Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB4/423-5/13/AM
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę kapitałową – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2013 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę kapitałową.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka to jeden z największych na rynku polskim producentów pasz dla drobiu, trzody i bydła. Prowadzi działalność produkcyjną poprzez sieć kilku wytwórni rozmieszczonych na terenie kraju. Wnioskodawca będzie akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej, komplementariuszem zaś będzie WB. Ze względu na niejasne przepisy, a także występujące w praktyce organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych rozbieżności interpretacyjne w zakresie sposobu opodatkowania akcjonariuszy spółek komandytowo-akcyjnych, w celu wyeliminowania powyższych rozterek Spółka rozważa wraz z drugim wspólnikiem spółki komandytowo-akcyjnej przekształcenie SKA w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W wyniku takiego przekształcenia Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której będą przysługiwały wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej SKA. Przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę z o.o. nastąpi na podstawie stosownych przepisów prawa spółek handlowych. Na moment dokonania przekształcenia Spółka nie będzie członkiem podatkowej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy w związku z przekształceniem SKA w spółkę z o.o. nie dojdzie do powstania po stronie Spółki jakiegokolwiek przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych został zawarty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ze względu na użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” wyliczenie to nie ma charakteru enumeratywnego, a kategorie przychodów w nim wymienione stanowią tylko przykładowe rodzaje przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jedynym rodzajem przychodu wymienionym w art. 12 ust. 1 ustawy, nad którego możliwością powstania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym należałoby się zastanowić, jest przychód wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przychodem jest m.in. nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej objęta w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Tym samym, aby doszło do powstania przychodu na podstawie tego przepisu konieczne jest łączne wystąpienie poniższych przesłanek:


  • udziały muszą zostać objęte – inne formy nabycia udziałów nie są objęte zakresem zastosowania przedmiotowego przepisu,

  • w zamian za wkład niepieniężny – musi zostać wniesiony aport w celu objęcia udziałów,

  • wkład niepieniężny musi mieć postać inną niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.


Spółka w wyniku przekształcenia SKA w spółkę z o.o. stanie się udziałowcem spółki z o.o. poprzez złożenie oświadczenia o uczestnictwie w tej spółce, a nie w drodze objęcia udziałów, które następuje na skutek wniesienia wkładu do danej spółki, co w przypadku przekształcenia SKA w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie miało miejsca. Ponadto, w ramach przekształcenia SKA w spółkę z o.o. Wnioskodawca nie dokona zbycia żadnego składnika majątku na rzecz spółki z o.o. Jak bowiem wcześniej zaznaczono, w związku z przekształceniem Spółka złoży jedynie oświadczenie o uczestnictwie w spółce z o.o. i tym samym nie będzie zobowiązana do żadnego świadczenia na rzecz spółki z o.o. Majątek SKA przejdzie na spółkę z o.o. na mocy przepisów prawa, a zatem nie będzie miało miejsca wniesienie wkładu do spółki z o.o. Natomiast ze względu na fakt, że w wyniku przekształcenia SKA w spółkę z o.o. wniesienie wkładu do spółki z o.o. w ogóle nie będzie miało miejsca, należy również uznać, że ostatnia z ww. przesłanek też nie zostanie spełniona.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że przedmiotowej sprawie żadna z przesłanek zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostanie spełniona, Spółka z tytułu przekształcenia SKA w spółkę z o.o. nie osiągnie przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Mimo że zawarty w art. 12 ust. 1 ustawy katalog przychodów podlegających opodatkowaniu ma charakter przykładowy, w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie została zamieszczona definicja przychodu podatkowego. W związku z powyższym, w celu ustalenia zakresu znaczeniowego pojęcia przychodu podatkowego należy odwołać się do definicji takiego przychodu wypracowanej przez doktrynę.

Zgodnie z powszechnie akceptowaną w doktrynie definicją przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, przychodem takim są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym (tak np. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, komentarz do art. 12, Nb. 1, Legali 2011).

Z powyżej przytoczonej definicji przychodu oraz z brzmienia art. 12 ust. 1 ustawy wynika, że za przychód podlegający opodatkowaniu uważa się kategorie przychodów wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy oraz inne otrzymane albo należne trwałe przysporzenia majątkowe. Opisane powyżej przekształcenie SKA w spółkę z o.o. nie spowoduje powstania żadnego przychodu wymienionego w art. 12 ust. 1 ustawy. Jednocześnie, w wyniku przekształcenia SKA w spółkę z o.o. Wnioskodawca, jako wspólnika SKA a następnie spółki z o.o., nie otrzyma żadnego przysporzenia majątkowego. W konsekwencji, nie będzie podstawy do uznania, że w Spółce z tytułu przekształcenia SKA w spółkę z o.o. powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie będzie miał również zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przepis ten określa skutki podatkowe przekształcenia spółek kapitałowych w spółki osobowe, podczas gdy przekształcenie SKA w spółkę z o.o. jest procesem odwrotnym – przekształceniem spółki osobowej w spółkę kapitałową.

Końcowo, Spółka wskazuje, że przyjęte przez nią i zaprezentowane powyżej stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych wyrażonym m.in. w:


  • interpretacji indywidualnej ITPB3/423-552/12/AM wydanej 13 grudnia 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w której organ uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „(…) przekształcenie SKA w spółkę kapitałową nie będzie skutkować dla wnioskodawcy powstaniem przychodu i z tego względu nie będzie również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych”;

  • interpretacji indywidualnej IPPB3/423-384/12-2/DP wydanej 4 września 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie oraz interpretacji indywidualnej IPPB3/423-305/12-2/DP wydanej 25 lipca 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w których organ uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „(…) w wyniku przekształcenia SKA w sp. z o.o. Wnioskodawca jako wspólnik (akcjonariusz) SKA nie uzyska żadnego przysporzenia majątkowego. W wyniku przekształcenia stan majątkowy Wnioskodawcy będącego akcjonariuszem SKA nie ulegnie zmianie w szczególności nie dojdzie do podwyższenia wartości majątku Wnioskodawcy. (…) Podsumowując, żadna z przesłanek z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy pop nie zostanie spełniona w przypadku przekształcenia SKA w sp. z o.o., a w związku z tym przekształceniem po stronie Wnioskodawcy nie powstanie żaden przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj