Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piekarach Śląskich
PP/443/1/2007
z 29 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/1/2007
Data
2007.01.29



Autor
Urząd Skarbowy w Piekarach Śląskich


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
apteka
kasa rejestrująca
rabaty
refundacja ceny leków
sprzedaż


Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy przedstawiony sposób ewidencjonowania obrotu jest prawidłowy? czy apteka może stosować przedstawione techniki sprzedaży w odniesieniu do leków, na które ceny zostały ustalone urzędowo?czy wyżej wymieniona sprzedaż jest sprzedażą rabatową, czy też należy ją traktować jako wydatki na koszty reklamy i reprezentacji, czy pacjent w tej formie otrzymuje prezenty?


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Podatnik jest spółką jawną zajmującą się sprzedażą leków. Apteka w ramach zwiększania zainteresowania klientów zakupami leków stosuje różne techniki marketingowe. Jedną z nich jest sprzedaż z rabatem leków za 1 grosz. Strona zaznacza, iż praktyka sprzedaży leków za 1 grosz odnosi się do leków refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, gdzie rabatem objęta jest część zapłaty za lek, którą winien uiścić pacjent. Tak więc przy wyżej wymienionej sprzedaży apteka część zapłaty za sprzedany lek otrzymuje w postaci refundacji i rezygnuje z części zysku przez to, że nie pobiera zapłaty od pacjenta w wysokości ryczałtu określonej kwotowo np. 3,20 zł – klient płaci tylko 1 grosz.

Wnioskodawca informuje również, że operacja ta jest ewidencjonowana na paragonie kasowym, gdzie widnieje kwota sprzedaży podlegająca refundacji, kwota jaką płaci pacjent w rozbiciu na stawki VAT oraz kwota udzielonego rabatu, jako informacja bez podania stawki VAT.

Podmiot zaznacza też, że na wyżej wymienione leki stosowane są ceny urzędowe, które nie są przekraczane. Apteka ma również zagwarantowany zysk ze sprzedaży tych leków, a przez udzielenie rabatu rezygnuje tylko z części zysku jaką mogłaby otrzymać.

W związku z powyższym Podatnik pyta:

  1. czy przedstawiony sposób ewidencjonowania obrotu jest prawidłowy?
  2. czy apteka może stosować przedstawione techniki sprzedaży w odiesieniu do leków, na które ceny zostały ustalone urzędowo?
  3. czy wyżej wymieniona sprzedaż jest sprzedażą rabatową, czy też należy ją traktować jako wydatki na koszty reklamy i reprezentacji, czy pacjent w tej formie otrzymuje prezenty?

Zdaniem Podatnika operacja sprzedaży “leków za grosik” jest ewidencjonowana na kasie prawidłowo. Strona powołuje się w tej kwestii na art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym rabaty pomniejszają obrót, a więc podstawę opodatkowania. Jeśli rabat jest udzielany w momencie sprzedaży obniża on jednostkową cenę netto. W opinii Wnioskodawcy nie ma więc potrzeby obliczać kwoty obniżenia VAT z tytułu udzielonego rabatu.

Podmiot stoi również na stanowisku, że prawidłowo wystawiony paragon przy udzielaniu rabatu w momencie sprzedaży powinien zawierać cenę jednostkową już pomniejszoną o udzielony rabat.

Spółka zaznacza również, iż w jej mniemaniu nie ma również przepisów, które zabraniałby sprzedaży leków za 1 grosz, przy czym podkreśla, że ceny urzędowe nie są w żaden sposób przekraczane.

Ponadto Strona uważa, że przedstawiona technika sprzedaży to sprzedaż rabatowa, a nie sprzedaż w ramach reklamy i reprezentacji firmy, ani tym bardziej wręczanie pacjentowi prezentów. Swoje stanowisko Podmiot opiera na przepisach art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty rabatu – zdaniem Podatnika - nie należy traktować jako wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w związku z promocją i reklamą, ponieważ w przedmiotowej sytuacji istnieje związek pomiędzy ilością czy samym zakupem określonego towaru i należy ją ściśle traktować jako sprzedaż rabatową. Pacjent tylko w momencie zakupu określonego leku może skorzystać z tej formy promocji i ten moment decyduje o tym, że jest to sprzedaż rabatowa, a nie sprzedaż w ramach reklamy i reprezentacji firmy.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004, Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 4 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Ad. 1

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. 2002 Nr 108 poz. 948 ze zm.) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
  3. numer kolejny wydruku,
  4. datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
  5. nazwę towaru lub usługi,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi,
  7. ilość i wartość sprzedaży,
  8. wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
  9. wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
  10. łączną kwotę podatku,
  11. łączną kwotę należności,
  12. kolejny numer paragonu fiskalnego,
  13. kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  14. logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Powyższy wykaz nie zawiera elementów, o których wspomniał Podatnik we wniosku, tj. kwot refundowanych oraz kwot udzielonego rabatu. Jednakże przedstawiona lista jest katalogiem otwartym i Podmiot może na paragonie zamieścić również te dodatkowe informacje.

Najistotniejszym elementem, który musi widnieć na paragonie jest kwota obrotu, która w tym przypadku - po pomniejszeniu o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) – wynosi 1 grosz. Ponadto, jak informuje Strona, wartość sprzedaży i kwoty podatku są określone dla poszczególnych stawek.

