Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
DPD/415-12/06
z 19 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DPD/415-12/06
Data
2006.09.19



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kaliszu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy wartość nabywanych towarów w związku z prowadzoną akcją promocyjną (premiową) stanowi w całości koszt uzyskania przychodów?


We wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym zaliczania w koszty uzyskania przychodów wartości nabywanych towarów w związku z prowadzoną sprzedażą promocyjną oraz rozliczania podatku VAT. Podatnik prowadząc akcję promocyjną nabywa towary, które przeznacza na te cele, jak również do celów promocyjnych przeznacza własne wyroby. Towary te, za pośrednictwem dystrybutorów, przekazywane są nieodpłatnie w ramach prowadzonej akcji, po spełnieniu określonych warunków. We wniosku, przedstawiając opisaną sytuację, określono również przeprowadzaną akcję jako sprzedaż premiowa.

Według wnoszącego zapytanie, w opisanej sytuacji, nie ma zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż akcja promocyjna kierowana jest do szerokiego anonimowego, niewyselekcjonowanego grona klientów i każda osoba może w niej wziąć udział, zaś wydanie prezentu jest następstwem uczestnictwa w tejże akcji.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zmianami) – zwanej dalej updof – kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Oznacza to, że możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika. Musi więc istnieć bezpośredni lub chociażby tylko potencjalny związek przyczynowy między wydatkiem a uzyskanym przychodem. Kolejnym warunkiem jest właściwe udokumentowanie tego wydatku. Przesłanki te muszą być przy tym spełnione łącznie.

Mając na uwadze powyższe rozumienie kosztów uzyskania przychodów oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy uznać, że wydatki poniesione na akcję, nazywaną zamiennie przez Podatnika, jako sprzedaż promocyjna lub premiowa - spełniają wyżej wymienione przesłanki warunkujące zaliczenie wydatków związanych z przeprowadzaną akcją do kosztów uzyskania przychodów.

Wyjaśnieniu wymaga natomiast zapis art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ograniczający wysokość zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów związanych z reprezentacją i reklamą prowadzoną za pomocą środków masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z uwagi na brak definicji pojęć „reprezentacja” i „reklama” w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ich znaczenie należy pojmować zgodnie z ich znaczeniem w języku polskim. Słownik języka polskiego definiuje pojęcie „reprezentacji” jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją danego podmiotu, natomiast „reklamę” jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981 r.).

Pojęcie „reklama” – jak wynika z powyższego – jest na tyle pojemne, że obejmuje również pojęcie sprzedaży promocyjnej czy też premiowej. Natomiast charakter takiej sprzedaży decydować będzie czy wydatki z jej prowadzeniem można będzie zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów czy też będą limitowane zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wynika, że sprzedaż skierowana jest ona do szerokiego kręgu osób. Taki charakter sprzedaży promocyjnej czy też premiowej jako reklama prowadzona w sposób publiczny skutkuje zaliczeniem w koszty uzyskania przychodów całości wydatków związanych z ich prowadzeniem.

Informuje się, że interpretacja przepisów odnośnie podatku VAT w zakresie objętym wnioskiem zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj