów określonych w art. 13 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt. 7. Wynagrodzenia za pełnienie funkcji pozaetatowego członka Kolegium podlegają opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż Regionalna... jako płatnik obowiązany jest od należności wypłaconych z w/w tytułu pobrać każdorazowo zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (102,25 zł. miesięcznie, nie więcej niż za rok podatkowy 1.227,00 zł.), oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Zaliczkę od dochodów wyliczoną w powyższy sposób zgodnie z art. 41 ust. 1a ustawy zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Należy dodać , iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku od podatku zwolnione są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. W świetle powyższego kwoty stanowiące zwrot kosztów wypłacane przez Regionalną... osobom pełniącym funkcję nieetatowego członka Kolegium, którzy wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile kwota zwrotu z w/w tytułu nie przekroczy na rzecz danej osoby miesięcznie 2.280 zł. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w piśmie oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wypłacane wynagrodzenie pozaetatowemu członkowi Kolegium... nie korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Zatem płatnik od wypłacanych wynagrodzeń (art. 13 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy) zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. 102,25zł. miesięcznie). W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.