Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-229/06
z 22 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-229/06
Data
2007.01.22



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
premia
usługi o charakterze niematerialnym


Pytanie podatnika
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy poprawnie klasyfikuje osiągnięcie przez kontrahenta czeskiego, określonego w umowie, poziomu obrotów jako usługę i w konsekwencji ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z samonaliczeniem podatku od importu usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca zawiera ze swoimi odbiorcami umowy, w których określa poziom obrotów, jaki winni oni uzyskać, aby otrzymać od Niej premię pieniężną. Jedna z umów łączy ją z kontrahentem z Czech, a określana jest jako system rabatowy. Premie są kalkulowane rocznie i stanowią określony procent osiągniętych obrotów (2, 4, 6 i 8 %). Premie nie dotyczą konkretnych sprzedaży. Dotyczą całego roku, w którym dostarczane były towary. Czeski kontrahent Spółki dokumentuje osiągnięcie premii poprzez wystawienie faktur na bonus, zgodnie z umową. Podatnik traktuje fakturę jako fakturę za nabycie niematerialnych usług od podatnika z innego państwa UE, świadczoną na terytorium Czech i nalicza podatek oraz odlicza go w tym samym miesiącu. Czeski kontrahent Spółki nie jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług. Na fakturze nie wykazuje czeskiego podatku, uważając, iż winien on być rozliczony w Polsce.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy poprawnie klasyfikuje osiągnięcie przez kontrahenta czeskiego, określonego w umowie, poziomu obrotów jako usługę i w konsekwencji ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z samonaliczeniem podatku od importu usług?

W ocenie Wnioskującej, otrzymujący premię ma obowiązek wystawienia faktury, bowiem otrzymanie premii powinno być zakwalifikowane jako świadczenie w zamian za określone zachowanie. Każde świadczenie, nie będące dostawą towarów winno być, w ocenie Spółki, oceniane jako świadczenie usług. Zatem, premia stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez kontrahenta czeskiego, opodatkowane na zasadach ogólnych. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż jest uprawniona do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy samonaliczaniu podatku, pod warunkiem, iż kwoty te mogłyby zostać odliczone, gdyby czynności były wykonywane na terytorium kraju.

Ustosunkowując się do przedstawionej we wniosku kwestii, stwierdza się co następuje;

Zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stosownie do powyższego, zakres niniejszego postanowienia ograniczony jest do kwalifikacji opisanego we wniosku stanu faktycznego na gruncie prawa polskiego. Tut. organ podatkowy nie odnosił się do wskazanej przez Podatnika, kwalifikacji opisanego zdarzenia dokonanej przez kontrahenta czeskiego, przyjmując za Podatnikiem, iż Wnioskująca dokonuje nabycia usługi świadczonej przez podmiot z innego kraju UE, a dotyczącej wypłacania przez Spółkę premii pieniężnej.

Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, iż każde świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, nie będące dostawą towarów, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 przywoływanej ustawy.

Zgodnie z regulacją art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

Regulacje dotyczące miejsca świadczenia, wymienione jako odstępstwa od zasady ogólnej, wyrażone w ust. 2-6 art. 27 i art. 28 ustawy podatkowej stanowią zaś, iż miejsce świadczenia tych usług jest inne, niż miejsce siedziby podmiotu świadczącego. Jednocześnie, usługi dla których miejsce świadczenia (opodatkowania) określa się w sposób odmienny, zostały wyraźnie w tych przepisach wskazane.

W ocenie tut. organu podatkowego, uznane za usługę, zachowanie polegające na dokonaniu zakupów w określonej wysokości w przeciągu roku, nie mieści się wśród usług, dla których miejsce świadczenia zostało określone jako odstępstwo od zasady ogólnej, określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy (usługi te wskazane zostały w sposób wyczerpujący w przepisie art. 27 ust. 4 ww. ustawy, dla których miejsce świadczenia określa się zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem miejscem jego świadczenia jest terytorium gdzie świadczący – kontrahent otrzymujący premię ma siedzibę, a więc terytorium Czech.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 9 ww. ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Podatnikiem z tytułu nabycia usług od przedsiębiorcy zagranicznego jest jednak tylko taki podmiot, który nabywa usługi świadczone, w myśl przepisów przywoływanej ustawy podatkowej, na terytorium Polski.

Zatem, nabywca usług od podmiotu posiadającego siedzibę poza terytorium Polski jest zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tego tytułu tylko wówczas, gdy miejscem ich świadczenia, zgodnie z ustawą o VAT jest Polska, a zatem, gdy stanowią one import usług. W przypadku usług, których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Polski, rozliczenie podatku związanego z nabywanymi usługami odbywa się na zasadach obowiązujących w państwie miejsca świadczenia. Ze względu na wskazane miejsce świadczenia opisanej usługi, znajdujące się na terytorium Czech, Wnioskująca nie jest z tytułu ich nabycia zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług w kraju.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług opisanych we wniosku, wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 przywoływanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do powołanych przepisów, prawo do odliczenia przysługuje, m. in. w odniesieniu do podatku naliczonego, wynikającego z importu usług. Wobec uznania usługi opisanej we wniosku za świadczoną na terytorium Czech, do importu usług nie dochodzi. Zatem, Podatnik nie jest uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.

Odnieść należy się również do wskazanej przez Wnioskującą podstawy prawnej, na której opiera swoje uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego.

Przepis powyższy ma zastosowanie w odniesieniu do świadczącego usługę bądź dokonującego dostawy poza terytorium kraju. W opisanej we wniosku sytuacji, Wnioskująca nie jest natomiast podmiotem świadczącym lecz nabywający usługę. Przepis powyższy nie ma w tym przypadku również zastos

Spółce nie przysługuje zatem prawo do odliczenia w Polsce podatku naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych od nabywcy, dokumentujących wypłacenia przez Nią premii za osiągnięcie określonego obrotu.

Uwzględniając powyższe, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu postanowił jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj