Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D2-443/47/06
z 27 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D2-443/47/06
Data
2006.11.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
obowiązek podatkowy
podatek naliczony
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe
Pytanie podatnika
Czy podatnik miał prawo zaksięgować otrzymaną fakturę w ewidencji zakupów dla podatku VAT, czy też nie powinien był jej księgować, lecz odesłać wystawcy ?
Czy podatnik miał prawo odliczyć naliczony w niej podatek od towarów i usług za miesiąc otrzymania faktury ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23.10.2006 r. wpłynął wniosek Hotelu ..... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: "W dniu 23.02.2006 r. podatnik jako inwestor zawarł umowę o roboty budowlane z wykonawcą tych robót. W dniu 06.04.2006 r. strony zawarły aneks do tej umowy, którym między innymi zmieniono § 9 ust. 1 umowy w ten sposób, iż określono, że w ramach umowy wykonawca wystawi 2 faktury: W dniu 12.04.2006 r. inspektor nadzoru inwestora, wbrew treści umowy, podpisał protokół odbioru części wykonanych robót, a w dniu 14.04.2006 r. wykonawca wystawił fakturę częściową na kwotę równą wartości robót wykazanych w wymienionym protokole. Faktura ta została ostatecznie doręczona podatnikowi w formie duplikatu, gdyż jej oryginał nie dotarł do podatnika. Podatnik zażądał wystawienia przez wykonawcę faktury korygującej do wyżej wymienionej faktury domagając się: Wykonawca faktury korygującej nie wystawił". „Czy podatnik miał prawo zaksięgować otrzymaną fakturę w ewidencji zakupów dla podatku VAT, czy też nie powinien był jej księgować, lecz odesłać wystawcy? i zajęto stanowisko: "W przedmiotowej sytuacji podatnik był zobowiązany do zaksięgowania faktury w ewidencji zakupów VAT. Nie miał też prawa do odsyłania faktury, gdyż taka forma kwestionowania treści faktury w ogóle nie jest przewidziana w przepisach prawa podatkowego. Podatnik stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w tej fakturze, aczkolwiek podatnik takiego odliczenia dotychczas nie dokonał. Faktura została wystawiona w związku z wykonaniem części robót budowlanych przez wykonawcę. Choć nie powinna ona zostać wystawiona z uwagi na treść umowy, to zauważyć należy, iż jej wystawienie nie wypełnia znamion art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy uniemożliwiającego odliczenie podatku. Podatnik kwestionuje wartość i zakres robót, na podstawie których faktura została wystawiona, lecz wykonawca prezentuje stanowisko odmienne, a podatnik nie potrafi przewidzieć treści orzeczenia Sądu w tej sprawie. Okoliczność, iż wykonawca wykonał pewien zakres robót budowlanych o pewnej, choć spornej wartości nie jest przez podatnika kwestionowana. Skorygowanie tej faktury do treści zgodnej z umową może nastąpić na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. poprzez: Zgodnie z § 17 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia, z chwilą otrzymania faktury korygującej, podatnik będzie zobowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego za miesiąc w którym otrzymał fakturę. Tym samym do chwili otrzymania faktury korygującej nie ma podstaw do nie ewidencjonowania dotychczasowej faktury, ani też do nie obniżania podatku należnego o podatek naliczony. Ewentualna korekta będzie możliwa dopiero po otrzymaniu od wykonawcy faktury korygującej. Z drugiej strony stanowisko podatnika uzasadnione jest tym, że wykonawca również zobowiązany jest do zaksięgowania i odprowadzenia podatku wynikającego z faktury, a ewentualnego obniżenia tego podatku będzie mógł dokonać dopiero po wystawieniu faktury korygującej (wyroki NSA: z 19.12.2000 r. III S.A. 1715/99, Przegląd Podatkowy 5/2001 s. 61, z 17.04.2000 r. I S.A./Wr 2835/99 LEX 42454". Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. / stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco: Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przypadki, w jakich podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zostały określone w przepisie art. 88 ustawy o VAT. Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (...), o czym stanowi art. 86 ust. 10 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o VAT. Natomiast w myśl ust. 11 tego art. - jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Jednocześnie przepis art. 86 ust. 12 ustawy - uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, bądź od wykonania usługi. Warunek ten nie musi być jednak zrealizowany w przypadku czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11, tj. m.in. usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny - tutejszy Organ wyjaśnia, że aby nabywca usługi budowlanej lub budowlano-montażowej miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, wystarczającym jest otrzymanie faktury dokumentującej wykonanie usługi. Podatnik może odliczyć podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, bądź w rozliczeniu za okres następny. W opisanym powyżej stanie prawnym, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje odliczenia podatku naliczonego ma on obowiązek zaewidencjonowania faktury VAT, na podstawie której nabył prawo do obniżenia podatku należnego. Obowiązek ten wynika z przepisu art. 109 ust. 3 wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Załączniki złożone wraz z pismem tj.: umowa o roboty budowlane z aneksem, protokół odbioru wykonanych robót z dnia 12.04.2006 r. oraz faktura nr 1/K/2006 r. z dnia 14.04.2006 r. (duplikat) nie zostały poddane ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Stronę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. POUCZENIE Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.