Jednocześnie sprzedaż towarów refundowanych - jakimi są leki - wpływa również na sposób ewidencjonowania transakcji. Ze względu na to, iż niezależnie od tego jaką część płatności za lek reguluje kupujący, specyfika ewidencjonowania sprzedaży poprzez kasę rejestrującą powoduje, że w miesięcznych raportach fiskalnych figuruje 100% wartości sprzedaży i należny od tego podatek od towarów i usług. Podatek należny na koniec miesiąca dotyczy więc zarówno kwot otrzymanych od klientów (w przedmiotowym przypadku wielokrotność 1 grosza), jak i tych, które mają zostać zrefundowane przez NFZ.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż przedstawiony przez Podatnika sposób rejestrowania transakcji sprzedaży na kasie rejestrującej jest prawidłowy.

Ad. 2

Odnośnie interpretacji przepisów dotyczących cen urzędowych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piekarach Śląskich pragnie poinformować, iż nie jest organem właściwym rzeczowo, ani też podmiotem uprawnionym do rozpatrywania przedmiotowej kwestii. Artykuł 14a § 1 stanowi bowiem, iż istnieje obowiązek udzielania pisemnej interpretacji jedynie w zakresie stosowania prawa podatkowego.

Ad. 3

W praktyce handlu w warunkach gospodarki wolnorynkowej podmioty w celu intensyfikacji sprzedaży stosują różnego rodzaju promocje, premie i rabaty. Rabaty można podzielić na dwie kategorie:

  • rabaty przyznawane przed ustaleniem ceny i dokonaniem dostawy towaru,
  • rabaty przyznawane po dokonaniu dostawy towaru.

Rabaty pierwszej kategorii - zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - nie mają wpływu na podstawę opodatkowania, ponieważ obrót stanowi całość kwoty żądanej od nabywcy pomniejszona o kwotę należnego podatku, która uwzględnia już obniżenie ceny o kwotę prawnie dopuszczalnego rabatu. Tym samym nie ma potrzeby wykazywać odrębnie na fakturze lub paragonie dokumentującym transakcję sprzedaży kwoty udzielonego rabatu.

Z kolei rabaty udzielane po dokonaniu dostawy towaru wpływają na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu. W związku z tym w myśl art. 29 ust. 4 cytowanej ustawy udzielenie rabatu obniża podstawę opodatkowania, a zastosowanie tego rodzaju praktyki marketingowej wymaga udokumentowania np. w postaci faktury korygującej.

W świetle powyższych rozważań należy zauważyć, iż technika, o której pisze Spółka w przedmiotowym wniosku posiada wszelkie znamiona rabatu przyznawanego przed ustaleniem ceny i dokonaniem dostawy towaru.

Warto też zaznaczyć, iż przedstawionej sytuacji nie należy utożsamiać z nieodpłatnym przekazaniem towarów o których mowa w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Organ legislacyjny wyraźnie bowiem wskazuje co należy uznać za wydatki na cele reprezentacji i reklamy tj. drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki.

Należy podkreślić, że w przedstawionym stanie faktycznym brak jakichkolwiek odniesień do wyżej wymienionych kategorii. Ponadto klienci Podatnika nie otrzymują żadnych towarów nieodpłatnie, ponieważ za zakupione leki regulują należność w wysokości 1 grosza. Tym samym nie można mówić, iż praktyka intensyfikacji sprzedaży stosowana przez Podmiot podlega przepisom dotyczącym reprezentacji i reklamy.

Naczelnik urzędu skarbowego pragnie również podkreślić, iż w myśl art. 29 ust. 1 obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W związku z odrębnymi uregulowaniami i umowami zawartymi z Narodowym Funduszem Zdrowia apteki otrzymują zwrot części utraconych wpływów z tytułu stosowania obniżonych cen leków. Z uwagi na to, iż jest to dopłata związana ściśle z dostawą określonego towaru podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednakże zgodnie z art. 19 ust. 21 cytowanej ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

W świetle powyższych przepisów w odniesieniu do specyfiki ewidencjonowania sprzedaży leków na kasie rejestrującej, o której wspomniano w punkcie 1, Podatnik zobowiązany jest do obliczenia i odprowadzenia podatku VAT w dwóch momentach:

  • w momencie sprzedaży leku, gdzie za podstawę opodatkowania należy przyjąć całość świadczenia należnego od nabywcy - w przedmiotowym przypadku kwota ta wynosi 1 gr,
  • w momencie wpływu na rachunek bankowy Podatnika kwoty refundacji przyznanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia, przy czym gramatyczna wykładnia wskazanego w art. 29 ust. 1 wyrażenia „Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje (...), pomniejszone o kwotę należnego podatku.” pozwala wnioskować, że każda otrzymana dotacja zawiera w sobie podatek VAT, a podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota dotacji pomniejszona o ten podatek.

Biorąc pod uwagę opisany przez Podatnika stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piekarach Śląskich stoi na stanowisku, iż:

  • przedstawiony przez Stronę sposób ewidencjonowania transakcji na kasie rejestrującej jest prawidłowy,
  • zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług przedstawioną technikę należy uznać za sprzedaż z rabatem transakcyjnym, a nie koszty reprezentacji i reklamy, w której klient otrzymuje prezenty.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj