Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
BP/423-0012/06
z 11 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-0012/06
Data
2006.07.11



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dotacja
przychód
refundacja


Pytanie podatnika
Czy otrzymane dotacje będą stanowiły dla Związku przychód w rozumieniu stawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 21.04.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 25.04.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) odnośnie opodatkowania otrzymanych przychodów z tytułu dotacji stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że Podatnik zawarł z Agencją Rynku Rolnego w ramach projektów na realizację mechanizmów Wsparcie Produkcji Rolnej "Wsparcie rynku produktów pszczelich" umowy, dzięki którym otrzymał dotacje na:

#8722; zakup przyczep (lawet), które będą stanowiły majątek trwały Związku;

#8722; zakup pszczół;

#8722; zakup leków do zwalczania warrozy;

#8722; analizy jakości miodu;

#8722; szkolenia zatytułowane "Prawidłowe prowadzenie pasiek gwarancją dobrej jakości miodu".

Dodatkowo Związek otrzymał dotację od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup roślin miododajnych.

Poszczególni pszczelarze, aby skorzystać z dofinansowania najpierw muszą z własnych środków sfinansować zakupy poszczególnych towarów i usług. Faktury za te zakupy będą wystawiane na Wojewódzki Związek Pszczelarzy, który przekaże kołom pszczelarzy kwoty dotacji do rozdysponowania na poszczególne osoby fizyczne.

W przypadku zakupu leków oraz matek pszczelich poszczególni pszczelarze będą pokrywali kwoty zakupów jedynie w części przekraczającej wysokość dotacji.

Jednostka występuje z zapytaniem, czy w przedstawionym stanie faktycznym otrzymane dotacje będą stanowiły dla niej przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jej zdaniem, zgodnie z art. 17 ust. 14a i 36 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 19957, ze zm.) wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa. Oznacza to, że Związek nie powinien wliczać do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przedmiotowych dotacji.

Mając na uwadze stan faktyczny zaprezentowany we wniosku Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami), przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne wymienione w pkt. 1 - 9 powołanego wyżej artykułu. Przy czym - w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dla faktu zaistnienia przychodu nie ma znaczenia źródło pochodzenia tych pieniędzy i wartości pieniężnych. Przychodem, w rozumieniu tej ustawy, są wszelkie środki pieniężne, jakie wpływają na rachunek podatnika, a więc w przedmiotowej sprawie zarówno dotacja otrzymana przez Związek od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i refundacja kosztów poniesionych w ramach umów zawartych z Agencja Rynku Rolnego, będą stanowić dla podatnika przychód.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarł katalog zwolnień przedmiotowych, które wpływać mogą na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dzięki temu przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł niepodlegających opodatkowaniu albo wolnych od podatku.

Ponieważ zapytanie Jednostki dotyczy dotacji otrzymanej od Wojewódzkiego Funduszu Środowiska oraz refundacji przez Agencję Rynku Rolnego poniesionych kosztów projektów w sprawie nie znajdują zastosowania wskazane przez Jednostkę przepisy art. 17 ust. 1 pkt 14a i pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi dochodami wolnymi od podatku są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD) oraz dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Dla prawidłowego zastosowania przepisów prawa istotna jest informacja o źródle pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie określonych umowami projektów. Rozróżnić należy więc dwie sytuacje:

  1. zwolnienie od podatku dochodu z dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska;
  2. zwolnienie od podatku dochodu z refundacji przez Agencję Rynku Rolnego kosztów poniesionych w ramach realizacji umów.

W stosunku do otrzymanej dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (WOŚiGW), który, w myśl przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001r. Nr 62 poz. 627 ze zm.) jest wojewódzkim funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych uwzględnionym w ustawie z dnia 17 lutego 2006 Ustawa budżetowa na rok 2006 (Dz. U. z 2006r. Nr 35 poz. 244), zastosowanie maja przepisy art. 17 ust 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202 poz. 1957) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2004r., jednak pozostał w zastosowaniu do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003r. Zgodnie z nim dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, wolne są od podatku.

Definicję dotacji określa przepis art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 Nr 249 poz. 2140 ze zmianami), zgodnie z którym są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",
    e) kosztów realizacji inwestycji
    - zwane dalej "dotacjami celowymi";
  2. dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";
  3. dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";
  4. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
  5. pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych."

Ponieważ, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, dotacja otrzymana od WOŚiGW przez Związek spełnia w/w warunki, jej kwotę należy uznać w całości z wolną od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przesłankami do zastosowania tego zwolnienia są bowiem:

  1. udzielenie dotacji poprzez zawarcie określonej umowy;
  2. źródło pochodzenia dotacji, tj. budżet państwa.

W sprawie refundacji przez Agencje Rynku Rolnego kosztów poniesionych przez Związek na zakup przyczep (lawet), zakup pszczół, zakup leków do zwalczania warrozy, analizy jakości miodu oraz szkolenia stwierdzić należy, iż zastosowanie mają przepisy art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobnie jak pkt 14 cytowanego ustępu, pkt 14b został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2004r., z tym że stosuje się go do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003r. Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Agencja Rynku Rolnego jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2004r. Nr 42 poz. 386 ze zm.) państwową jednostką organizacyjną posiadająca osobowość prawną finansowaną z dotacji budżetowej oraz ze środków na prefinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Definicja prefinansowania określona została w art. 6 ust 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych jako rozchody publiczne w formie pożyczek udzielonych na finansowanie przejściowe zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Dodatkowo Agencja Rynku Rolnego została ujęta w wykazie jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w bieżącym roku zgodnie z ustawą budżetową na 2006 rok.

W związku z powyższym uznać należy, iż refundacja przez Agencję kosztów zakupu przyczep (lawet), zakupu pszczół, zakupu leków do zwalczania warrozy, analiz jakości miodu oraz szkoleń spełnia wymogi nałożone przez przepis art. 17 ust. 1 pkt 14b i stanowi dla Związku dochód wolny od podatku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj