Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-347/1/06/AP
z 5 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-347/1/06/AP
Data
2006.12.05
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
ewidencja
nieodpłatne przekazanie rzeczy
prowadzenie ewidencji
Pytanie podatnika
Czy przekazanie do spożycia artykułów spożywczych pracownikom, jak i innym osobom w czasie narad i różnego rodzaju spotkań służbowych powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?"
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona jest emitentem znaków pieniężnych, w tym banknotów i monet kolekcjonerskich. Banknoty i monety kolekcjonerskie są sprzedawane i przekazywane nieodpłatnie na cele reprezentacyjne, wystawiennicze, badawcze, naukowe, promocyjne i edukacyjne. Oprócz sprzedaży są też wykorzystywane jako upominki wręczane przedstawicielom instytucji krajowych i zagranicznych podczas oficjalnych spotkań. W związku z tym, iż dostarczane do banku monety służą działalności opodatkowanej Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem. Zdaniem Strony przekazywane w/w towary stanowią prezenty o małej wartości, w związku z czym Strona prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt l, w której zawarte jest imię i nazwisko osoby obdarowanej, firma/instytucja jaką reprezentuje oraz zajmowane stanowisko i funkcja. Zgodnie z art. 5 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, póz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1. odpłatna dostawa towarów o odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju 2. eksport towarów 3. import towarów 4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju 5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. l w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ponadto w myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3). Stosownie do art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary: 1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób; 2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jakie dane są niezbędne dla ustalenia tożsamości obdarowanych osób. W związku z tym jeżeli wymienione w ewidencji imię i nazwisko osoby obdarowanej, firmy/instytucji jaką reprezentuj e oraz zajmowane stanowisko i funkcja pozwalaj ą na jednoznaczne zidentyfikowanie danego podmiotu, to należy uznać, iż taka ewidencja spełnia wymogi określone w art. 7 ust. 4 pkt. l ustawy o VAT. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.